You are currently viewing راهنمای خرید برنج ایرانی
راهنمای خرید برنج ایرانی

راهنمای خرید برنج ایرانی

راهنمای خرید برنج ایرانی : تقریبا در هر روز در وعده ناهار و شام برنج مصرف میکنیم برنج یکی از اقلام مهم غذایی هر ایرانی است و دست کم هر ایرانی در روز یک وعده برنج میل می‌کند به همین ، دلیل این مطلب ” راهنمای خرید برنج ایرانی ” را نوشتم تا شما را در انتخاب برنج با کیفیت ایرانی راهنمایی کنم.

برای انتخاب برنج مرغوب نکاتی وجود دارد داشتن اطلاعات در اینباره به شما کمک می کند تا در خرید برنج کمتر دچار اشتباه شوید چرا که متاسفانه امروزه برنج های بی کیفیت در بازار وجود دارد که شباهت بسیار زیادی با برنج مرغوب دارند اما پخت مناسب عطر خوبی ندارد.

انواع مختلفی از برنج و با کیفیت های متفاوت وجود دارد که با توجه به نیازهای مشتریان (بخصوص از جنبه اقتصادی) به وجود آمده است مرغوبیت برنج به مشخصاتی مانند طول دانه ،چسبندگی ، عطر و طعم به عواملی مانند قدیمی بودن ، یک دست بودن و خشک بودن برنج بستگی دارد. برای اینکه مثل حرفه ای ها برنج بخرید راهنمای خرید برنج ایرانی را مطالعه کنید.

رنگ برنج ایرانی

برنج ایرانی باید رنگ سفید و یکدست داد. رنگ برنج ایرانی پس از اینکه پوست اولیه آن برداشته می شود قهوه ای است که این محصول را برنج قهوه ای نیز می گویند .برنج قهوه ای را در دستگاه‌های مخصوص قرار میدهند که به اینکه پس از اصطحکاک لایه نازک (قهوه ای) از آن برداشته میشود و رنگ آن سفید می شود . دانه برنج نباید خیلی سفید، خیلی زرد، شفاف، دودی یا ترک خورده باشد؛ رنگ بلوری مات و عاج مانند دارد و معمولا باریک و قلمی است.

طول دانه برنج ایرانی

طول دانه خشک شده برنج ایرانی به نوع محصول بستگی دارد برنج هاشمی دارای قد متوسط و برنج سفید قد بلندتری دارند البته در این برنج ها ، برنج ایرانی با قد کوتاه کمتر دیده می‌شود.البته برنج گرده (برنجی گرد! که بدلیل مقاوت در برابر سرما در مناطق سرد و کوهستانی آمل کشت می شود) استثنا است.

راهنمای خرید برنج ایرانی

برنج جدید نخرید

برنج کهنه بهتر از برنج سال جدید است دلیل آن هم این است که برنج بعد از برداشت دارای مقداری آب است که مقدار زیادی از این آب در مراحل خشک کردن و پوست کندن برنج بخار می شود اما باز هم مقداری آب باقی می‌ماند که نیاز به زمان برای تبخیر شدن دارد.

برنج های کهنه به طور کامل خشک شده و در زمان پخت نتیجه بهتری میدهند و دانه بلند تر می شود (بیشتر ری میکند).

یکی از راههای تشخیص برنج کهنه و برنج تازه خرد کردن برنج زیر دندان است اگر به راحتی خود شد یعنی برنج تازه است و کاملا خشک نشده است.

برنج معطر باشد

برنج با کیفیت حتی در صورت خشک بودن هم معطر است شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد کارخانه برنجکوبی شده باشید که عطر تمامی برنج ها در آن به صورت واضح قابل تشخیص است.

یکی از راه هایی که افراد برنج مرغوب را از برنج بی‌کیفیت تشخیص می‌دهند همین روش است آنها یک مشت برنج را برداشته و روی آن به اصطلاح “ها” می کنند این عمل باعث زیاد شدن عطر برنج میشود.

راهنمای خرید برنج ایرانی

برنج یک دست باشد

برنج های نیم دانه بر روی کیفیت پخت برنج تاثیر میگذارد قبل از خرید برنج بهتر است مقداری از برنج را روی کف دست خود ریخته و ببینید چند درصد برنج شکسته است هر چقدر کمتر باشد بهتر است.برنج باید یکدست باشد نه مخلوطی از دانه های چاق و لاغر، زرد و سفید، کوتاه و بلند یا ریز و درشت.

این عمل را می‌توان جهت شناسایی برنج های مخلوط شده نیز انجام داد تا تفاوت برنج ها مشخص شود.

راهنمای خرید برنج ایرانی طعم برنج

یکی از راه های بسیار خوب گرفتن نمونه برنج است تا بعد از پخت عطر و طعم آن نیز بررسی شود اما راه سریع تر این است که چند دانه از برنج را در دهان خود ریخته و بجوید تا طعمه برنج را حس کنید.

بعد از خرید برنج حتما این مطلب درباره نگهداری و انبار کردن برنج را هم بخوانید تا نکات لازم برای نگهداری برنج را رعایت نمایید برای خواندن راهنمای اینجا کلیک نمایید

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments