You are currently viewing خواص توت خشک
خواص توت خشک

خواص توت خشک

خواص توت خشک خیلی زیاد است بطور خلاصه توت سفید حاوی آنتی اکسیدان هایی همچون آنتوسیانین و رزوراترول است که هر ۲دارای خواص ضد التهابی، کاهش فشارخون، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، قابلیت بهبود جریان خون و نیز جوان سازی پوست هستند.

فیبر موجود در توت سفید یک منبع عالی برای حفظ سلامت بدن به ویژه دستگاه گوارش، کاهش قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت و چاقی است.

اگر دچار کم خونی یا کمبود انر‍ژی برای انجام فعالیت‌های روزانه خود هستید می‌توانید با مصرف منظم این میوه به وی‍ژه نوع خشک مشکل خود را برطرف کنید.

توت خشک منبع بسیار غنی از آهن و پروتئین است و می‌تواند در رفع کم خونی و نیز افزایش انرژی مورد نیازبدن بدون نگرانی از چاقی واضافه وزن موثر باشد.

برای خرید توت خشک ۲۵۰ گرمی اینجا کلیک کنید

خواص توت خشک برای سلامتی
از آن جا که توت‌ها عموما به دو گونه‌ی سفید و سیاه تقسیم می‌شوند، بسیاری از آدم‌ها مایل هستند بدانند کدام گونه از خواص درمانی بالاتری بهره‌مند است؟ در حقیقت، از لحاظ خواص دارویی هیچ تفاوت قابل توجهی میان این دو گونه وجود ندارد. با وجود این، طب سنتی چینی بر این باور است که توت سیاه بر مریدین کلیه و توت سفید بر مجرای ریه اثر می‌کند. از این رو، برای کمک به درمان مشکلات کلیوی و دردهای نواحی پا و کمر توت سیاه توصیه می‌شود؛ از سویی دیگر، برای معالجه‌ی مشکلات ریوی مربوط به ‌”‌چی‌“‌ و سرفه‌های مزمن توت سفید ترجیح داده می‌شود. فواید توت خشک برای سلامتی از قرار زیر هستند:

۱. مملو از مواد مغذی
توت خشک یک مکمل غذایی است. توت حاوی مقدار زیادی آب، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، کاروتنوئید، و ریز مغذی‌هایی است که می‌توانند به طور موثر حجم خون را افزایش دهند. از همه مهم‌تر این‌که توت خشک یک ماده‌ی غذایی تقویتی است که با اضافه شده به رژیم غذایی می‌تواند به درمان فشار خون بالا یا بیماری‌های زنان کمک کند.

خواص توت خشک ۲: بهبود عملکرد دستگاه گوارش
از جمله فواید توت خشک برای سلامتی می‌توان به تقویت طحال و معده و بهبود سلامت دستگاه گوارش اشاره کرد. توت حاوی اسید تانیک، اسید چرب، اسید مالیک، و سایر مواد مغذی است که می‌توانند به گوارش چربی، پروتئین، و نشاسته کمک کنند. در نتیجه، از توت خشک می‌توان برای درمان اسهال ناشی از سوء هاضمه استفاده کرد.

۳. بهبود وضعیت سلامتی و زیبایی مو
یکی دیگر از فواید توت خشک برای انسان، بهبود وضعیت موها و بازیابی رنگ طبیعی آن است. توت خشک، علاوه بر بسیاری از مواد مغذی ضروری بدن، حاوی موادی است که برای مو بسیار مفید هستند و می‌توانند باعث تحریک رشد آن‌ها، و بنابراین کمک به تغییر رنگ موهای خاکستری به سیاه شوند.

خواص توت خشک ۴: پیشگیری از تصلب شرایین
توت خشک غنی از رسوراترول، آنتی‌اکسیدانی قدرتمند، است که می‌تواند باعث مهار پراکسیداسیون ال‌دی‌ال (کلسترول بد)، پیشگیری از سمی شدن سلولی ناشی از اکسیداسیون ال‌دی‌ال، و آن‌گاه محافظت از سلول‌ها، به خصوص در برابر پراکسیداسیون لیپید شود. به علاوه، رسوراترول می‌تواند تجمع پلاکت‌ها را نیز کاهش دهد، و از این طریق از بروز تصلب شرایین پیشگیری کند.

برای خرید توت خشک ۵۰۰ گرمی اینجا کلیک کنید

خواص توت خشک ۵: ضد سرطان
توت خشک حاوی مقادیر زیادی روتین است؛ علم پزشکی مدرن ثابت کرده است که ماده‌ی روتین قادر است از تشکیل سرطان روده‌ی بزرگ پیشگیری کند. هم‌چنین، روتین باعث خنک شدن خون، توقف خونریزی، رفع آتش کبد، کاهش التهاب، و نابودی ویروس‌ها می‌شود. از این رو، مصرف مرتب توت خشک می‌تواند به پیشگیری و درمان خونریزی‌های داخل مغز، فشار خون بالا، خونریزی شبکیه‌ی چشم، برونشیت مزمن، و غیره کمک کند.

۶. تقویت انرژی کبد و کلیه
توت می‌تواند عملکرد کبد و کلیه را کنترل کند، باعث تغذیه‌ی یین شود، خون را غنی از مواد مغذی کند، باعث ترشح بزاق یا سایر مایعات بدن شود، و خشکی را از بین ببرد. بنابراین، این ماده‌ی غذایی برای رفع تشنگی ناشی از بیماری‌ها، کمبود مایعات بدن و خشکی روده‌ها و یبوست ناشی از ضعف یین و خون در کبد و کلیه ایده‌آل است.

خواص توت خشک ۷: حاوی کالری اندک
کالری موجود در توت سفید خشک بسیار پایین است. بنابراین، مصرف این ماده‌ی غذایی پر خاصیت در برنامه‌ی کاهش وزن‌تان تاثیر منفی نخواهد داشت.

۸. درمان اختلال جنسی
مصرف توت خشک بر تنظیم عملکرد کبد و کلیه تاثیرگذار است، و به این ترتیب می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی جنسی مردان را بهبود ببخشد. در ضمن، مصرف توت خشک به درمان اختلال نعوظ، زود انزالی، ضعف اسپرم، و سایر اختلالات جنسی کمک می‌کند.

خواص توت خشک ۹: ضد پیری
وقتی صحبت از برنامه‌های جوان‌سازی و رژیم غذایی به میان می‌آید، تنظیم “‌چی‌‌”‌ و خون به عنوان یک روش اساسی اهمیت بالایی پیدا می‌کند. توت خشک می‌تواند به مقابله با ضعف “‌چی‌”‌ در خون، ‌و بنابراین تاخیر در بروز علائم پیری کمک کند.

۱۰. سرشار از آنتی‌اکسیدان
توت خشک منبع بسیار عالی برای آنتوسیانین‌ها به شمار می‌رود؛ آنتوسیانین‌ها گروهی از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به خاطر خواص ضد التهابی‌شان مشهورند. هم‌چنین از توت خشک برای بهبود گردش خون نیز استفاده می‌شود. توت خشک حاوی ترکیب دیگری است به نام رسوراترول؛ آنتی‌اکسیدان قدرتمندی که در بادام زمینی نیز یافت می‌شود و به خاطر اثرات ضد پیری‌اش معروف است. مطالعات نشان داده‌اند رسوراترول ممکن است فشار خون و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

خواص توت خشک ۱۱: منبعی غنی از فیبر
یک وعده‌ی مصرف توت خشک می‌تواند تقریبا ۲۰ درصد از میزان فیبر توصیه شده را برای بدن فراهم کند. بیش‌تر آدم‌ها معمولا بسیار کم‌تر از مقدار توصیه شده در روز فیبر مصرف می‌کنند؛ از این رو، مصرف توت خشک به عنوان میان‌وعده و تنقلات یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش میزان فیبر مصرفی در رژیم غذایی‌تان است. این میوه‌ی خوشمزه منبع ایده‌آلی برای فیبر محلول و هم‌چنین فیبر غیر محلول به شمار می‌رود. فیبر محلول به کنترل قند خون و کاهش سطوح خطرناک کلسترول کمک می‌کند؛ در حالی‌که فیبر غیر محلول نیز برای سلامتی دستگاه گوارش بسیار ضروری است.

خواص توت خشک

خواص توت خشک
خواص توت خشک

۱۲. حاوی ویتامین C (بیش‌تر از پرتقال)
هر وعده‌ی مصرف توت خشک حاوی ۱۹۰ درصد از ارزش روزانه‌ی توصیه شده برای ویتامین C است؛ میزان ویتامین C موجود در هر وعده‌ی مصرف توت خشک حتی از میزان ویتامین C موجود در ۲۸ گرم پرتقال بیش‌تر است! ویتامین C تقویت کننده‌ی دستگاه ایمنی بدن است و برای حفظ سلامتی، ترمیم بافت‌ها، و محافظت از قوه‌ی بینایی بسیار ضروری است. ویتامین C هم‌چنین به عنوان آنتی‌اکسیدانی عمل می‌کند که می‌تواند با مبارزه علیه آسیب اکسیداتیو خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

خواص توت خشک ۱۳: غنی از پروتئین، آهن، و کلسیم
توت، به عنوان یک میوه، به شکل حیرت‌آوری حاوی مقدار زیادی پروتئین است. هر وعده‌ی مصرف توت خشک حاوی حدود ۴ گرم پروتئین است که آن را به یکی از بهترین تنقلات برای مصرف بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی تبدیل کرده است. به علاوه، توت به طور شگفت‌انگیزی حاوی ۳۰ درصد ارزش روزانه‌ی آهن،‌ و ۱۰ درصد ارزش روزانه‌ی کلسیم است. آهن علیه خستگی مفرط مبارزه می‌کند و با انتقال سلول‌های خونی غنی از اکسیژن به سراسر بدن، باعث افزایش انرژی می‌شود. کلسیم نیز ماده‌ی لازم برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها است، و مصرف کلسیم به اندازه‌ی کافی می‌تواند از خطر ایجاد پوکی استخوان پیشگیری کند.

در ادامه به برخی از اثرات دارویی و درمانی توت خشک بنابر یافته‌های جدید پزشکی می‌پردازیم:
۱۴. مصرف توت خشک می‌تواند تا حدودی روند تغییر شکل لنفوسیت‌ها را بهبود دهد.

۱۵. مصرف توت خشک می‌تواند بلوغ لنفوسیت تی را افزایش دهد؛ و از این طریق، باعث بازیابی کارکرد لنفوسیت‌های تی پیر شده ‌شود.

۱۶. توت خشک می‌تواند کارکرد ایمنی هومورال را در موش‌های جوان افزایش دهد.

۱۷. توت خشک می‌تواند باعث ارتقای رشد سلول‌های مغز استخوان شود.

۱۸. توت خشک می‌تواند فعالیت غشای گلبول‌های قرمز خون (پمپ سدیم/پتاسیم) را کاهش دهد؛ این یکی از دلایلی است که توت خشک می‌تواند باعث تغذیه‌ی ‌”‌یین‌”‌ شود.

۱۹. توت خشک می‌تواند از لکوپنی ناشی از مصرف داروی سیکلوفسفامید پیشگیری کند.

بر اساس کتب داروسازی چینی، توت میوه‌ای شیرین و ترش، و دارای طبیعتی سرد است که بر مریدین‌های قلب، کبد، و کلیه اثر می‌کند.
بسیاری از کارکردهای توت مربوط به تغذیه‌ی یین، تقویت خون، و افزایش تولید و جریان بزاق و سایر مایعات بدن می‌شود. کاربردها و فواید اصلی توت خشک عبارت است از کمک به درمان سرگیجه،‌ وزوز گوش، تپش قلب، بی خوابی، سفید شدن زودرس مو، تشنگی ناشی از اختلال در مایعات بدن، تشنگی ناشی از هدر رفتن آب در اثر حرارت درونی، و ضعف خونی ناشی از یبوست. طبق آموزه‌های طب سنتی گیاهی چینی، توت تازه می‌تواند به تنهایی به درمان بی خوابی و یبوست مزمن ناشی از ضعف قلب و کلیه کمک کند. هم‌چنین، برای معالجه‌ی بیماری خنازیر باید آب توت را بگیرید و تفاله‌ها را به خمیر تبدیل کنید. در آخر، جهت درمان دردهای شکمی ناشی از ضعف یین، ‌باید توت را خشک و به پودر تبدیل، و آن پودر را مصرف کنید.

برای خرید توت خشک ۱۰۰۰ گرمی اینجا کلیک کنید

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments