You are currently viewing تشخیص گردوی تازه و ایرانی
تشخیص گردوی تازه و ایرانی

تشخیص گردوی تازه و ایرانی

راهنمای تشخیص گردوی تازه و ایرانی

گردو یک میوه بسیار خوش طعم و محبوب است که شاید بتوان گفت همه ایرانیان علاقه خاصی به آن دارند. خواص گردو آنقد زیاد است که نیاز به مقاله‌ای جداگانه دارد؛ این میوه‌ی خوش‌طعم سرشار از آنتی‌اکسیدان و امگا۳ است که برای حفظ سلامت بدن بسیار ضروری هستند.

در بازار کشور ما، علاوه بر گردوی ایرانی شاهد انواع گردوهای خارجی نیز هستیم. این موضوع سبب می¬¬شود تا ما هنگام خرید گردو دقت بیشتری داشته و به نکاتی برای خرید یک گردوی مرغوب و با کیفیت توجه داشته باشیم. علاوه بر قیمت گردو ، آنچه گردوی ایرانی را از گردوی خارجی متمایز می¬کند خصوصیات و ارزش غذایی آن است.

در هنگام بررسی قیمت گردو باید توجه داشته باشید که تشخیص نوع گردو در حالتی که به صورت مغز گردو به فروش می¬رسد نسبت به حالتی که، گردوی با پوست در معرض فروش است مشکل¬تر است. به این خاطر که شناخت گردو از طریق پوست آن بسیار ساده¬تر صورت می¬گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را برای خرید گردو مرغوب و با کیفیت راهنمایی کنیم.

انواع گردو ایرانی و خارجی

قبل از اینکه نسبت به خرید گردو اقدام کنید باید محل نژاد گردو را بررسی کنید. گردو از آن میوه¬هایی است که انواع و اقسام متعددی دارد و بسته به نوع خاکی که در آن رشد پیدا می¬کند خصوصیات آن متفاوت می¬شود. در ایران همانند سایر کشورها انواع متعددی گردو وجود دارد که هر کدام شکل و خواص خاص خود را دارند. هنگام خرید گردو یا احیانا بررسی قیمت گردو بد نیست که با این گردوها آشنا باشید:

گردوی ایرانی تویسرکان: این گردو یکی از با ارزش¬ترین و معروفترین انواع گردو در ایران است. گردوی تویسرکان دارای انواع پوست سبک و سنگین و پوست کاغذی است. این نوع گردو پر مغز بوده و رنگ مغز آن سفید مایل به کرم و نسبت به گردوهای دیگر چرب‌تر است. هنگام خرید گردو و بررسی قیمت مغز گردو ، این محصول می¬تواند انتخاب فوق‌العاده¬ای باشد.

گردوی کرمان : در ایران جایگاه دوم را دارد . از دیگر مناطقی که به داشتن گردوی مرغوب شهرت دارند می‌توان به اسکو و آذر شهر و دماوند و خوانسار و سامان اشاره کرد.
گردوی کانادایی: این گردو یکی از ارقام گردو پوست کاغذی است و کیفیت مطلوب و ارزش خوراکی بالایی نسبت به سایر گردوها دارد.

گردوی خوشه‌ای فرانسه: شکل این گردو تمایل زیادی به بیضی شدن دارد، پر مغز است و مغز و پوست آن تا حد زیادی سالم و با کیفیت است.

گردوهای خارجی از نظر ظاهری زیباتر به نظر می‌آیند و بعضا پوست‌شان راحت‌تر جدا می‌شود اما میزان چربی و به اصطلاح «خوش‌خوراکی» گردوهای ایرانی بسیار بیشتر است. برای قضاوت در این مورد، کافیست کمی از هر دو گردو را بچشید خیلی سریع متوجه تفاوت طعم دو گردو می‌شوید؛ گردو خارجی علی‌رغم ظاهر زیبایش طعم مطلوبی ندارد.

تشخیص گردوی تازه و ایرانی
تشخیص گردوی تازه و ایرانی

تشخیص گردو سالم از گردوی خراب هنگام خرید گردو

هنگام خرید گردو و برانداز کردن قیمت گردو با پوست و قیمت مغز گردو، برای اینکه متوجه شوید در حال خرید گردو سالم هست یا گردو مانده و خراب، به نکات زیر توجه کنید:
• بوی گردو یکی از پارامترهای تشخیص گردو خراب از سالم است. قبل از خرید گردو آنرا بو کنید. بوی گردوی سالم و مطلوب برای کسی که فقط یکبار از آن استفاده کرده باشد کاملا مشخص است. گردو نباید بوی ماندگی بدهد.

بوی گردو باید مطابق با بوی طبیعی آن باشد. اگر از گردو بوهای مصنوعی و ناآشنایی به مشام برسد، نشان دهنده این است که این گردو آغشته به مواد نگه دارنده است.

شکل و اندازه و ظاهر گردو می‌تواند هنگام برسی قیمت گردو به شما یاری بدهد. گردوهای ایرانی ، دارای اندازه¬های یکسانی نیستند. پس اگر متوجه شدید که اندازه گردوها کمابیش یکسان است بدانید این گردوها یا خارجی هستند یا گردوهای توچین شده ایرانی هستند (که به خاطر جداسازی، قیمتشان بسیار بالاست). هنگام آگاهی نسبت به قیمت گردو با پوست این نکته می تواند بسیار برای شما مفید باشد.

چربی گردو یکی دیگر از نکات نشان دهنده مرغوبیت گردو است. گردوی مرغوب باید هنگام فشرده شدن چربی نسبتا زیادی پس بدهد. هنگام خرید گردو می¬توانید قسمتی از یک پر گردو را بین انگشتان خود قرار داده و فشار دهید. اگر روغن موجود در آن دستتان را چرب کرد، این گردو می¬تواند گردوی خوبی باشد.

قیمت گردو به چه نکاتی وابسته است؟

گردو یکی از محصولاتی است که همانند سایر محصولات مصرفی انسان، مسائل زیادی می¬تواند بر قیمت آن اثرگذار باشد.

کیفیت گردو از پارامترهای اصلی و منطقی برای تغییر قیمت گردو است. در اینجا باید گفت که چون کیفیت گردوی ایرانی از جمله گردوی تویسرکان بالاست قیمت آن نیز می تواند نسبت به گردوی خارجی بالاتر باشد.

• قیمت گردو بسته به اینکه گردو با پوست است یا مغز کرده، تفاوت دارد. این منطقی است که قیمت مغز گردو از قیمت گردو با پوست بیشتر باشد. چون برای مغز کردن آن هزینه و وقت بیشتری صرف شده است ( به ازای هر یک کیلوگرم مغز گردو، 2 تا 2.5 کیلوگرم گردو با پوست باید شکسته شود)

• سرمازدگی و آفت زدگی باغ ها و هزینه های برداشت سنتی محصول باعث بالاتر رفتن قیمت گردو می شود

• قیمت گردو بسته به نوع و محل رشد آن متفاوت است. هر چه گردو از کشورهای دورتری به دست ما رسیده باشد قیمت آن متاثر از هزینه¬های جانبی تغییر خواهد کرد ولی به دلیل اصلاح نژاد‌های انجام شده و بازده بالا (تولید در هر هکتار) با قیمت پایین‌تری برای کشاورزان آنجا تمام می شود و ممکن است گردوی خارجی در بازار ایران ارزان‌تر از گردوی ایرانی باشد.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments