You are currently viewing سخن بزرگان درباره عسل
سخن بزرگان درباره عسل

سخن بزرگان درباره عسل

[ابوعلی سینای بلخی] [فیلسوف] و بزرگ‌ترین شخصیت [پزشکی] خاور میانه (ولایت بلخ-افغانستان) ۱۰۰۰ سال پیش در کتاب قانون خود نسخه‌های زیادی بر پایه عسل و موم آن تجویز کرده‌است.

بقراط حکیم پدر پزشکی و بنیان‌گذار طب یونان ۲۵۰۰ سال پیش در مورد عسل چنین گفته‌است :
هر دارویی از مواد غذایی درست می‌شود و متعاقب آن هر غذایی نیز جانشین دارو می‌گردد ، عسل پاسخگوی این دو شرط است.

موریس مترلینگ در مورد عسل گفته : همین امروز اگر زنبور عسل از بین برود هزاران نوع از گیاهان از بین خواهد رفت و از کجا معلوم که تمدن، از بین نرود.

دین اسلام:

قرآن و عسل هر دو وسیله شفابخش هستند ، عسل فیه شفاءُ للناس(شفای مردمان در آن است)
و قرآن شفاءُ لما فی الصدور(شفاست برای آنچه درون سینه هاست)می باشد.قرآن کریم در دو آیه کلمه عسل را ذکر نموده است: 1-نخست در سوره محمد(ص)آیه 15 که خداوند در ستودن بهشت به نیکوکاران وعده داده است که در آنجا نهرهایی از عسل پاک و ناب روان است وسپس 2- در قرآن مجید سوره مبارک نحل که در شان زنبور عسل نازل شده و آن موهبتی است که پروردگار توانا آنرا در گلهای گیاهان به ودیعه نهاده و خواص شفابخش آنرا یادآوری نموده و در آیه های 68 و69 این سوره در مورد عسل و زنبور عسل چنین می فرماید:
و اوحی رٌبک الی انٌحل ان اتخذی من الجبال بیوتا و من الشٌجر ومما یعرشون ثم کلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شرابُ مختلفُ الوانه فیه شفاءُ للناس انٌ فی ذالک لایة لقوم یتفکرون.
ترجمه: و خداوند زنبور عسل را وحی کرد که در کوه ها و درختان و بلندیها منزل گیرد . {68}
سپس از میوه های شیرین و شهد گلهای خوشبو بخورید و راه پروردگارتان را به اطاعت بپویید .
آنگاه از درون آنها شربتی شیرین به رنگهای گوناگون بیرون می آید که شفای مردمان در آن است .
مسلما در این آیت و نشانه ای است برای گروهی که تفکر میکنند . {69}
پرسش:
قرآن خوردن عسل را شفا می‌داند، لطفاً فواید علمی و پزشکی آن را بیان کنید؟
پاسخ:
عسل غذای لذیذی است که از زنبور عسل به دست می‌آید و قرآن نیز بدان پرداخته است:
«فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ»1 «خوردن عسل برای مردم شفاء است»
در آیات فوق می بینیم همان طور که زنبور عسل شربت رنگارنگی می سازد که پس از هضم و جذب توسط بدن ، شفا بخش انسان از بیماریها می گردد، همین طور روان آدمی وقتی با نیروی فاکره (تفکر) از راه چشم و گوش و چشایی به تفکر درباره زندگی شگفت انگیز این حشره کوچک می پردازد و می بینید که این حشره بی رنج شاگردی هیچ شکرریزی ، ماهرانه در قنادی استاد گشته است ، و بی آنکه مکتب و دانشکده ای دیده باشد در صنعت معماری و مهندسی سرآمد معماران و مهندسین گردیده است و بی آنکه علم الاجتماع خوانده باشد با نظم و تمدنی عالی به زندگی اجتماعی پرداخته است ، مسئله وحی و نبوت پیامبران برایش کشف می شود که مدرس گشته و یا وحی و الهام پروردگار به رهبری و راهنمایی همنوعان پرداخته
و برای بشر علم و تمدن ، سعادت و نیکبختی ، اخلاق و رستگاری به ارمغان آورده اند:(انٌ فی ذالک لایة لقوم یتفکرون)(سوره نحل ، آیه 69) مسلمأ در زندگی زنبور عسل آیت و رمزهایی است برای گروهی که تفکر می کنند.
آری همان طور که عسل زنبور شفابخش جسم است ، تفکر در زندگی زنبور عسل شفاء لما فی الصدور است.
قرآن و احادیث به عسل به دیده درمان گر بیماریها نگاه می کنند

علاوه بر این پیامبر اسلام ( ص ) در مورد عسل و زنبور عسل می فرماید :

