You are currently viewing عسل زنده یا عسل مرده
عسل رس بسته

عسل زنده یا عسل مرده

عسل زنده : زنده یا مرده بودن مواد غذایی چند سالی است که در جوامع علمی مباحث تغذیه و کشاورزی عنوان شده و در مورد آن نظرات مختلفی ارائه شده است. منظور از زنده بودن یک ماده غذایی بکر و دست نخورده بودن آن است یعنی یک میوه، سبزی، فرآورده دامی و … که غذای بشر محسوب می شود به همان شکل طبیعی و اولیه بدون مداخلات صنعتی و ژنتیکی مورد استفاده بشر قرار بگیرد.

مثلاً حتماً نام ماستهای پروبیوتیک را شنیده اید. این ماستها در کارخانجات مانند سایر ماستها تحت هموژنیزه و استرلیزاسیون و پاستوریزاسیون قرار نمی گیرند و باکتری های مفید آن از بین نمی روند.

به همین دلیل ماستهای پروبیوتیک زودتر ترش می شوند و زودتر هم کپک می زنند. این ماستها در واقع مشابه همان ماستهایی است که نیاکان ما سالها به صورت سنتی آن را تولید می کردند.

طرفداران مواد غذایی زنده معتقدند انجام روندهای صنعتی و شیمیایی روی مواد غذایی برای ماندگاری و نگهداری طولانی، سلامت این مواد غذایی را از بین برده و مواد غذایی را تبدیل به ترکیبات مضر برای بدن انسان می نماید.

دستکاری های ژنتیکی گیاهان و تولید بی رویه مواد غذایی به صورت صنعتی (مثل عسل مصنوعی و …) همگی نمونه ای از مواد غذایی مرده هستند که دیگر خواص و فواید اصلی و طبیعی خود را ندارند.

عسل زنده طبیعی و سالم که توسط زنبور عسل از شهد گلها و گیاهان تهیه می شود عسلی است که در کارخانه و …. حرارت، برودت و هیچ پروسه اضافی روی آن انجام نمی گیرد و فقط در بسته بندی های شیشه ای یا سفالی عرضه می شود. این عسل زنده در دمای پایین در طی چند روز شروع به رس بستن (جامد می شود) یا همان شکرک زدن می کند و وقتی که این عسل زنده در آب گذاشته می شود و روی حرارت قرار می گیرد و یا با بالارفتن دمای محیط نگهداری، از حالت جامد یا رس بسته خارج شده و به شکل مایع و روان در می آید ودر واقع عسل طبیعی به صورت هوشمند در دمای سرد به حالت جامد و در دمای گرم به حالت مایع در می آید و در واقع زنده و فعال است. در فرهنگ مردم اروپا این موضوع کاملا جا افتاده است و خریداران عسل ترجیح می دهند عسل رس بسته خریداری نمایند چون مطمئن هستند که طبیعی است و خودشان با گرم کردن با آب جوش آن را به حالت مایع در می آورند چون هنوز عسل رس بسته تقلبی در بازارهای دنیا عرضه نشده است.

بهترین نوع عسل عسلی است که زنبور با جمع آوری شهد گلها و گیاهان آن را تولید کرده باشد. در فصول سرد سال زنبور داران آب قند و یا آب شکر در دسترس زنبور می گذارند و زنبور نیز از همین شهد مصنوعی عسل تولید می کند این عسل نیز رس می بندد و در واقع در طی فرایندی که در بدن زنبور عسل روی آن انجام شده است و در واقع سالم و زنده شده است. ولی عسلهایی که در دمای پایین رس نمی بندند قطعاً توسط هیچ زنبور عسلی تولید نشده است بلکه یک شهد یا مربای مصنوعی است همراه با اسانس که در کارخانه توسط دستگاههای صنعتی تولید شده است و نه زنبور. این نوع عسل همیشه در حالت مایع است و هرگز رس نمی بندد.

موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments