You are currently viewing خواص عسل طبیعی (ویدیو)
کندو ، زنبور ، شان

خواص عسل طبیعی (ویدیو)

خواص عسل : انسان از هزاران سال قبل با خواص درمانی عسل آشناست. گذشته از استفاده خوراکی از آن، از این ماده طبیعی به عنوان دارو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرده است.
این ماده مفید به سبب ضدباکتریایی بودنش برای درمان زخم‌ها، امراض پوستی و سوختگی‌ها همواره استفاده شده و به عنوان یکی از بهترین پانسمان‌ها محسوب می‌شود. ابن‌سینا در کتاب قانون خود بیشتر نسخه‌های دارویی را جهت تجویز به بیماران همراه با عسل ارائه می‌کرد. او همچنین در کتاب خود، خوردن متناوب عسل را به عنوان تقویت‌کننده و نیروبخش بدن توصیه کرده است. ابن سینا، عسل را ماده‌ای جوان‌کننده دانسته و مصرف کوبیده گردو و مخلوط آن با عسل را بطور روزانه اکسیر جوان ماندن افراد، بخصوص از سن ۴۵ سالگی به بالا می‌داند.

ویدیو خواص عسل را ببینید

خواص عسل

دکتر رویا کیمیایی متخصص تغذیه در مورد خاصیت درمانی عسل می‌گوید: عسل به علت ترکیبات قندی که در ساختمان خود دارد و بخصوص آنتی‌اکسیدان موجود در آن تأثیر بسزایی بر روی عملکرد قلب و تقویت آن دارد. عسل از انسداد عروق جلوگیری کرده و باعث از بین رفتن چربی‌های زیان‌آور اطراف قلب شود. عسل به علت داشتن اسیدفورمیک در رفع دردهای مزمن روده مؤثر بوده و مهمترین خاصیت آن ضدمیکروب بودن این ماده غذایی است. این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان و آنزیم دیاستاز است و سبب رفع یبوست می‌شود. به علاوه مصرف شربت عسل در فصل گرما با کمی آبلیموی تازه سبب رفع گرمازدگی شود. دکتر محمدرضا درخشان عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در ارتباط با اثر تابش نور خورشید و حرارت دادن روی عسل می‌گوید: گرما و بخصوص اشعه آفتاب بر هر ماده‌ای غذایی دیگری اثر گذاشته، رنگ و مزه آن را تغییر می‌دهد. عسل هم از این قاعده مستثنی نبوده و ساده‌ترین تأثیر موجب کمرنگ شدن عسل می شود. اما در مورد حرارت دادن و یا گرم کردن آن در حد جداکردن موم از عسل خواصش را از دست نمی‌دهد، اما اگر در معرض حرارت بالا و مستقیم قرار گیرد مطمئناً خاصیت خود را از دست می‌دهد.
خواص عسل رطوبت زیاد و هوای سرد نیز روی عسل تأثیر نامطلوب دارد. بخصوص هنگامی که موادی به غیر از عسل به آن افزوده شود به تدریج عسل رسوب کرده و سفت می‌شود. مناسب‌ترین دما برای نگهداری عسل دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و در هوای خنک است. وی همچنین در مورد مصرف عسل و خواص عسل در نوزادان و کودکان می‌گوید: عسل با تمام خواصی که دارد، بهتر است مصرف آن برای کودکان ۱تا۴ سال با احتیاط بیشتری صورت گیرد. بخصوص دادن عسل به کودکان زیر یک سال دادن سبب بروز مسمومیت می‌شود. این مسمومیت بوتولیسم نام دارد. سم بوتولیسم توسط زنبور به عسل انتقال می‌یابد. این سم در بزرگسالان اثر نمی‌کند ولی نوزادان و کودکان زیر یک سال را به مسمومیت مبتلا می‌کند. دکتر کیمیایی در مورد خطرات مصرف عسل در بعضی از بیماری‌ها مانند دیابت می‌گوید: مصرف عسل برای بیماران دیابتی مضر است. به همان اندازه که مصرف قند ضرر دارد، مصرف عسل هم در دیابت نوع شیرین خطرناک است اما به دلیل وجود فروکتوز که سلول‌های بدن به آن نیاز دارد، بهتر است کمی عسل را به عنوان جایگزین قند در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند. مصرف زیاد عسل برای افراد دیابتی توصیه نمی‌شود، چون گلوکز موجود در عسل برای اینگونه افراد مضر است. مبتلایان زخم معده و یا بیماران گوارشی بهتر است عسل را به عنوان جایگزین قند مصرفی روزانه خود قرار دهند. این ماده به روند بهبودشان کمک می‌کند. این ماده شیرین خاصیت ضدکم‌خونی دارد و به علت داشتن ویتامین B در درمان کم‌خونی مؤثر است. مصرف عسل در بعضی از افراد که دچار کم‌خوابی هستند آرامبخش مفیدی است. مصرف یک یا دو قاشق مرباخوری عسل قبل از خواب به رفع این مشکل در این گونه افراد کمک می‌کند. رویا کیمیایی در ادامه می‌افزاید: مصرف عسل در ماه‌های اول بارداری موجب سقط جنین می‌شود. اما در ماه‌های آخر موجب تقویت جنین شده و به مادر کمک می‌کند تا زایمان آسانتری داشته باشد. عسل در کسانی که دچار کم‌اشتهایی هستند مناسب است و در افراد چاق مصرف بیش از اندازه در رژیم غذایی سبب اضافه وزن آنها می‌شود. عسل به دلیل وجود ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین k موجب انعقاد خون می‌شود. فواید عسل بسیار زیاد است دکتر درخشان استادیار دانشگاه ومتخصص اطفال در رابطه با خاصیت عسل به عنوان ضدباکتری بودنش و رفع سرفه در کودکان معتقد است: مصرف عسل خالص در بیماری که بشدت سرفه می‌کند و دچار عارضه سرماخوردگی است، شدت آن را بیشتر می کند. اما باید توجه داشت شربت عسل به عنوان تسکین‌دهنده سرفه، تورم و گلودرد مؤثر است. دادن عسل پاستوریزه به کودکان مانعی ندارد. امروزه عسل در بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی به عنوان یک ماده طبیعی و مفید برای پوست استفاده می‌شود. ناگفته نماند عسل به دلیل خاصیت آرامش‌بخشی‌اش در درمان شب‌ادراری نیز مؤثر است.

خواص عسل برای زیبایی

مصرف عسل باکتری هایی را که آکنه ایجاد می کند، از بین می برد. با استفاده از عسل به صورت موضعی می توان زخم های دیابتی را درمان کرد.سلول های مرده پوست را از بین می برد و باعث نرمی آن می شود، خط های ایجاد شده روی صورت را کاهش می دهد و خشکی آرنج و پاشنه پا را برطرف می کند. نرم کننده حاوی عسل، از ایجاد موخوره جلوگیری می کند و باعث براقی مو می شود.روند سوخت و ساز را تسریع می بخشد و باعث کاهش وزن می شود.

خواص عسل برای دیابت

در مورد درمان دیابت با عسل طبیعی یا گرده گل یا بره موم، اختلاف نظر وجود دارد. با این حال پیشنهاد می‌شود افرادی که مبتلا به مرض قند نشدند یا احتمال ابتلا به خاطر سابقه ژنتیکی دارند، مصرف عسل را به میزان متعادل جایگزین مصرف قند و شکر کنند. افرادی هم که مبتلا به دیابت هستند، حتما در این مورد با پزشک خود مشورت داشته باشند.

نکته مهم اینجا است که منظور از مصرف عسل، عسل طبیعی و کاملا مطمئن است، وگرنه عسل‌های تقلبی که گاهی از شیره شکر پخته درست می‌شوند، به مراتب غلظت قند مضر بالایی دارند و حتی از سایر دسرها و مواد قندی برای افراد سالم نیز خطرناک‌تر خواهند بود.

خواص عسل و سیر خام

مصرف عسل با سیر خام، ویروس و عفونت های باکتریایی را از بین می برد.تقویت کننده بینایی و تسکین دهنده گلودرد است و به نوعی شربت سینه محسوب می شود.انرژی زاست، خستگی مفرط را برطرف می کند، میزان هوشیاری ذهن را افزایش می دهد؛ تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است، ماده مغذی، ویتامین و آنتی اکسیدان های لازم را به بدن می رساند.با بهبود جریان خون رسانی، مانع از بیماری قلبی و آسیب به رگ ها و به خصوص مویرگ ها می شود.عملکرد روده را تنظیم می کند، قولنج و سندروم بی قراری روده ها را درمان می کند خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده دارد.

سایر خواص عسل

از دیگر فواید عسل باید به وجود پروتئین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها اشاره کرد که باعث تقویت دستگاه ایمنی و سلامت پوست و مو می‌شوند. تقویت دستگاه ایمنی قادر خواهد بود تاثیر عوامل بیماری‌زای محیط را کاهش دهد. همچنین عسل طبیعی دارای خاصیت چربی سوزی است. چاقی و کلسترول بالا به بروز بیماری دیابت کمک می‌کنند. مصرف عسل و محصولات زنبور عسل باعث می‌شود تا این زمینه به مقدار چشمگیری از بین برود.

غیر از این موارد، مصرف عسل نتیجه بسیار مهم دیگری هم دارد و آن تقویت دستگاه عصبی است. به این ترتیب، عوارضی مانند بد خوابی، بد اشتهایی و بی‌حوصله بودن که شاید باعث سبک زندگی غلط شوند و مقدمات دیابت را فراهم کنند، کمتر خواهد شدت.

عسل طبیعی یک مکمل تقویتی برای بهبود فعالیت قلب و عروق است. مصرف عسل می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. برای افرادی که دچار کم خونی هستند، آهن موجود در عسل باعث خون سازی و افزایش فشار خون می شود و برای افرادی که پرفشاری به دلایل عصبی یا کلسترول بالا دارند هم کمک می‌کند تا فشار خون‌شان به تعادل نزدیک‌تر شود. به این ترتیب عملکرد قلب هم بهتر خواهد شد. سوختگی را تسکین می دهد، زخم ها را ضدعفونی می کند، التهاب و درد را کاهش می دهد و روند درمان را تسریع می بخشد.میزان اضطراب را کاهش می دهد و مانند مسکن عمل می کند.آرامش و خواب آرام ایجاد و میزان PH بدن را قلیایی می کند.مانع از شکل گیری تومورهای سرطانی می شود. از سوء هاضمه و رفلکس اسیدی معده می کاهد، زخم های دستگاه گوارش را درمان می کند.

آنزیم های طبیعی موجود در آن، روند هضم غذا را بهبود می بخشد.مصرف ناشتا یک لیوان آب ولرم با عسل و آب لیمو، بدن را پاک سازی می کند.خاصیت ضد قارچی دارد.با جویدن موم آن، علایم تب یونجه بهبود می یابد.تشنگی و علایم گرمازدگی را برطرف و سکسکه را متوقف می کند.خاصیت ملین دارد.مخلوط آن با فلفل سیاه و زنجبیل آسم را تسکین می دهد.آب سیر همراه با عسل، فشارخون را کنترل می کند مخلوط عسل، دارچین در آب جوش، در بهبود آرتریت، عفونت مثانه و نفخ معده موثر است. کلسترول مضر را کاهش می دهد و ویروس ها را از بین می برد. روند پیری را کند، قدرت شنوایی را تقویت و بوی بد دهان را رفع می کند.استفاده موضعی از مخلوط عسل، دارچین و روغن زیتون داغ مانع از ریزش مو می شود و دندان درد را نیز متوقف می کند.توجه داشته باشید عسل حاوی هاگ های قارچ است و سیستم ایمنی بدن نوزادان توان مقابله با آن را ندارد. لذا نوزادان زیر یک سال نباید تحت هیچ شرایطی عسل مصرف کنند.

منبع : حکیم مهر
آیا موم عسل خاصیت دارد؟ عسل با موم بهتر است یا بدون موم؟

موم عسل خاصیت غذایی برای انسان ندارد و در بدن هم هضم نمی شود . خریدن عسل با موم توصیه نمیشود چرا که زمانی که عسل را با موم میخرید موم را هم قیمت عسل میخرید که خاصیتی هم برای شما ندارد.

آیا ممکن است به عسل حساسیت داشته باشیم ؟

حساسیت به عسل در افراد کمی دیده میشود. بخصوص اگر به گرده گلها حساسیت داشته باشید ممکن است به عسل هم حساسیت داشته باشید در مورد حساسیت کودکان و زنان باردار باید مراقب باشیم . برای همین توصیه میشود به کودکان زیر یکسال عسل داده نشود.

آیا ممکن است عسل باعث بالارفتن زیاد قند خون شود؟

کسانی که دارای بیماری قند می باشند باید در مصرف عسل احتیاط کنند و زیاده روی نکنند مصرف زیاد عسل (طبیعی) میتواند باعث بالارفتن قند شود عسل غیر طبیعی که حتما باعث بالا رفتن قند میشود!

من چقدر عسل در روز مصرف کنیم ؟

بطور دقیق نمیشود گفت به سن و وزن شما بستگی دارد اما مصرف روزانه تا ۶ قاشق چایخوری میتواند یک مقدار مصرف متعادل باشد.

4 1 vote
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
8 نظر خود را بنویسید
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
ابوالفضل
4 سال گذشته

مطالب خوبی بود من خودم زنبور دار هستم عسل طبیعی خواستین در خدخدمتم.۰۹۱۵****

Admin
Reply to  ابوالفضل
4 سال گذشته

سلام ممنون از آشناییتون خوشبختم

خواص عسل
4 سال گذشته

با سلام از کدوم قسمت فروشگاه میتونم عسل طبیعی سفارش بدم ؟
با تشکر

احمدزاده
5 سال گذشته

مطلب خوبی بود خیلی ممنون از سایت خوبتون

سولماز
5 سال گذشته

مطلب خیلی خوبی بود استفاده کردیم.
حالا بفرمایید از کجا عسل طبیعی بخریم؟

Admin
Reply to  سولماز
5 سال گذشته

از همین سایت هزارگیاه میتوانید عسل مورد نیاز خود را سفارش بدهید

محمد
5 سال گذشته

خیلی مطلب خوبی بود مفید بود استفاده کردیم