You are currently viewing مزاج خود را چگونه بشناسیم؟
مزاج خود را چگونه بشناسیم؟

مزاج خود را چگونه بشناسیم؟

مزاج خود را چگونه بشناسیم؟

سایت رنتی جا در این مقاله قصد دارد شما با خواندن این مقاله اطلاعات کافی درباره مزاج خود را کسب کنید. ذائقه افراد در در هر قسمتی از کشور متفاوت است. اما برای اینکه کمتر دچار مشکلاتی مانند جوش زدن یا معده درد و… به دلیل تضاد میان مزاج و غذاهایی که می‌خورید شاید بهتر است، از موادغذایی متناسب با مزاج خود استفاده کنید.

مزاج خود را چگونه بشناسیم؟
مزاج خود را چگونه بشناسیم؟

در ابتدا باید دانست که تقسیم مزاج‌ها در طب سنتی صورت می‌گیرد. بر اساس این طب 4 نوع مزاج وجود داشته که به مزاج‌های 4 گانه معروف است. تست‌های زیادی در این زمینه وجود داشته که شاید در عین ساده بودن، به شما نتیجه‌ای غلط ارائه دهند. برای تشخیص مزاج بهتر است شخصا و بدون متخصص اقدام نکنید.

انواع مزاج

4 نوع مزاج در طب سنتی، به صفراوی یا مزاج گرم و خشک، دموی یا مزاج گرم و تر، بلغمی یا مزاج سرد و تر و سوداوی یا مزاج سرد و خشک تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی شامل دو قسمت است. بخش اول سردی و گرمی و بخش دوم به خشکی و تری تقسیم بندی می‌شود.
افراد صفراوی اغلب ویژگی‌هایی مانند انرژی زیاد، فعال و پر شور بودن و هیجانات فراوان را دارا می‌باشند. متابولیسم بالایی دارند و همین باعث شده تا میزان چربی بدن آن‌ها پایین باشد. ویژگی بارز این دسته از افراد پوست متمایل به زردی آن‌ها است.

مزاج خود را چگونه بشناسیم؟
مزاج خود را چگونه بشناسیم؟

افراد با مزاج دموی اغلب پرخون می‌باشند. عضله سازی در این افراد به خوبی صورت می‌گیرد و دچار مشکل کم خونی نمی‌شوند. اعتماد به نفس و استعداد شاعری در آن‌ها بالا است. دارای پوستی گندمی و موهای پر پشت می‌باشند.

سوداوی‌ها اغلب بی‌تحرک هستند. بیشتر آن‌ها درونگرا بوده و تمایلی به اجتماعات ندارند. دارای رنگ پوستی تیره و موهای کم ‌می‌باشند. این افراد دچار نفخ‌های زیاد می‌شوند.
افراد با مزاج بلغمی بیشتر بدون تحرک و پرخواب می‌باشند. اغلب اوقات دچار چاقی می‌شوند. این افراد ساکت و آرام بوده و تمایلی به شلوغی‌ها ندارند. خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها شامل آرام، اشتهای زیاد و خوراک فراوان، منزوی، دارای حرکات کند، دارای استعداد افسردگی، پوستی نرم و مرطوب، رنگ پوست سفید و کم مو می‌باشد.

مزاج خود را چگونه بشناسیم؟
مزاج خود را چگونه بشناسیم؟

چگونه مزاج خود را تغییر دهیم؟

در ابتدا باید دانست که در مراحلی از زندگی تغییر مزاج به طور مقطعی اتفاق میافتد. به عنوان مثال عوامل روحی در جا به جا شدن مزاج تاثیر دارد. کم خونی، غم غصه و… همگی به عنوان عوامل تاثیرگذار در این تغیرات مقطعی موثر می‌باشند. و مزاج با توجه به شرایط مانند افزایش سن یا دوران بلوغ به طور طبیعی تغییر می‌کند.
به عنوان آخرین نکته در این مطلب، همواره به یاد داشته باشید که تشخیص مزاج توسط فردی بدون اطلاعات کافی و تخصص کاری دشوار و شاید نشدنی باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود به متخصص در این زمینه رجوع کنید.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments