You are currently viewing طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص
طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص

طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص

طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص

فلافل یکی از فست فودهای محبوب خاورمیانه است که از مخلوطی از نخود یا لوبیا، گیاهان تازه و ادویه فلافل تهیه می شود. در برخی از کشورهای آسیایی از باقالا برای تهیه فلافل استفاده می کنند. اما در این جا ما می خواهیم طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود را آموزش دهیم. فلافل با نخود در کشورهای عربی و ایران طرفدار بیشتری دارد.

این غذای گیاهی با مواد ساده و روزمره و ادویه مخصوص درست می‌شود و تهیه آن راحت تر از چیزی است که تصور می کنید. اگر شما هم جزء افرادی هستید که دوست دارید این غذا را سالم تهیه کنید حتما این دستور تهیه فلافل خانگی به شما کمک می کند.

طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص
طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص

طرز تهیه ادویه فلافل

در اینجا می خواهیم دستور پخت فلافل را از ادویه فلافل شروع کنیم. برای تهیه ادویه مخصوص فلافل به پودر گشنیز به یک قاشق غذا خوری، ½  قاشق غذا خوری پودر زیره، ¼ قاشق غذا خوری فلفل سیاه، ¼ قاشق غذا خوری فلفل قرمز، ¼ قاشق غذا خوری دارچین نیاز دارید. در صورت تمایل می توانید پودر سیر را نیز اضافه کنید. اما برخی افراد ترجیح می دهند از سیر تازه برای فلافل استفاده کنند. ترکیب ادویه ها بنابر نوع فلافل و ذائقه افراد می تواند متفاوت باشد. در ادویه فلافل در شهرهای مختلف ایران از زردچوبه ، زنجبیل، پودر انبه، جعفری خشک، پودر پیاز، جوز هندی نیز استفاده می شود.

اگر این ادویه ها را آسیاب نشده تهیه می کنید ابتدا آنها را روی تابه تفت دهید تا خشک شوند. سپس در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خنک شوند و به دمای محیط برسد. این ترکیب ادویه ها را داخل آسیاب بریزید تا کاملا آسیاب شوند و به یک پودر یکدست تبدیل شود. در نهایت ترکیب حاصل را از الک عبور دهید در اینجا ادویه مخصوص فلافل شما آماده است. می توانید این ادویه را در ظروف محکم و دربسته نگهداری کنید تا کیفیت خود را حفظ کند.

طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص
طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص

خرید ادویه مخصوص فلافل یا تهیه خانگی آن؟

حتما شما هم در مورد ضررهای غذاهای فست فودی و آماده اطلاع دارید. برای همین بسیاری از افراد برای فرار از غذاها آماده این فست فود ها را به صورت خانگی تهیه می کنند. افرادی نیز که شرایط شغلی و زمانی به آن ها اجازه می دهد ادویه های ترکیبی را نیز در خانه تهیه می کنند. یکی از ادویه های ترکیبی ادویه فلافل است که تهیه خانگی آن بسیار ساده و سریع می باشد. بنابراین اگر شما نیز زمان کافی دارید می توانید ادویه فلافل را به صورت خانگی تهیه کنید.

در صورتی که زمان کافی برای این کار ندارید می توانید با خیال راحت ادویه مخصوص فلافل را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. حتما نوع ادویه را از ترکیبات با کیفیت تهیه کنید. همچنین نوع فلافل مورد نظر خود را تعیین کنید یعنی فلافل بیروتی، آبادانی و … . سپس ادویه مخصوص را به درستی انتخاب کنید.

مواد اولیه برای تهیه فلافل ساده خانگی

– نخود: نخود را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید. در این مدت چند بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن به صورت کامل گرفته شود. به هیچ وجه از کنسرو نخود استفاده نکنید زیرا مانع از ترد شدن فلافل می شود. (نکته: من معمولاً حدود ½ قاشق چایخوری جوش شیرین را به آب خیسانده اضافه می کنم تا به نرم شدن نخود خشک کمک کند.)

– ادویه فلافل: می توانید از ادویه مخصوص فلافل آماده استفاده کنید. اگر میخواهید خودتان این ادویه را در منزل تهیه کنید در بخش بعدی آموزش آن ارائه شده است.

– سبزی جات تازه: جعفری تازه، گشنیز و شوید باعث خوشمزه شدن فلافل می گردد.

– سایر مواد لازم: پیاز، سیر، نمک، بیکینگ پودر، کنجد

طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص
طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

دستورهای مختلف برای تهیه برای فلافل وجود دارد مثلا طرز تهیه فلافل آبادانی، بیروتی، هندی، عربی و اهوازی. ما در اینجا آموزش را به صورت مرحله به مرحله ارائه می کنیم پس با ما همراه باشید. نخود را به مدت 24 ساعت خیس کنید. نخود را در آب و جوش شیرین خیس کنید تا بهتر و سریع تر نرم شوند. اندازه نخود با خیس خوردن حداقل دو برابر می شود

در مرحله بعد نخود و سبزی های تازه (جعفری، گشنیز و شوید)، سیر، پیاز و ادویه فلافل را به غذاساز اضافه کنید. سپس خوب مخلوط کنید تا کاملاً آسیاب شود. وقتی بافت آن کاملا یکدست شود ترکیب اولیه آماده می شود. مخلوط فلافل را در یک ظرف بریزید و در یخچال قرار دهید و چند ساعت اجازه دهید استراحت کند.

وقتی مخلوط فلافل به اندازه کافی سرد شد، بیکینگ پودر و کنجد برشته شده را به آن اضافه کنید. سپس توپ های کوچک از آن را بردازید یا با قالب مخصوص فلافل آن را قالب گیری کنید. در مرحله آخر فلافل ها را در روغن داغ سرخ کنید.

طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص
طرز تهیه فلافل خانگی با ادویه مخصوص

تاریخچه فلافل

فلافل یک غذای خاورمیانه ای با سابقه طولانی در کشورهای عربی و همچنین آسیایی است. کلمه فلافل ممکن است از کلمه عربی فلافیل به معنای فلفل است گرفته شده باشد. فلافل اغلب همراه با سس هوموس سرو می شود.

این فست فود آسیایی هزاران سال است که در خاورمیانه وجود داشته است. بر اساس دایره المعارف غذای آسیایی اولین ظهور فلافل در مصر می باشد. در گذشته فلافل از باقالی سفید خشک شده تهیه می کردند و به آن تمیا می گفتند. تا آمیا به عربی به معنی تغذیه است. چون در مصر بر این باور بودند که باید از غذاهای گیاهی استفاده شود این غذا را از حبوبات و سبزی جات تهیه می کردند.

فلافل سنتی یک منبع پروتئین گیاهی عالی برای افرادی است که گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند. اگر آن را در روغن سالم و بدون کلسترول سرخ کنید، چربی نسبتاً کمی دارد و کلسترول آن پایین است. اگر آن را با سبزیجات تهیه کنید تبدیل به یک وعده غذایی سیرکننده و مغذی می شود!

در بیروت تهیه فلافل با نخود و ادویه فلافل بیروتی بسیار محبوب است. غرفه های فلافل در سراسر بیروت به اندازه رستوران های فست فود در اروپا زیاد هستند.

2.7 2 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
4 نظر خود را بنویسید
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
مریم محب پور
2 سال گذشته

سلام روز خوش
قیمت ادویه فلافل چقدر هست؟ بعد شما ادویه فلافل های مختلف مثل آبادانی، بیروتی و… رو دارین> من برای درست کردن فینگر فودای مختلف لازم دارم

صدیقه
2 سال گذشته

شما از چه ترکیباتی برای ادویه فلافل استفاده می کنید؟