( عسل دارای اثر درمانی برای هر بیماری جسمی است و قرآن دارای اثر درمانی برای بیماریهای روحی است بنابراین هر ۲ را برای شما توصیه می کنم ) . ( ‌بخاری )
یا مَن اسمه دواءُ وَ ذکره شفاءُ
رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید:
کسی که در هر ماه سه بامداد عسل بخورد به قصد شفایی که خداوند متعال در قرآن کریم درباره عسل فرموده است از بیماری های زیاد مصون می ماند.
رسول اکرم(ص) می فرماید:
مومن مانند زنبور عسل است : اگر با او کنار بیایی و همکاری کنی او هم سودمند است . اگر از او اندرزی بپرسی او برای تو سود بخش است. اگر در کنار او بنشینی برای تو سود آور است همه چیز او سودمند است چون همه چیز زنبور عسل (عسل ، گرده ، ژله رویال و…)سودمند است.
رسول اکرم (ص) فرموده اند:
بهترین نوشیدنیها عسل است که به قلب نشاط میبخشد و سینه را گرم میسازد و به قوه حافظه کمک میکند
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
کسی که در هر ماه یک بار عسل بخورد . به قصد شفایی که خداوند در قران درباره عسل فرموده است از خطر 77 مرض مصون می ماند .
حضرت محمد ( ص ) فرموده است :
عسل هزارو یک خاصیت دارد و هزار و یک درد را شفا می دهد
پیامبر اسلام(ص) فرمودند:
«لم یستشف المریض بمثل شربة العسل»2 «هیچ مریضی، به مانند نوشیدن عسل شفاء پیدا نمی‌کند.»
واژه‌ی «شفاء» در قرآن، درباره‌ی خوردنی‌ها به کار نرفته است، مگر برای عسل. و نام یک سوره‌ای از قرآن، اختصاص به نحل (= زنبور عسل) داده شده است .
رسول اکرم (ص) می فرماید :
عسل شفای هر دردی هست . خوردن عسل ناشتا بلغم را دفع ، سودا را بر طرف و ذهن را صاف می کند.

نمونه تفکر از نظر امام علی(ع) درباره عسل و زنبور عسل:

حضرت علی ( ع ) می فرماید:
عسل شفای هر دردی است .

حضرت علی ( علیه السلام):
از هر علمی بهترینش را فراگیرید ، همانا زنبور عسل از هر گلی زیباترینش را برمی گزیند . از او دو گوهر گرانقدر تولید می شود، در یکی از آن دو ( عسل ) شفای درد مردم و در دیگری نور و روشنایی (موم) است.

حضرت علی(ع) فرموده است:

شربتی که از عسل و آب باران تهیه شود طغیان اسهال را فرو خواهد نشاند.

حضرت علی (ع) می فرماید :
سه چیز حافظه را زیاد می کند ” قرائت قرآن ، عسل و لبنیات

حضرت علی (ع) می فرماید :
خوردن عسل با کندر و آب سرد حرارت صفرا را فرو می نشاند . طعام را هضم می کند و اخلاطی که در فم معده است می گذارد و تب را برطرف می کند.

نمونه تفکر از نظر امام صادق(ع) درباره عسل و زنبور عسل:

امام صادق(ع) شاگرد خود مفضل را درباره عسل و زنبور عسل چنین وادار به تفکر میکند:
به زنبور عسل و اجتماعش در صنعت عسل سازی و تهیه خانه های شش ضلعی بنگر و آنچه را در جمع زنبوران از ظرائف و زیرکی ها می بینی ، مسلمأ چنانچه کار آنها را در مورد تامل و دقت قرار دهی ؛ آن را شگفت و ظریف می بینی ، وقتی کارهایشان را بنگری آن را عظیم و شریف و در ردیف کارهای انسان می یابی . ولی چون به خود زنبوران بنگری آنها را حتی نسبت به خویشتن جاهل و نادان می یابی. و در این دلیل واضح و آشکاری است بر اینکه صواب و حکمت در این صنعت از آن زنبورعسل نیست ، بلکه از آن کسی است که آنرا با این طبیعت آفریده و این صنعت را در آن برای مصلحت انسان قرار داده است.

امام صادق(ع) می فرماید:
که خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است.

نمونه تفکر از نظر امام موسی کاظم(ع) درباره عسل و زنبور عسل:

امام موسی کاظم (ع) می فرماید:
خوردن عسل شفای هر دردی است . کسی که آب پشتش (نطفه) متغیر شود یعنی کم و غیرعادی شود شیر و عسل برای او سودمند است. کاظم(ع) می فرماید: عسل را با سیاه دانه بیامیزید و بگذارید فرد تب دار از این مخلوط لذیذ سه انگشت به دهان گذارد رنج تب از جانش فرو خواهد ریخت.

نمونه تفکر از نظر امام رضا (ع) درباره عسل و زنبور عسل:

حضرت امام رضا(ع) می فرماید:
عسل را با زنجبیل پرورده بخورید تا حافظه قوی گردد.

امام رضا (ع)فرموده :
مداومت در خوردن عسل هر بامداد زمستان از ابتلاء به زکام جلوگیری می کند.
امام علی النقی(ع) در درمان بیماری نوبه (مالاریا) چنین می فرماید:
در روز نوبه فالوده ای از عسل و زعفران به بیمار بخورانید ، سعی کنید زعفران در آن فالوده بسیار باشد ولی احتیاط کنید که بیمار در آن روز غذای دیگری نخورد.

نمونه تفکر از نظر امام مسیح (ع) درباره عسل و زنبور عسل:

مسیح:

مسیح عسل را غذایی آسمانی و مقدس به حساب آورده و آن را شفای هر دردی می داند ، بطوریکه هم اکنون هم کسانی که به دین مسیح اعتقاد دارند ، عسل را قبل از آنکه یک غذای لذیذ و مقوی بدانند ، آن را یک شفا دهنده می دانند

نمونه تفکر از نظر بودا درباره عسل و زنبور عسل:

بودا:
بوداییان همیشه افرادی را که به کار زنبور داری مشغول بوده اند را افراد مقدسی بحساب می آورده اند و احترام خاصی برای این افراد قائل بوده اند.

نمونه تفکر از نظر زرتشت درباره عسل و زنبور عسل:

زرتشت:
اولین ماده غذایی و درمانی که زرتشتیان از قدیم برای مداوای امراض و ضعف جنسی بکار برده و می برند عسل طبیعی می باشد .

نمونه تفکر از نظر یهود درباره عسل و زنبور عسل:
یهود:

  • کتاب مذهبی یهودیان از سرزمین موعود چنین یاد می کند که در آن نهرهایی از عسل و شیر جاری است . نمونه تفکر از نظر انجیل درباره عسل و زنبور عسل:

انجیل:

  • در کتاب انجیل مسیحیان از عسل به عنوان مظهر فراوانی و نعمت یاد شده و در طومار بحرالمیت نیز از عسل نام برده شده ولی از زنبور داری اثری نیست . نمونه تفکر از نظر هومر درباره عسل و زنبور عسل:

هومر:
*در سرودهای هومر ، در کتاب های دینی وصف عسل آمده است در قرن 8 ق – م در یونان برای پرورش زنبور عسل و استفاده از عسل آن مقرراتی وضع کرده بودند.

نمونه تفکر از نظر مصریان باستان درباره عسل و زنبور عسل:

مصر : عسل در زندگی روحانی ، اجتماعی و اقتصادی مصریان نیز باستان نقش مهمی بازی می کرده است . از حکاکیهای بجا مانده در پرستشگاه ها و دخمه های مردگان چنین بر می آید که عسل در آن روزگار اهمیت ملی زیاد داشته است ، در پاپیروس ها به اهمیت دارویی عسل اشاره شده است و در بیشتر داروها مقداری شیر و عسل به کار می رفته است ، مصریان قدیم از نوعی کوشاب که از جو ، عسل و گندم تهیه می شده است به مقدار زیاد استفاده می کردند ، زیرا الکل در دسترس آنها نبود .

نمونه تفکر از نظر یونانیان درباره عسل و زنبور عسل:

یونان : در یونان باستان نیز عسل یکی از هدایای گرانبهای طبیعت انگاشته می شد . یونانیان تصور می کردند که خدایان چون خوراک بهشتی می خورند فناناپذیر و ابدی گشته اند . آنها تصور می کردند عسل یکی از اجزای مهم این خوراک بهشتی است.

نمونه تفکر از نظر پزشک بو علی سینا درباره عسل و زنبور عسل:

ابو علی سینا فیلسوف و بزرگترین شخصیت پزشکی ایرانی ، یکهزار سال پیش در کتاب قانون پزشکی خود نسخه های زیادی بر پایه عسل و موم تجویز می کرده است
ابو علی سینا درکتاب قانون خود در مورد عسل وموم می نویسد مصرف متـناوب عسل درهنگام زیاد شدن بلغم ، بدن را تقویت و نیرو را زیاد و اشتها را بازمی کند ؛ به عقیده وی عسل جوانی را جاودان می سازد وحافظه را نیرو بخشیده و گذشته را در خاطر زنده میکند ، اندیشه را پاک ، زبان را می گشاید ودرد را ریشه کن میکند .
ابوعلی سینا می نویسد که عسل دارای خاصیتی است که درد را ریشه کن می کند.

نمونه تفکر از نظر بقراط حکیم درباره عسل و زنبور عسل:

بقراط حکیم پدر پزشکی و بنیانگذار طب یونانی حدود 2500 سال پیش در مورد اهمیت عسل چنین فرموده است :
هر داروئی نیز از مواد غذایی درست می شود ، و متقابلا هر غذایی نیز جانشین دارو می گردد . عسل به این هر دو شرط جوابگوست . او به مقدار زیادی از عسل استفاده می کرده و در درمان اکثر بیماری ها از جمله زخم ها عسل تجویز می نموده است .
بقراط نوشته شربت عسل برای ازبین بردن سرفه و خلط سینه مسلول نافع است .

راف Raff یک قاشق غذا خوری عصاره پیاز مخلوط با عسل را هر روز چند بار برای سرفه های سخت توصیه می کند.

نمونه تفکر از نظر هرت درباره عسل و زنبور عسل:

عقیده هرت و یک نوشیدن 100 گرم عسل خالص مخلوط با عصاره نصف یک عدد لیمو ترش در درمان سرماخوردگی مؤثر خواهد بود.

نمونه تفکر از نظر موهر درباره عسل و زنبور عسل: دکتر موهر گفته است زنبور عسل امکان درمان بسیاری از بیماریها را فراهم می سازد و بهترین دوست کوچولوی آدمی در دنیا است.
هیپوکرات hipocorate فیلسوف و پزشک یونانی عسل گرم شده را برای جلو گیری از سرفه های تند و سرکش (سیاه سرفه) که در درون گلو و حنجره می ریزد توصیه می کند این عمل چرکهای گلو را پاک می کند. سودمندی و اثر درمانی این کار مورد تایید سه پژوهشگر دیگر از جمله زایس zaiss قرار گرفته که تاکید بر این دارد که ذرات بسیار فشرده ای که در قندهای عسل و اسانس های فرار آن وجود دارد موجب این توانایی و درمانی می گردد. از دیرباز زمان هیپوکرات بزرگترین پزشک قدیمی یونانی عسل را به عنوان تب بر می شناخته اند (نزدیک به 2500 سال پیش).
استولته stolte لوزه های چرکین را با عسل بهبود بخشیده است به عقیده وی در ظرف دو هفته با بکارگیری روزانه با سیل های چرک زخم نابود خواهند شد.

نمونه تفکر از نظر رویز Roys درباره عسل و زنبور عسل: به عقیده رویز Roys عسل بهترین درمان سرفه است به خصوص اگر با آب پرتقال ، لیمو شیرین آمیخته شود و به بیمار داده شود.

نمونه تفکر از نظر موفق الدین ابوالعباس الکواشی موصلیدرباره عسل و زنبور عسل:

موفق الدین ابولعباس الکواشی موصلی مفسر قرآن می فرماید : عسل فرستاده ( مائده ) آسمانی است که در بعضی نقاط زمین گسترده شده و پایدار گشته است . زنبورداران عسل آنرا می نوشند و به کندو می آورند و آن را در داخل سلولهای مومی شکل که از قبل آماده کرده اند ذخیره می نمایند . بنابراین چنین نیست که برخی می پندارند که عسل در شکم زنبور عسل درست شده و این چیزی است که قرآن کریم در سوره نحل ( زنبور عسل ) آیه های 68 و 69 صریحا روی آن تاکید کرده است.

نمونه تفکر از نظر م. کالینین درباره عسل و زنبور عسل:
م.کالینین(m.kahinine) می نویسد:

مردم مانند جویندگان طلا و الماسند : آنچه را ارزشمندتر و نشانه هوشمندی است فراهم می آورند ، بر می گزینند و دهها سال به آن می پردازند . در طی صدها سال ملتها در طبیعت مقادیر زیادی دارو کشف کرده اند که احتمال دارد در آزمایش زمان تاب نیاورده و به بوتۀ فراموشی سپرده شوند.ولی انگبین(عسل)زنبوران عسل ،در این آزمایش همواره سودمند بوده و مسلمأ در آن یک داروی عالی برای درمان دردهای بیشمار وجود دارد.

نمونه تفکر از نظر فیثاغورث درباره عسل و زنبور عسل:

فیثاغورس در آثار پزشکی خود تایید می کند که عسل دارای خواص پزشکی قابل ملاحظه و بسیار متنوع است. وی و پیروانش از شیوه غذایی منحصر به گیاه و عسل پیروی می کردند.

1 1 vote
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments