You are currently viewing مسواک یا نخ دندان، کدام مهم‌تر است؟
مسواک یا نخ دندان

مسواک یا نخ دندان، کدام مهم‌تر است؟

مسواک یا نخ دندان، کدام مهم‌تر است؟

برای حفظ سلامت دهان و دندان، مسواک و نخ دندان دو جز جدایی ناپذیر از یکدیگرند. هر کدام از این دو وسیله، وظیفه خاصی دارند که دیگری نمی‌تواند جای خالی آن را پر کند. اما گاهی این سؤال پیش می‌آید که مسواک مهم‌تر است یا نخ دندان؟ اگر شما هم بین دو گزینه مسواک یا نخ دندان مردد هستید، این مطلب را از دست ندهید.

اهمیت مسواک برای سلامت دندان

مسواک زدن، اگر با روش صحیح و به دفعات درست اتفاق بیفتد، می‌تواند مانع از ایجاد پلاک روی سطح دندان شود. لازم است برای این کار ابتدا روش صحیح مسواک زدن را بیاموزید. دقت کنید که مسواک زدن با روش صحیح، نیاز به حداقل سه دقیقه زمان دارد.

رعایت برخی نکات دیگر هم می‌تواند مسواک زدن را مؤثرتر کند. به عنوان نمونه، بلافاصله پس از خوردن غذا مسواک نزنید تا بزاق، فرصت کافی برای میناسازی داشته باشد. مسواک را در فواصل منظم تعویض کنید. از مسواک‌های نرم یا متوسط استفاده کنید. از خمیردندان‌های قوی استفاده نکنید.

مسواک یا نخ دندان
مسواک یا نخ دندان

اهمیت نخ دندان برای سلامت دندان

نخ دندان می‌تواند به نقاطی دسترسی داشته باشد که مسواک قادر به آن نیست. دسترسی به فواصل میان دندان‌ها تنها از عهده نخ دندان بر می‌آید. نخ دندان با نفوذ به لایه‌های زیرین بافت زیر دندان، از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر جنجویت و بیماری پریودنتال و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند. ماندن برخی مواد غذایی لابه‌لای دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود، با استفاده از نخ دندان می‌توان از بوی بد دهان پیشگیری کرد.

نخ دندان در بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند نقش مهمی در بالا نرفتن سطح قند خون این افراد داشته باشد. به علاوه، باکتری‌های موجود در لابه‌لای دندان‌ها ممکن است به تدریج وارد سیستم تنفسی و ابتلا به مشکلات حاد تنفسی و بیماری قبلی شود. استفاده از نخ دندان از این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

مسواک یا نخ دندان؟

مسواک یا نخ دندان؟ واقعیت این است که هم مسواک و هم نخ دندان، هر دو اهمیت بالایی برای سلامت دندان دارند. استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان، هر دو به یک میزان در حفظ سلامت و بهداشت دندان‌ها مؤثر هستند. تمیز کردن سطح دندان با مسواک و لابه‌لای دندان‌ها با نخ دندان، می‌تواند سلامت کل فضای دهان و دندان را تضمین کند. استفاده از هردوی این وسایل می‌تواند دهانی خوشبو را برای شما به ارمغان آورد.


اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که چرا استفاده از نخ دندان بیش از مسواک توسط دندان‌پزشکان توصیه می‌شود؟ دلیل اول این است که اهمیت استفاده از مسواک بر کسی پوشیده نیست، اما نخ دندان بیشتر مورد غفلت واقع می‌شود. استفاده از مسواک آسان‌تر و عمومی‌تر است. اما نقاطی در دهان وجود دارد که مسواک قادر به پاک‌سازی آن نقاط نیست. با توجه به تأثیرات مثبت استفاده از نخ دندان، باید آن را جدی‌تر گرفت. شاید در ابتدا کار سخت یا زمان‌بری به نظر برسد، اما اگر کم‌کم در زمرۀ روتین‌های بهداشتی شما قرار گیرد، سلامتی دندان‌هایتان تضمینی است. مسواک یا نخ دندان؟ اگر لبخندی زیبا می‌خواهید، باید هر دو را جدی بگیرید.


از طرفی باید در نظر داشته باشید که روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید تا نحوه اصولی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به شما آموزش بدهد. زیرا آموزش حفظ بهداشت دهان و دندان یکی از خدماتی است که مراکز دندانپزشکی به شما ارائه می‌دهد.

مسواک یا نخ دندان
مسواک یا نخ دندان

شبکه دندانپزشکی میخک اولین پلتفرم آنلاین دندانپزشکی است که با استفاده از مراکز معتبر و باکیفیت دندانپزشکی، تمامی خدمات دندانپزشکی را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهد. از طرفی دندانپزشکی میخک با سرویس مشاوره آنلاین و رایگان، ارتباط کاربران را با دندانپزشک به طور مستقیم(چت) برقرار می‌کند تا پاسخ همه سئوالات خود را پیرامون دندانپزشکی در هر زمان، دریافت کنند. میخک با طرح درمان و تعرفه شفاف و یکسان در تمام شعب از مشاوره تا پایان درمان، همراه بیماران است!

مشاوره آنلاین و تلفنی دندانپزشکی به صورت رایگان:

شما می‌توانید از طریق مشاوره دندانپزشکی آنلاین به طور مستقیم (چت با دندانپزشک) در ارتباط باشید و پاسخ سئوالات خود را به صورت فوری دریافت کنید. در این خدمت ویژه شما می‌توانید به صورت آنلاین و مستقیم(چت) با دندانپزشک میخک در ارتباط باشید و پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید.

دندانپزشک پس از بررسی، طرح درمانی متناسب با وضعیت دهان و دندانتان ارائه می‌دهد. از طرفی میخک با شفاف‌سازی هزینه‌ها برای طرح درمان، شما را از مرحله مشاوره آنلاین تا انتهای درمان همراهی می‌کند.
کافیست وارد لینک زیر شده و سوالات خود را از دندانپزشک متخصص بپرسید mikhakdental.com/online-consultation

پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی به صورت اقساطی:

شبکه دندانپزشکی میخک به منظور رفاه حال مراجعه‌کنندگان امکان پرداخت هزینه همه خدمات را به صورت اقساط فراهم کرده است و شرایط پرداختی متفاوت و متنوعی(اقساطی) برای هزینه‌های درمانی و زیبایی در‌نظر گرفته‌است.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments