You are currently viewing دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو
دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو

دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو

دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو

ریزش مو با نام پزشکی “آلوپسی” یک مشکل رایج در مردان و زنان می باشد که باعث از دست رفتن موی سر و موی بدن فرد می شود و اغلب خانم ها و آقایان با این مشکل آشنا هستند و یا از مشکلات ریزش مو رنج می برند. مشکل ریزش مو در هر سنی ممکن است به دلایل مختلفی مانند استفاده نادرست از لوازم آرایشی و بهداشتی ، بیماری، عدم رسیدگی، مشکلات هورمونی، کهولت سن و… بروز کند. به طور معمولا و به صورت عمومی، افراد بعد از گذراندن ۵۰ سال یا بیشتر دچار مشکل ریزش مو می شوند، که اگر درمان ریزش مو صورت نگیرد این مشکل می تواند تا کم شدن حجم زیادی از مو یا کچلی کامل موی سر جلو برود.

دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو
دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو

انواع مختلف ریزش مو و دلایل بروز مشکل آلوپسی

ریزش مو یا آلوپسی انواع مختلفی دارد و می تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد که در ادامه شما را با انواع ریزش مو و دلایل آن آشنا می کنیم تا با شناخت و تشخیص صحیح، راه درست مراقبت از مو و درمان ریزش مو خود را پیش بگیرید:

ریزش مو طبیعی

با نام پزشکی آلوپسی اینولوشنال که به صورت طبیعی با بالا رفتن سن بروز می کند و تار های مو به صورت تدریجی دچار ریزش  و یا نازک شدن می شود و در نتیجه موی سر رفته رفته کم پشت می شود و تا کچلی کامل ممکن است پیش برود.

ریزش مو ارثی یا ژنتیکی

با نام پزشکی آلوپسی آندروژنیک شناخته می شود و می تواند برای مردان و زنان رخ دهد. معمولا مشکل ریزش مو ارثی در آقایان از سن 20 سالگی شروع شود. این مشکل در مردان می تواند با عقب رفتن خط رویش مو، کم پشت شدن تدریجی مو و یا محو شدن رفت رفته مو از قسمت فرق سر و قسمت جلوی سر شروع شود. مشکل ریزش مو ارثی در زنان معمولا به کچلی زنانه معروف است و با مردان  متفاوت تر است و معمولا آهسته تر صورت میگیرد و ممکن است از 40 سالگی به بعد سرعت کم پشت شدن مو ها بیشتر شود.

ریزش مو ناگهانی (ریزش مو سکه ای یا طاسی منطقه ای)

با نام پزشکی آلوپسی آره آتا نوعی دیگر از ریزش مو می باشد که به صورت ناگهانی بروز میکند و موجب ریزش مو سکه ای در خردسالان و جوانان می شود. مشکل ریزش مو ناگهانی یا سکه  ای امکان دارد که موجب کچلی کامل سر بشود اما خوشبختانه در 89 درصد افراد معمولا هنگام درمان ریزش مو سکه ای موهایشان پس از مدتی دوباره شروع به رشد کردن می کند و به حالت قبل باز میگردد.

ریزش مو کلی بدن و سر (طاسی)

این مشکل کم تر رخ می دهد و در بین پزشکان با نام آلوپسی یونیورسالیس شناخته می شود که منجر به ریزش کلی موهای سر و بدن، ابرو و مژه ها و حتی موهای قسمت اندام تناسلی می شود.

عوامل تاثیر گذار در بوجود آمدن مشکل ریزش مو

  • تاثیر استرس در ریختن مو ها: مشکلات روحی و روانی مانند استرس و اعصاب می تواند در ریزش مو تاثیر گذار باشد.
  • تاثیر دارو ها در ریزش مو: قرص و دارو ها معمولا دارای عوارض بسیاری هستند و ممکن است دارو های زیادی با عوارض ریزش مو وجود داشت باشند.
  • روشهای غلط آرایشی: مثل شامپو زدن زیاد مو، فر کردن مداوم مو ها، دکلره کردن و رنگ کردن مو ها و…

دیگر عوامل تاثیر گذار در ریزش مو: بیماری و زایمان، زخم ها، بیماریهای خود ایمن، سوختگی ها، عفونت های قارچی پوست و…

دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو
دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو

تاثیر زایمان، بیماری و سایر عوامل استرس زا در ریزش مو

چند ماه بعد از زایمان، بیماری یا انجام عمل جراحی، ممکن است موهای بیشتری را در برس یا بالش خود مشاهده کنید. این مشکل همچنین می تواند بعد از طی کردن یک دوره استرس دار در زندگی (مانند طلاق یا مرگ یکی از عزیزان) در موهایتان بروز پیدا کند.

آیا رشد مجدد و درمان ریزش مو در این حالت امکان پذیر است؟

اگر به استرس پایان دهید، سیستم بدن شما دوباره تنظیم می شود و مشکل ریزش مو متوقف می شود. هنگامی که ریزش متوقف می شود، اکثر افراد می بینند که موهایشان طی 6 الی 9 ماه رشد طبیعی خود را به دست می آورند.

تاثیر هورمون ها و کهولت سن در ریزش مو

زمانی که تولید میزان غیر عادی آندروژن ها و هورمون ها که با افزایش سن بروز می کند، بیشتر مردم متوجه ریزش مو می شوند زیرا رشد مو کُند می شود. در برخی مواقع، فولیکول های مو رشد مو را متوقف می کنند، که باعث نازک شدن موهای روی سر ما می شود. موها نیز شروع به از دست دادن رنگ خود می کنند. خط موی زنان و مردان به طور طبیعی شروع به کاهش و عقب نشینی می کند.

آیا راهی برای درمان ریزش مو در این وضعیت وجود دارد؟

درمان ریزش مو به صورت زودرس و به موقع به برخی از افراد کمک می کند که رشد مجدد مو های خود را به دست بیاورند.

نقص در سیستم ایمنی بدن و کچلی سکه ای

زمانی که در سیستم ایمنی بدن مشکل بوجود می آید ممکن است فرد با مشکل آلوپسی آره آتا مواجه شود که نوعی بیماری است که زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو (آنچه مو را در جای خود نگه می دارد) حمله می کند و باعث ریزش مو می شود.

آیا راهی برا درمان ریزش مو سکه ای وجود دارد؟

بله، اگر موهای شما به خودی خود رشد نکند، درمان ریزش سکه ای ممکن است به تحریک و رشد مجدد مو کمک کند.

تاثیر مدل مو در ریزش مو

اگر اغلب موهای خود را محکم به عقب می کشید بهتر است بدانید کشیدن مداوم مو می‌تواند منجر به ریزش مو دائمی شود. نام پزشکی این بیماری آلوپسی کششی است.

در این وضعیت آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

خیر، با ایجاد تغییرات و ترک عادات غلط خود می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

تاثیر دارو ها در ریزش مو یکی از عوارض جانبی احتمالی برخی داروها ریزش مو است. اگر فکر می کنید دارویی باعث ریزش موی شما می شود، از دکتری که آن را تجویز کرده است بپرسید که آیا ریزش مو یک عارضه جانبی احتمالی است یا خیر. ضروری است که قبل از صحبت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید. قطع ناگهانی برخی از داروها می تواند مشکلات جدی برای سلامتی و ریزش مو ایجاد کند.

دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو
دلایل و نحوه ی درمان ریزش مو

پسوریازیس پوست سر

بسیاری از افرادی که به پسوریازیس پلاکی مبتلا هستند در برخی مواقع به پسوریازیس در پوست سر خود مبتلا می شوند. این می تواند منجر به ریزش مو شود.

در صورت مبتلا بودن به پسوریازیس، درمان ریزش مو ممکن است؟

زمانی که پسوریازیس پوست سر از بین می‌رود، موها دوباره رشد می‌کنند، اما این کار به زمان نیاز دارد. با رعایت این نکات متخصصین پوست، ممکن است بتوانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

کمبود بیوتین، زینک و آهن، پروتئین یا روی در بدن

اگر یک یا چند مورد از اینها را به اندازه کافی دریافت نکنید، ممکن است ریزش مو قابل توجهی داشته باشید.

آیا رشد مجدد امکان پذیر است؟

بله، هنگامی که بدن شما به اندازه کافی مواد مغذی از دست رفته را دریافت کند، موها می توانند دوباره رشد کنند.

5 1 vote
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments