You are currently viewing قطعی ترین درمان اختلال شخصیت
درمان اختلال شخصیت

قطعی ترین درمان اختلال شخصیت

قطعی ترین درمان اختلال شخصیت چیست؟

اختلال شخصیت یکی از اختلالات روانی است که موجب آسیب رسیدن به فرد می شود. این مشکل بر روابط افراد با همدیگر تاثیر منفی می گذارد. به همین دلیل افرادی که دچار مشکل اختلال شخصیت هستند، مشکلاتی در برقراری روابط عاطفی با دیگران، انجام فعالیت های اجتماعی و حتی شغل خود دارند. افرادی که دچار اختلال شخصیت هستند، بر این باور نیستند که مبتلا به این اختلال می باشند. این افراد تصور می کنند که رفتار آنها کاملا طبیعی است. در برخی موارد هم، افراد دیگر را مسئول مشکلات ایجاد شده می دانند.

درمان اختلال شخصیت
درمان اختلال شخصیت

اختلال شخصیت چیست؟

شخصیت به الگوی رفتاری فرد ، باور و اعتقادات فرد، چگونگی ارتباط با دیگران، عملکردهای فرد و … می گویند. به طور کلی اختلال شخصیت، نوعی اختلال روانی می باشد که فرد از یک الگوی نادرست رفتاری ، فکری و عملکردی تبعیت می کند. وجه مشترک تمام افرادی که به این مشکل دچار هستند، عدم توانایی برای برقراری ارتباط صحیح با سایر افراد می باشد که در این صورت فرد باید به بهترین روانپزشک تهران مراجعه کند.

انواع اختلال شخصیت

تمام افراد با طرز تفکر و اعتقادات مختلف دارای الگوهای رفتاری خاصی هستند. این رفتار و افکار، صفات فرد را تشکیل می دهد. مهمترین مسئله این است که افراد با الگوهای رفتاری مختلف بتوانند در ارتباط با هم موفق باشند و مشکلی ایجاد نشود.

دسته A:

پارانوئید: کسانی که به اختلال شخصیت پارانوئید مبتلا هستند، به اطرافیان خود اعتماد ندارند و به انگیزه های درونی این افراد شک دارند. این افراد کینه توز هستند.

اسکیزوئید: این گروه از افراد علاقه زیادی به برقراری روابط اجتماعی و حضور در اجتماعات ندارند. این افراد روابط عاطفی سردی دارند.

اسکیزوتایپال: کسانی که به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال مبتلا هستند، بر این باورند که می توانند بر تفکر افراد دیگر تاثیر بگذارند. این افراد رفتارهای نادرست را ارزیابی می کنند. این گروه از افراد واکنش های احساسی نامناسبی را بروز می دهند. این افراد نمی توانند، روابط صمیمی با دیگران ایجاد کنند.

دسته B:

نمایشی: افراد دچار اختلال شخصیت نمایشی یا هیستوریونی، با رفتار تحریک آمیز جنسی تلاش می کنند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند. این افراد خیلی سریع تحت تاثیر رفتار دیگران قرار می گیرند.

خود شیفته: این گروه از افراد تصور می کنند که از دیگران مهمتر هستند. این افراد در مورد موفقیت ها و جذابیت های خود اغراق می کنند و لاف می زنند. این افراد نیاز دارند که تحسین عمیق شوند.

مرزی: این گروه از افراد مبتلا به اختلال شخصیت، در صورت نداشتن حمایت خانواده، احساس رها شدن و تهی بودن را دارند. این افراد در مواجهه با اتفاقات استرس زا مشکل دارند. این افراد ممکن است رفتار پر خطری مانند نوشیدن مشروبات الکی، قمار بازی و برقراری رابطه جنسی نامشروع داشته باشند.

ضد اجتماعی: این گروه از افراد رفتارهای غلط خود را انجام می دهند و احساس پشیمانی نمی کنند. این افراد در برابر رفتار اشتباه خود موضع قدرت می گیرند و با دیگران برخورد جدی هم می کنند. این افراد ممکن است رفتارهای غلطی مانند سرقت، دروغ، مصرف مواد مخدر و نوشیدن مشروبات الکلی را انجام دهند.

دسته C:

اجتنابی: این گروه از افراد مبتلا به اختلال شخصیت، احساس عدم جذابیت، احساس فرومایگی و عدم کفایت دارند. این گروه افراد تمایل ندارند در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشند و یا دوست جدیدی بیابند. این افراد انتقاد دیگران را خیلی جدی می گیرند.

وابسته: افراد این گروه برای تامین نیازهای جسمی و عاطفی خود به دیگران وابستگی شدید دارند. این افراد از تنهایی می ترسند. این افراد ممکن است سوء استفاده جنسی و کلامی شوند ولی هیچ اعتراضی نکنند. این افراد برای تصمیم گیری، نیاز شدید به حمایت دیگران دارند.

وسواسی – جبری: این افراد بیش از حد به نظم اهمیت می دهند و به قوانین و مقرارت به صورت افراطی پایبند هستند. این افراد برای رسیدن به هدف خود از روابط شخصی هم غافل می شوند.

قطعی ترین درمان اختلال شخصیت
قطعی ترین درمان اختلال شخصیت

دلیل ایجاد اختلال شخصیت

علت مشخصی برای بروز اختلال شخصیت وجود ندارد. اکثر متخصصین و کارشناسان بر این باور هستند، که عوامل ژنتیکی و محیطی که مهمترین آن آسیب دوران کودکی است، می تواند باعث بروز این مشکل شود. این مشکل بیشتر در دوران نوجوانی و یا اوایل دوره بزرگسالی مشاهده می شود.

روش های درمان BPD

درمان اختلال شخصیت یا BPD بسته به نوع و شدت مشکل، با هم متفاوت است. انجام جلسات روان درمانی و استفاده از داروها برای بهبود اختلال موثر است.
دارو درمانی
داروی مشخصی برای درمان این اختلال وجود ندارد اما برخی از داروها می تواند در کاهش علائم اختلال موثر واقع شود.

  • داروهای ضد افسردگی می تواند موجب بهبود خلق و خو شود. همچنین می تواند موجب کاهش تحریک پذیری و عصبانیت فرد شود.
  • داروهای ضد روان پریشی که با نام نورولپتیک مشهور هستند، برای افرادی که از واقعیت فراری می باشند، مناسب است.
  • داروهای تثبیت کننده خلقی می تواند، جهت بهبود نوسانات خلقی مصرف شود. این داروها به میزان زیادی برای کاهش تحریک پذیری و پرخاشگری موثر می باشد.
  • داروهای ضد اضطراب که با درمان اختلالات خواب و برطرف کردن اضطراب، در بهبود رفتار افراد موثر است.

روان درمانی
روان درمانی برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت می تواند موجب کنترل و مدیریت مشکل شود. بیمار با درمانگر درباره وضعیت خود، افکار و احساسات خود صحبت می کند. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد که برای بهبود نحوه مدیریت علائم و رفتار بیمار در زندگی عادی موثر است. برای درمان اختلال شخصیت به دنبال بهترین روان درمانگر باشید که تجربه و تخصص زیادی در این زمینه دارد.

قطعی ترین درمان اختلال شخصیت چیست؟
قطعی ترین درمان اختلال شخصیت چیست؟

رفتار درمانی دیالکتیکی: در این رفتار درمانی ممکن است جلسات مشاوره گروهی یا فردی انجام شود تا فرد یاد بگیرد چگونه استرس و رفتار خود را کنترل کند. همچنین آموزش می بیند که الگوهای رفتاری نادرست خود را تصحیح کند.

درمان MBT : این روش روان درمانی برای مدت طولانی انجام می شود تا فرد مبتلا به اختلال بهبود یابد. این درمان بر اساس درمان ذهن است. در این روش توانایی فرد برای تشخیص احساسات و حالات روحی دیگران و خود، افزایش می یابد. این دوره درمان حدود 18 ماه می باشد.
هنر درمانی: برای درمان اختلال شخصیت از روش های مختلفی مانند هنر درمانی، حرکات رقص، موزیک درمانی، درام درمانی هم استفاده می شود.

جمع بندی
اولین گام برای درمان اختلال شخصیت، مراجعه به یک روانپزشک و یا روانشناس می باشد. با درمان سریعتر اختلال می توانید مانع آسیب رساندن به خود و اطرافیان خود شوید. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر برای درمان اختلال شخصیت به وب سایت دکتر علیرضا جباری به آدرس www.dralirezajabbari.com مراجعه کنید.

3.5 4 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments