You are currently viewing مشاوره خانواده و ازدواج
مشاوره خانواده و ازدواج

مشاوره خانواده و ازدواج

مشاوره خانواده و ازدواج

نیاز به مشاوره خانواده همیشه مطرح بوده و ضروری می باشد. زیرا که بسیاری از زوج ها نحوه زندگی مشترک و کنار آمدن با یکدیگر را نیاموخته اند. مشکلات اقتصادی، وضعیت سخت معیشتی و پاندمی کرونا نیز باعث افزایش این مشکلات خانوادگی شده است. در سال های اخیر نیاز به مراجعه به مراکز مشاوره بیش از پیش خود را نشان می دهد.

در چه زمانی نیاز به مشاوره خانواده وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال که در چه زمانی فرد یا خانواده نیاز به مشاوره خانواده خواهد داشت؟ باید گفت نیاز به استفاده از مشاوره و بهره مند شدن از راهکار های روانشناختی در تمام مراحل زندگی انسان ضروری است ولی در مواقعی حالت اضطرار به خود می گیرد که به یک سری از این مسائل در این بخش اشاره خواهیم کرد:

۱. تناقضات زندگی مشترک با دوران نامزدی:

بسیاری از افراد بعد از اینکه به اصطلاح زیر یک سقف می روند و دوران نامزدی را سپری می کنند در رفتار فرد مقابل و حتی رفتار خود مواردی را مشاهده می کنند که تا به حال با آن روبرو نشده بودند و این موضوع یک حالت ترس و عدم شناخت را به افراد میدهد با استفاده از یادگیری مسائل ازدواج توسط مشاوران خانواده افراد این مرحله را به آسانی پشت سر خواهند گذاشت.

۲. نحوه رفتار با فرزندان:

یکی از مهمترین دغدغه های خانواده ها در سنین مختلف نحوه برخورد با فرزندان خود می باشد. که این موضوع در دوران نوجوانی حادتر از سنین دیگر است. در این دروان خانواده ها نمی دانند که چطور با فرزند خود برخورد کنند که هم به عزت نفس آن خدشه ای وارد نشود و هم ترتیت صحیح صورت گیرد. این مورد در فرزندان اول و فرزندان نسل جدید بیشتر خود را نشان می دهد. با استفاده از آموزش های مشاوره خانواده خانواده ها به راحتی می توانند با فرزندان خود تعامل کنند.

۳. تشکیل خانواده های تلفیقی:

منظور از خانواده تلفیقی یعنی ازدواج فرد با مرد یا زن دارای فرزند می باشد. فردی که تصمیم به این موضوع می گیرد بایستی بداند چطور با فرزند همسر خود رفتار کند چون حتما آن فرزند گاردی در مقابل این فرد خواهد داشت که در صورت عدم رفتار مناسب به معضلی بزرگ برای این خانواده تبدیل خواهد شد.

۴. خانواده ای که به ظاهر خانواده است:

این مورد امروزه بسیار شایع است همه در یک خانه زندگی می کنند با هم غذا می خوردند ولی بسیار به ندرت و در صورت نیاز با هم صحبت می کنند. که البته نقش فضای مجازی هم در این بین مهم است. این مورد هم در صورت عدم استفاده از روش های مشاوره ای و روانشناختی رفته رفته باعث ایجاد بروز مشکل خواهد شد.

۵. افرادی که تمایل به تنهایی دارند:

این تمایل می تواند در زن و شوهر و یا فرزندان دیده شود و آموزه های مشاوره خانواده به راحتی میتواند به شما نحوه ارتباط برقرار کردن با این افراد را آموزش بدهد. در صورتی که از روش های غیر علمی برای نزدیک شدن به این افراد استفاده کنید ممکن است باعث ایجاد آسیب به خود فرد و خانواده شوید.

۶. حساس بودن و یا بروز دادن احساسات شدید:

این حالت که بیشتر در دوران نوجوانی که تغییرات هورمونی اتفاق می افتد بیشتر دیده میشود نیاز مبرم به جلسات مشاوره و استفاده از مشاوران خبره دارد. که این جلسات هم برای خود فرد و هم برای خانواده فرد لازم می باشد.

دپارتمان تخصصی مشاوره خانواده در مرکز مشاوره فراز با داشتن کادر بسیار مجرب در زمینه مشاوره خانواده و مشاوران متخصصی مانند: دکتر زارع، دکتر خدادادی، دکتر ایدلخانی، دکتر صلاحیان و خانم تبریزی که همگی در زمینه خانواده و مسائل مذکور خبره و با تجربه هستند می توانند به خانواده های محترم در تمام زمینه ها بصورت آنلاین و تلفنی کمک کنند.

درمان

مشاوره خانواده و ازدواج
مشاوره خانواده و ازدواج

۷. افراد گرفتار به اعتیاد و افرادی که به تازگی از بند اعتیاد رهایی یافته اند:

فرد معتاد حتما نیاز دارد تا از لحاظ روانی آماده برای ترک شود و فردی که ترک کرده باید حتما جلسات مشاوره ای داشته باشد تا از لحاظ روانی قوی شده و دوباره به مسیر اعتیاد باز نگردد. همچنین خانواده فرد معتاد هم باید آموزش ببینند تا چطور و چگونه با فردی که اعتیاد دارند برخورد کنند.

۸. مخفی کاری و یا احساس مخفی کاری:

رفتاری که باعث شود تا زن و شوهر احساس کنند که نفر مقابل چیزی یا موضوعی را از آنها پنهان می کند می تواند ویران کننده زندگی زناشویی باشد. چگونگی برخورد با این رفتار و چگونگی عدم آسیب به فرد نیاز به آموزش دارد و در صورت نادیده گرفتن این رفتار می تواند یک زندگی را ویران کند.

۸. عدم تمایل به رابطه جنسی:

تحقیقات بسیار در زمینه مشاوره خانواده و راهکار های بهتر کردن زندگی زناشویی مبین این موضوع است که برقراری یک جلسه ارتباط جنسی در هفته برای زوجین لازم است. در صورت عدم این ارتباط سردی رابطه در بین زوجین اتفاق خواهد افتاد. این عدم رابطه در صورتی که به طول بیانجامد می تواند باعث ایجاد مشکلات عدیده ای شود. در صورت مشاهده این مورد از طرف هر یک از طرفین باید دلیل آن مشخص شده و به اطلاع مشاور برسد تا با راهکارهایی این مورد مرتفع شود. و خطرات عدم انجام این رابطه برای هر دو طرف مشخص گردد.

۹. تعیین مجازات زن و شوهر برای رفتار بد طرف مقابل:

عموما زن و شوهر وقتی از سوی همدیگر ناملایمات و رفتار بدی میبینند در صدد جبران و تنبیه او بر می آیند. و این رفتار نه تنها اوضاع را بهتر نمی کند بلکه باعث وخیم تر شدن و لجبازی افراد می شود. مشاوره خانواده و روانشناسان مجرب کاملا رفتاری مقابل این رفتار را در این موارد توصیه می کنند. یعنی عدم انجام مجازات و انجام رفتاری که باعث شرمندگی فرد شود. البته با راهکارهایی که مشاور پیشنهاد می دهد.

۱۰. دور شدن تدریجی زن و شوهر از هم:

این موضوع که به معضل اکثر خانواده ها در عصر تکنولوژی تبدیل شده است در حال اپیدمی شدن می باشد. همه افراد در خانه در اتاق و سر در گوشی داشته و رابطه زن و شوهری، کودک و والدین معنای خود را از دست داده است. در صورت ادامه دار بودن این موارد سردی و افسردگی بر خانه مستولی خواهد شد.

دپارتمان تخصصی مشاوره خانواده در مرکز مشاوره فراز دارای مقالات به روز و بسیار مفید در خصوص تمامی مسائل ذکر شده می باشد. و مراجعین محترم می توانند علاوه بر استفاده از مشاورین حرفه ای در خصوص مشکلات خانوادگی از این مقالات هم استفاده کنند.

۱۲. فراموش نکردن مشکلات قبلی و کینه ورزی:

این حالت که بیشتر در بین بانوان وجود دارد عدم فراموشی اشتباه فرد مقابل و یا افراد دیگر است. تحقیقات این مورد را نشان می دهد که این رفتار بیش از هر کسی به خود فرد آسیب می رساند و زندگی خانوادگی او را تحت تاثیر قرار خواهد داد. افرادی که حالت افراطی در این زمینه دارند باید حتما از مشاوره یک روانشناس یا روانپزشک خانواده استفاده کنند.

انواع مشاوره خانواده و زمان مناسب برای انجام این مشاوره ها:

خوشبختانه در سال های اخیر مردم نسبت به فواید بسیار استفاده از این مراکز مشاوره پی برده اند و مراجعه به این مراکز رو به فزونی گذاشته است. در این بخش به انواع این راهنمایی ها و تایم مناسب استفاده از آن اشاره خواهیم کرد:

۱. زوج درمانی:

مشاوره خانواده و ازدواج
مشاوره خانواده و ازدواج

این نوع از مشاوره زمانی اتفاق می افتد که خانواده تشکیل یافته و زندگی مشترک در یک خانه انجام می شود. در این حالت مشکلاتی که زن و شوهر با هم دارند و یا تناقضاتی که بین والدین و فرزندان ایجاد می شود توسط این روش درمانی قابل حل شدن می باشد. بهترین زمان برای آموزش این موارد قبل از بچه دار شدن می باشد که فرد یاد بگیرید چگونه با فرزند یا فرزندان خود در سنین و مراحل مختلف زندگی رفتار نماید.

جهت گرفتن وقت در زمینه مشاوره زوج درمانی با ما تماس بگیرید.

۲. مشاوره پیش از ازدواج:

مشاوره خانواده و ازدواج
مشاوره خانواده و ازدواج

این نوع از استفاده از رهنمودهای مشاور یکی از مهمترین و پرکاربردترین نوع مشاوره ها می باشد. زیرا که می تواند از ایجاد یک زندگی منجر به طلاق جلوگیری کند. این مورد باید بعد از آشنایی افراد و آشنایی خانواده ها با هم انجام شود. و زمانی که دو طرف تصمیم به ازدواج گرفته اند انجام شود. جلسات مشاوره خانواده در این مورد به صورت تکی و همراه با هم برگزار شده و تاثیر بسیار مهمی در شناخت خود و شناخت طرف مقابل و آینده زندگی پیش رو خواهد داشت.

جهت گرفتن وقت مشاوره پیش از ازدواج با ما تماس بگیرید.

۳. خانواده درمانی:

مشاوره خانواده و ازدواج
مشاوره خانواده و ازدواج

یکی از جدیدترین متد های روانشناسی و روانشناختی می باشد که مشاوران حرفه ای قادر به انجام این مهم هستند. این مورد با پاندمی کرونا و اجبار برای در خانه ماندن و گذران وقت بیشتر در خانه بیشتر به چشم آمده است. در این حالت رفتار و عادات افراد خانواده ممکن است باعث رنجیده شده و عصبی شدن یکدیگر شود. ویا سردی و عدم توجه باعث ایجاد دلسردی در روابط خانوادگی و فرزندان شود. در این حالت مشاور با روش هایی که به تمام افراد خانواده می آموزد خانواده را در مسیر مناسب قرار می دهد.

جهت گرفتن وقت و مشاوره در زمینه خانواده درمانی با ما تماس بگیرید.

ویژگی های منحصر بفرد دپارتمان تخصصی مشاوره خانواده در مرکز مشاوره فراز:

مرکز مشاوره فراز یکی از معتبرترین و بهترین مراکز مشاوره در کشور می باشد که دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و علاوه بر آن شما میتوانید با بهترین مشاوران کشور در تمام زمینه ها از جمله مشاوره خانواده آنلاین و تلفنی مشاوره داشته باشید. هدف این مرکز ایجاد یک زندگی شاد و نرمال برای تمامی هموطنان می باشد.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments