You are currently viewing تامین سرمایش و گرمایش گلخانه ها
تامین سرمایش و گرمایش گلخانه

تامین سرمایش و گرمایش گلخانه ها

تامین سرمایش و گرمایش گلخانه ها

تامین سرمایش و گرمایش گلخانه ها در فصول مختلف سال یکی از مهمترین دغدغه های صاحبان گلخانه ها می باشد زیرا میزان و نحوه تامین گرمایش و سرمایش گلخانه تاثیر مستقیم و بسزایی در رشد و نمو گیاهان دارد در این مقاله قصد داریم شما را با محصولاتی با عملکرد بسیار عالی در این زمینه آشنا کنیم.

امین سرمایش و گرمایش گلخانه
امین سرمایش و گرمایش گلخانه

تامین سرمایش گلخانه ها

تامین سرمایش به روش تبخیری یکی از موثرترین راهکارها به منظور تامین سرمایش گلخانه ها می باشد. نحوه عملکرد به اینگونه است که فن در یک سمت گلخانه و پد سلولزی در سوی دیگر گلخانه (مقابل فن) قرار می گیرد. با روشن نمودن فن ها در گلخانه هوای داخل گلخانه به بیرون هدایت میشود.

پدهای سلولزی که در سمت مقابل فن ها در گلخانه قراردارد با پاشش مستمرآب بر روی آن مرطوب شده و هنگام ورود هوا به گلخانه و عبور از این پدهای سلولزی، هوای خنک تری وارد گلخانه می شود. روش فوق که به سرمایش تبخیری مشهور است مانند کولر آبی عمل مینماید. با این تفاوت که در کولرهای قدیمی جهت خنک نمودن از پوشال استفاده میشد در صورتی که در این روش به جای آن از پد سلولز که مستقیما آب بر روی آن ریخته می شود استفاده میگردد.

پد های سلولزی فواید بسیار زیادی نسبت به پوشال های قدیمی دارند و در دستگاهای کولر صنعتی نیز از این پد ها به جای پوشال های قدیمی استفاده می شود.

با پاشش آب بر روی پد سلولزی و عبور جریان هوا از آن، دمای هوا کاهش یافته و خنک تر می شود. این روش از کم هزینه ترین روشهای تامین سرمایش در گلخانه می باشد.

جهت مشاوره رایگان باشماره 09124884905 بامادرارتباط باشید

اجزا سیستم خنک کننده پد و فن در گلخانه

  • پد سلولزی
  • مخزن نگهداری آب
  • لوله جهت جابجایی آب از محل مخزن نگهداری آب تا روی پد سلولزی ( جنس لوله ها از گالوانیزه و یا از جنس PVC می باشد) . همچنین پس از انتقال آب بر روی پدها به ناچار مقداری آب از زیر آن خارج شده که می بایست دوباره از طریق لوله به مخزن منتقل گردد.
  • پمپ آب به منظور انتقال آب از مخزن تا روی پد سلولزی
  • فن دستگاه جهت مکش هوای گرم گلخانه و هدایت آن به بیرون گلخانه

محل استقرار پد سلولزی و فن درگلخانه

بهترین محل جهت استقرار پد سلولزی در گلخانه ها بر روی دیواری است که باد بر روی آن جریان دارد. مناسب ترین محل جهت قرار دادن فن، دیواری است که روبروی پد باشد. این امر موجب میشود با مکش هوای گرم داخل سالن گلخانه به بیرون، مستقیما هوای خنک از سمت پد وارد سالن شود. فاصله قرار گرفتن فن و پد نباید کمتراز 30 متر و یا بیشتر از 60 متر باشد. در سالن های بزرگ اگر فاصله فن تا پد بیشتر از 45 متر باشد پیشنهاد میگردد از فن سیر کوله جهت افزایش راندمان استفاده نمود.

تامین سرمایش و گرمایش گلخانه
تامین سرمایش و گرمایش گلخانه

کاربرد مه پاش در گلخانه

دستگاه مه پاش یکی از متداول ترین سیستم ها جهت تامین رطوبت و کاهش دما در گلخانه ها میباشد. از عملکرد مطلوب دستگاه مه پاش در گلخانه ها، می توان به تامین رطوبت و دمای مورد  نیاز این سالنها اشاره نمود. با توجه به محدود بودن زمین های قابل کشت و محدودیتهای تامین آب برای کشاورزی ساخت گلخانه در کشور سرعت بالایی یافته است

روش کارمه پاش گلخانه

سیستم مه پاش گلخانه، آب را، به ذرات تقریبی بین پنج تا بیست میکرون به صورت پودر درآورده و آن را به صورت یکنواخت در تمام سالن گلخانه پخش می نماید. در این روش رطوبت مورد نیاز گیاهان و میوه جات بدون خیس شدن سطح آنها فراهم می گردد. دستگاه مه  پاش گلخانه، مخصوصاً در فصل تابستان که رطوبت سالن های گلخانه پایین بوده و یا گرمای داخل سالن زیاد میباشد به صورت موثری راهگشا میباشد.

تامین سرمایش و گرمایش گلخانه
تامین سرمایش و گرمایش گلخانه

تامین گرمایش گلخانه ها با هیتر تابشی گرماتاب

در حال حاضر به منظور تأمین گرمایش بسیاری از گلخانه های کشور، از روش های گرمایش همرفتی (جابجایی هوای گرم) مانند بخاری ها و هیترهای کارگاهی ، کوره های هوای گرم ، چهار شاخ و انواع دستگاههای پرمصرف و کم بازده استفاده می‌شود. شایان ذکر است تمامی روشهای قدیمی با توجه به انتقال انرژی گرمایی به هوا و در نتیجه حرکت هوای گرم به سمت بالا به جهت سبکی هوای گرما، عمده انرژی از طریق سقف و دیواره ها اتلاف می گردد. این درحالی است که تامین گرمایش در گلخانه ها با استفاده از دستگاهها  گرمایش تابشی گرماتاب می‌تواند ضمن صرفه جویی بالا در مصرف انرژی، تامین گرمایش یکنواخت درسطح مساحت گلخانه را به همراه داشته باشد.

تامین سرمایش و گرمایش گلخانه
تامین سرمایش و گرمایش گلخانه

مزایای بخاری صنعتی گرماتاب در گلخانه ها

کاهش مصرف انرژی با هیتر تابشی گرماتاب در گلخانه ها

صرفه جویی در مصرف برق در گرماتاب به این جهت است که این دستگاه نیاز به گردش هوا نداشته و همین امرمصرف برق را تا نود درصد کاهش میدهد. بخاری تابشی گرماتاب در ارتفاع و نزدیک سقف نصب شده و گرما را از بالا به پایین تابش مینمایند. این دستگاهها بدون گرم کردن هوا می‌توانند همه‌ی سطح گیاه روی سطح زمین را با توزیع دمایی بسیار مناسب گرم کنند.

کاهش احتمال بیماری‌ها در گلخانه ها

برای کاهش احتمال بیماری‌ها در گلخانه ها، میبایست یکی از سه عامل بیماری گیاهان را کنترل نمود. این سه عامل عبارتند از میزبان ، عامل بیماری و محیط میباشند. در این رابطه میزبان همان گیاه یا قسمتی از گیاه است.عامل بیماری، یک عامل بیولوژیکی واگیردار مثل ویروس یا باکتری و یا قارچ و فیتوپلاسما و غیره میباشد. محیط هم به معنی وجود شرایط برای پخش و انتشار این بیماری ها است.

بخاری تابشی لوله‌ای سقفی یا همان گرماتاب با چیدمان و استقرار مناسب، از پراکندگی و انتشار بیشتر بیماری‌ها جلوگیری مینماید. در واقع با قطع کردن یکی از عوامل سه گانه فوق الذکر، احتمال بروز بیماری را میتوان تا میزان زیادی کاهش داد.

دو عامل تاثیر گذار برای بیماری شدن گیاهان، خیس بودن سطح گیاه و افزایش بیش از حد میزان رطوبت هوا میباشند. در هیتر گرمایش تابشی گرماتاب، این دو عامل به خوبی کنترل شده و دمای سطح گیاهان همیشه از دمای سطح هوا بالاتر خواهذ بود. این امر به تبخیر سریع‌تر رطوبت از سطح گیاه کمک نموده و با کنترل رطوبت هوا میتوان احتمال بیماری را کنترلنمود.کنترل میزان رطوبت هوا در سیستم های تابشی بسیار ساده بوده که این خود یک مزیت بسیار بزرگ میباشد.

همچنین احتمال بروز بیماری از طریق وجود حشراتدر رطوبت بالا شدت میگیرد. برخی از حشرات روی خزه‌های گلدان‌ها، خاک و زمین و یا در محیط با رطوبت بالا رشد می‌کنند. این حشرات می‌توانند باعث بیماری‌های باکتریایی و قارچی شوند. از آنجایی که گرمایش تابشی به‌راحتی رطوبت سطح را از بین می‌برد، به‌ آسانی هم می‌تواند مانع رشد این حشرات شده و محیط سالم‌تری در سالنهای گلخانه داشته باشیم.

سایر مزایا

  • تامین گرمایش بهینه در کف و ریشه گیاه
  • عدم نیاز به کانال های گرمایشی
  • کاهش چشمگیر ابر حرارتی در زیر سقف
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت و ۹۰ درصدی مصرف برق
  • کنترل اتوماتیک دمای گلخانه
  • کم کردن هزینه های نگهداری
  • عدم اشغال فضای فیزیکی مفید
0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments