You are currently viewing مصرف کلاژن برای رشد مو
مصرف کلاژن برای رشد مو

مصرف کلاژن برای رشد مو

آیا مصرف کلاژن برای رشد مو مفید است؟

داشتن موهایی خوش حالت و پرپشت در زیبایی چهره فرد بسیار تاثیرگذار است. یکی از بیماری‌هایی که امروزه بسیاری از زنان و مردان را در سراسر جهان درگیر خود کرده است، ریزش موی سر است. این عارضه محدودیت سنی و جنسی خاصی ندارد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی و استفاده از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا ریزش موی سر هم قابل درمان است.

در حال حاضر با استفاده از دارو درمانی و استفاده از دستگاه‌های روز دنیا می‌توان این عارضه را درمان کرد. نوع درمان و انتخاب روش درمانی به نظر پزشک معالج شما بستگی دارد.
در ادامه این مطلب با عارضه ریزش موی سر، دلایل ریزش مو و راه و روش‌های درمان خانگی بیشتر آشنا خواهید شد.

دلایل ریزش شدید مو چیست؟

بسیاری از افراد ممکن است در دوره‌ای از زندگی خود دچار ریزش موی ناگهانی شوند. ریزش موی سر هم مانند دیگر بیماری‌ها دارای دلایل مختلفی است. در ادامه با دلایل ریزش موی سر بیشتر آشنا خواهید شد:

ژنتیک

اگر سابقه ریزش موی سر در خانواده و اقوام خود دارید، عارضه ریزش مو و طاسی سر برای شما یک عارضه ژنتیکی می‌باشد.

رژیم غذایی نامناسب

داشتن یک رژیم غذایی درست و مناسب می‌تواند موجب رشد موها و سلامت پوست صورت شود. رژیم‌های غیراصولی و سرخود می‌تواند موجب ریزش موی سر و آسیب‌های بسیاری به بدن شود. بهتر است در برنامه غذایی خود مصرف پروتئین، ویتامین و… را قرار دهید. جنس موها از پروتئین است به این ترتیب همزمان با کاهش میزان پروتئین در بدن فرد دچار ریزش موی ناگهانی خواهد شد. ازجمله منابع پروتئین در بدن می‌توان به انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، لبنیات و…. اشاره کرد.

تلوژن افلوویوم

در این عارضه تارهای مو مراحل آناژن و کاتاژن را سریع‌تر طی می‌کنند، از این رو مقدار بیشتری از موها در مرحله تلوژن قرار می‌گیرند. ریزش موها به قدری افزایش پیدا می‌کند که روزانه به جای 100 تار مو 400 تار مو دچار ریزش خواهند شد.

مصرف دارو

مصرف برخی از داروها می‌تواند تاثیر مخرب و منفی روی رشد موها داشته باشد. به این ترتیب موجب ریزش موها خواهند شد. ازجمله داروهایی که می‌تواند به روی رشد موها تاثیر منفی بگذارد می‌توان به داروهای شیمی درمانی و قرص‌های ضدبارداری اشاره کرد.

مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند موجب تغییرات اساسی در هورمون‌های جنسی بدن شوند و همین موضوع روی رشد موهای سر تاثیرگذار خواهد بود.

آیا مصرف کلاژن برای رشد مو مفید است؟
آیا مصرف کلاژن برای رشد مو مفید است؟

عفونت

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی، قارچ است. این نوع عفونت می‌تواند نوجوانان و کودکان را درگیر خود کند و هدف آن تنها تضعیف سیستم ایمنی بدن است. یکی از رایج‌ترین علامت این بیماری ریزش ناگهانی موهای سر است. بیماری‌های عفونی می‌توانند به راحتی از طریق استفاده از حوله مشترک، شانه مشترک و… انتقال پیدا کنند.

بیماری تیروئید

کم کاری غده تیروئید می‌تواند موجب ضعف، خستگی، چاقی، پف کردن صورت، کند شدن حرکات، ریزش مو و… شود.

بیماری لوپوس

در این نوع بیماری خود ایمنی، سلول‌های بدن به اشتباه به بافت‌ها و سلول‌های خودی حمله می‌کنند. بدین ترتیب در بسیاری از افراد منجر به ریزش موی سکه‌ای خواهد شد. این نوع بیماری در خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان است و یک عارضه موقت یا دائمی می‌باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

به این عارضه پیکوز هم گفته می‌شود. این بیماری تنها در خانم‌ها دیده شده است و موجب اختلال در تعادل هورمون‌های جنسی می‌شود. از بین رفتن تعادل هورمون‌های بدن هم در نهایت موجب ریزش موی سر خواهد شد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی چه در زنان و چه در آقایان موجب ریزش موی سر خواهد شد. بیشتر زنان در یائسگی دچار ریزش موی شدیدی می‌شوند، از طرفی تغییرات هورمونی در آقایان باعث می‌شود تا گیرنده‌های آندروژن در پوست سر فعال شوند. به دنبال آن فولیکول‌های مو کوچک می‎شوند و به دنبال آن موهای سرتان شروع به ریزش خواهند کرد.

روش های درمان خانگی ریزش مو

روش های درمان خانگی ریزش مو
روش های درمان خانگی ریزش مو

با توجه به مقاله منتشر شده در رابطه با درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان در کلینیک صدف: درمان ریزش مو به صورت خانگی زمانی موثر است که شما بیماری خاصی نداشته‌ باشید که موجب ریزش مو شود یا اگر بیماری داشتید آن را درمان کرده باشید. تغذیه و سبک زندگی سالم را پیش بگیرید و سپس درمان‌های طبیعی را شروع کنید تا نتیجه آن را ببینید. در ادامه بهترین روش‌های درمان خانگی ریزش مو را معرفی می‌کنیم.
• ماساژ
• استفاده از روغن‌های طبیعی
• مصرف مولتی ویتامین
• ورزش
• آب پیاز
• لیمو
• حنا
• آب برنج
• جنسینگ
• سرکه سیب
• آلوئه ورا

کلاژن چیست؟

یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌های بدن کلاژن بوده که بخش بزرگی از پوست، مو و ناخن را تشکیل داده است. این پروتئین زنجیره آمینو اسیدی بلندی دارد که می‌توان از آن به عنوان فراوان‌ترین پروتئین در بدن نام برد. در کلاژن معمولا اسید آمینه گلیسین، هیدروکسی، آرژنین، پرولین و… وجود دارد. این اسید‌های آمینه معمولا جز جدایی ناپذیر بافت همبند بدن ازجمله غضروف، پوست و مو است. از طرفی دارای خاصیت ارتجاعی و کشسانی بسیار بالایی می‌باشند.

پروتئین موجود در کلاژن حدود 30 درصد از کل پروتئین بدن و 70 درصد از پروتئین پوست را تشکیل داده است. اما به مرور زمان و با افزایش سن میزان کلاژن در بدن کاهش پیدا می‌کند، این موضوع می‌تواند آسیب بسیاری به پوسن و مو وارد کند. از این رو در سنین میانسالی لازم است که برای تقویت تولید کلاژن در پوست و مو از مکمل‌ها و تقویتی‌ها استفاده شود.

آیا کلاژن می‌تواند جلوی ریزش مو را بگیرد؟

همانطور که در ابتدا عنوان کردیم کلاژن در بخش‌های مختلف بدن وجود دارد. نقش کلاژن در موها به انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی پوست بازمی‌گردد. در نتیجه کاهش آن می‌تواند در نهایت موجب شکستگی و ریزش موهای سر شود. پایین بودن سطح کلاژن برای افراد بالای 30 سال می‌تواند منجر به ریزش موها شود.

با توجه به مطالب منتشر شده در وب‌سایت healthline: کلاژن در رشد موهای سر و تقویت‌ فولیکول‌ها نقش بسیار مهمی دارد. کاهش میزان کلاژن در بدن می‌تواند موجب نازک شدن موها و طاسی سر شود. البته مصرف مکمل‌ها نقش بسیار مهمی در تقویت فولیکول‌ها خواهند داشت.

کاشت مو راه حل نهایی

کاشت مو راه حل نهایی
کاشت مو راه حل نهایی

با توجه به مقاله منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف در رابطه با کاشتن مو: کاشت طبیعی مو یک فعالیت زیبایی است که به انتقال فولیکول های مو از یک نقطه در سر یا بدن به قسمت‌های جلویی و میانی سر در افراد می‌ گویند. قسمتی که فولیکول‌ ها از آن برداشت می شوند، «بانک مو» و نواحی بدون موی سر که فولیکول ها در آن قرار می گیرند، قسمت «دریافت کننده» نام دارد.

عمل کاشت مو بسته به تعداد موهای کاشته شده، ممکن است چهار تا هشت ساعت در یک روز و در مواردی دو روز زمان ببرد. اکثر مراجعان در طول جراحی به هوش بوده و فقط بی حسی در قسمت پوست سر آن‌ها اعمال می شود. جراحی با برداشتن موهای سالم توسط متخصص پوست آغاز می شود.

جمع بندی

موها برای رشد خود نیاز به مواد تقویت کننده دارند. بعد از یک مدت زمان مشخص شاید موها نتوانند به تنهایی رشد کنند و برای رشد بیشتر و جلوگیری از ریزش به تقویت‌کننده‌ها و مکمل‌ها نیاز داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم تا نقش کلاژن در رشد موها و راه‌های جلوگیری از ریزش موی سر را برایتان شرح دهیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments