You are currently viewing داروهای گیاهی برای درمان شپش سر
داروهای گیاهی برای درمان شپش سر

داروهای گیاهی برای درمان شپش سر

داروهای گیاهی برای درمان شپش سر

شپش سر از جمله مشکلاتی است که به راحتی با شستن و شانه کردن موها از بین نمی رود. در گذشته این حشره به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی شیوع می یافت اما امروزه بیشتر به دلیل عدم آگاهی افراد از بروز آن و پنهان کردن داشتن شپش در صورت ابتلا به آن، شیوع بیشتری بخصوص در دانش آموزان دارد، از همین رو در این بخش داروهای گیاهی برای درمان شپش سر مورد بررسی قرار گرفته است، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان با ما همراه باشید.

داروهای گیاهی برای درمان شپش سر
داروهای گیاهی برای درمان شپش سر

شپش چیست؟

حشره شپش در واقع نوعی انگل زنده است که بیشتر روی موهای سر، مژه و ابرو‌ها زندگی می‌کند، این انگل از طریق مکیدن خون انسان از طریق پوست آن هم به صورت چندین بار در روز به حیات خود ادامه می دهد و تولید مثل می کند.
شپش های ناحیه سر رنگی سفید و خاکستری دارند.

شپش گرفتن موها عمدتا در دانش آموزان خردسال دوران ابتدایی دیده می شود. این عارضه ناخوشایند از تماس نزدیک سر، کنار هم نشستن، استفاده از کلاه ، شانه، روسری و سنجاق بین کودکان شیوع می یابد و چنانچه کودکی به شپش دچار شود سایر افراد خانواده نیز در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار می‌گیرند.
شپش را باید با روش های اصولی ریشه کن کرد زیرا تا زمانی که حتی تخم های شپش از بین نرفته باشند، خطر افزایش جمعیت شپش همچنان وجود دارد.

داروهای گیاهی برای درمان شپش سر
داروهای گیاهی برای درمان شپش سر

درمان های گیاهانی برای درمان شپش سر کدام اند؟

اگر می خواهید روش های ساده را جهت نابودی شپش ها به کار گیرید با استفاده از درمان های گیاهی زیر در منزل که لازم است تکرار شوند، می توان شپش‌های سر را از بین برد. مناسب ترین روش ها برای درمان شپش سر به شرح زیر است:

• روغن درخت چای:

روغن درخت چای روغنی بسیار قوی است لذا این روغن باید با یک قطره روغن زیتون رقیق شود، سپس ماساژ پوست ناحیه سر را با پنبه آغشته شده به روغن درخت چای انجام داده و پس از ۱۲ ساعت سر را شست و شو دهید. این کار باید در هفته اول سه بار تکرار شود و پس از آن یک بار در هفته باشد.

• روغن زیتون

بر طبق تحقیقات انجام شده انگل شپش تنها دو ساعات می تواند در مایعات چسبناکی نظیر روغن زیتون زنده بماند لذا کل پوست و موهای سر خود را به روغن زیتون آغشته کنید و به خوبی ماساژ دهید، سپس موها را در بالای سر جمع کرده و روی سر خود با حوله یا کلاه حمام به مدت سه الی هشت ساعت بپوشانید. با این کار اطمینان بیشتری از نابودی کل شپش ها حاصل خواهد شد.

ظرفی از آب داغ و صابون تهیه کرده و موها را با شانه دندانه ریز مخصوص شپش با دقت زیادی بر روی این ظرف شانه کنید، این کار باید با دقت و حوصله انجام شود تا کل شپش ها و تخم های چسبناک آنها که به ساقه موها چسبیده از موها کنده و خارج شوند. در نهایت نیز باید کلاه حمام و شانه نیز در آب و صابون شست و شو داده شود تا شپشی باقی نماند. موها را با شامپو شست و شو داده با سشوار داغ خشک کنید.

پس از درمان با روغن زیتون لازم است تا مو‌ها با دقت بررسی شوند تا اگر شپشی باقی‌مانده، پیدا شود و از بین رود؛ این کار باید هر سه روز یک‌بار، به مدت دو هفته صورت پذیرد تا کل شپش‌ها از بین روند
به این دلیل که طول دوره زندگی هر شپش حدودا ۱۲ روز است لذا چنانچه بررسی موها تکرار نشود، احتمال تخم‌گذاری و شیوع مجدد شپش‌ها وجود دارد.

داروهای گیاهی برای درمان شپش سر
داروهای گیاهی برای درمان شپش سر

• روغن اکالیپتوس

به منظور درمان شپش با روغن اکالیپتوس کافی است که چند قطره از اسانس روغن اکالیپتوس را در شامپو ریخته و مخلوط کرده و پوست سر و موها را با آن به خوبی شست و شو داد. علاوه بر این باید چند قطره از این روغن را به آب مخلوط مرده و موها را با آن شست و شو داد.

• روغن بادام تلخ

جهت از میان برداشتن شپش ناحیه سر می توان 50سی‌سی روغن بادام تلخ و ۱۰ سی‌سی آب را مخلوط کرده و پوست سر و ساقه مو‌ها را با این ترکیب ماساژ داد. لازم است که این کار را شب‌ها هنگام خواب انجام داد، موها را با کلاه حمام پوشاند و صبح‌ شستشو داده و با شانه مخصوص شپش، رشک‌ها (تخم شپش‌ها) را از موها جدا کرد. این درمان را باید به فاصله زمانی هر هفت تا ۱۰ روز یک‌بار تکرار کرد تا شپش ها و تخم های آنها به طور کلی از میان روند.

سرکه

شپش را می توان با سرکه نیز از بین برد برای این درمان کافی است که سرکه را کمی گرم کرده و آن را روی موها و پوست ناحیه سر قرار داد، با حوله یا کلاه حمام موها را پوشاند و پس از ۳۰ دقیقه موها را شست و شو داد.

با تهیه روغن معدنی از داروخانه و مخلوط کردن آن با کمی سرکه، موها را با این محلول ماساژ داده تا شپش‌هایی که به مو‌ها چسبیده‌اند، جدا شوند.
روش‌ها باید هر شب تکرار شوند تا شپش‌ها به طور کامل همراه با تخم های آنها از بین روند، این درمان گیاهی باید به مدت سه تا پنج روز پس از نابودی کامل شپش‌ها ادامه یابد. همواره شانه کردن موها با استفاده از شانه دندانه ریز مخصوص شپش نتیجه مطلوب تری را حاصل خواهد کرد زیرا با این کار شپش ها و تخم هایی که ساقه موها چسبیده اند نیز از خارج خواهند شد.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments