You are currently viewing بهترین چای ایرانی با قیمت مناسب کدام است؟ مقایسه انواع چای ایرانی
بهترین چای ایرانی

بهترین چای ایرانی با قیمت مناسب کدام است؟ مقایسه انواع چای ایرانی

یکی از بهترین‌ چای‌ هایی که در جهان وجود دارد، چای ایرانی است. این چای با طعم بی نظیر و عطر دل انگیز خود، خستگی هر فردی را از تن او می‌رباید و آرامش را مهمان تن و روح او می‌کند. چای ایرانی را با توجه به فصولی که در آن کاشت یا برداشت صورت می‌گیرد، به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند.

حال اگر فردی به دنبال خرید چای ایرانی باشد، باید این انواع را بشناسد، ویژگی چای ‌های خوبی که در ایران وجود دارند را بداند و در نهایت اقدام به خرید بهترین چای ایرانی کند. ما در ادامه می‌خواهیم ویژگی ‌های چای ایرانی را برای شما بیان کنیم و انواع مختلف این چای را برایتان معرفی کنیم تا با خرید برترین چای ایرانی، اوقات فراغتی لذت بخش را پشت سر بگذارید.

مشخصات بهترین چای ایرانی

چای ایرانی اغلب در مناطق شمالی کشور ما یافت می‌شود و دارای ویژگی ‌های متعددی است:

• اول از همه این را بدانید که بهترین چای ایرانی، چایی است که از ذرات درشت ساخته شده باشد. به هر میزان که ابعاد چایی که شما خریداری می‌کنید ریزتر شود، چای تهیه شده با استفاده از این چای، تیره‌تر است و مزه‌ی آن هم تلخ‌تر است. اگرچه برخی از افراد چای تلخ و تیره را دوست دارند اما این گونه از چای محبوب همگان نیست. پس یکی از مهم‌ترین ویژگی ‌های بهترین چای، درشت بودن ذرات آن است.

• اگر قرار است چای طبیعی بخرید، بهتر است دانید که این چای رنگی مایل به قرمز یا کمی تیره‌تر از قرمز دارد. اگر به چای موارد افزودنی اضافه شده باشد، دیگر این رنگ مشاهده نخواهد شد. افزون بر این، چای طبیعی به مدت زمان نسبتا زیادی برای دم شدن نیاز دارد و بوی مطبوعی هم دارد. درست بر خلاف چایی که به افزودنی آغشته شده است!

• همواره سعی کنید چای ‌های پرزدار را بخرید. در واقع این چای ‌ها جزو بهتری چای‌ هایی هستند که تنها در برخی از نقاط یافت می‌شوند. این نوع از چای، عطر بهتری دارد و لذت بیشتری را به همراه نوشیدن چای به شما می‌دهد.

• برای این که تشخیص دهید یک چای اصل است یا نه، آن را دم کنید و از روی ظاهر قضاوت نکنید. پس از دم کردن چای اگر متوجه شدید که چای بوی خوبی دارد و رنگ ان هم خوب است، یعنی بهترین چای ایرانی را انتخاب کرده‌اید.

• برای دم کردن چایی که مرغوب است، شما به بیست دقیقه تایم نیاز دارید. در غیر این صورت تقریبا می‌توانسم بگوییم که چای خریداری شده مرغوب نیست. توجه داشته باشید که اگر پس از دم کردن چای موادی را مشاهده کردید که در ته لیوان ته نشین می‌شوند، یعنی چای خریداری شده چای اصل و طبیعی نیست.

بهترین چای ایرانی
بهترین چای ایرانی

انواع چای ایرانی مرغوب از نظر نوع برداشت

به طور کلی در کشور ما چای را در زمستان برداشت نمی‌کنند. چای با توجه به فصل اول، دوم یا سومی که برداشت می‌شود، به سه بخش چای چین اول، چای چین دوم و چای چین سوم تقسیم بندی می‌شود:

۱. چای چین اول

چای چین اول نوعی چای ایرانی است که در اردیبهشت ماه برداشت می‌شود و به چای بهاره هم معروف است. برگ ‌های این نوع از چای طعم بسیار تلخی دارند اما تازه‌تر از سایر چای ‌ها هستند. امروزه چای چین اول را بهترین داروی درمانی می‌دانند که به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. خود چای بهاره به سه نوع مختلف سرگل، شکسته و قلم تقسیم می‌شود. این سه نوع از چای، هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات خاص خود را دارند:

چای سرگل: چای سرگل در واقع برگ ‌هایی از گیاه چای است که از قسمت بالایی این گیاه برداشت می‌شود و نسبت به سایر چای‌ها تازه‌تر و جوان‌تر است. این گونه از چای، به عنوان بهترین چای ایرانی هم شناخته می‌شود چرا که رنگ خوبی دارد، طعم خوبی دارد، عطر دلنوازی دارد و آرامش دهنده روح است. برخی از کشاورزان برای افزایش فروش خود، این گونه از چای را خرد نمی‌کنند بلکه آن را به همان صورتی که هست، خشک می‌کند.

چای شکسته: هر برگ‌ چایی که جزو برگ ‌های قسمت بالایی درخت چای نباشد، چای شکسته نامیده می‌شود. این برگ ‌ها از قسمت ‌هایی مثل ساقه جدا می‌شوند و پس از خرد شدن، خشک می‌شوند. وای شکسته کیفیت کمی دارد اما با عطر و رنگ خود، محبوب هر فردی است که خوردن بهترین چای ایرانی برایش مهم است. این گونه از چای در اواخر فصل بهار برداشت می‌شود.

چای قلم: نوع دیگر از چای بهاره، چای قلم است. این نوع از چای، یکی از درشت‌ترین چای ‌های ایرانی است که به صورت برگ‌ های برگ خشک شده به مشتری عرضه می‌گردد. این نوع از چای کیفیت نسبتا خوبی دارد و با قیمت مناسبی هم به فروش می‌رسد.

۲. چای چین دوم

پس از این که چای‌ های بهاره برداشت شدند، مجددا چایی با نام چای تابستانی رشد می‌کند که به چای چین دوم هم معروف است. این نوع از چای‌ها نسبت به چای‌های بهاره، کیفیت کمتری دارند. چنانچه چایی که شما خریداری کرده‌اید رنگ خوبی نداشته باشد و عطر آن هم دل انگیز نباشد، احتمالا از نوع دوم چای ایرانی است. همچنین طعم این چای نسبت به چای چین اول، کمی گس‌تر است.

۳. چای چین سوم یا چای پاییزه

حال که برداشت چای در تابستان هم به اتمام رسید، چای پاییزه رشد می‌کند. این گونه از چای در اوایل مهر ماه تا اوایل آبان ماه برداشت می‌شود. از ویژگی‌های چای چین سوم می‌‌توانیم به عطر بسیار کم، رنگ بسیار کم و طراوت کم آن اشاره کنیم. با توجه به این ویژگی‌ها، بسیاری از کارخانه‌ها به این گونه از چای، اسانس و افزودنی‌هایی خاص را اضافه می‌کنند تا در نهایت چای چین سوم را به بهترین شکل ممکن وارد بازار کنند. این چای، در زیر مجموعه بهترین چای ایرانی قرار نمی‌گیرد اما شما باید آن را بشناسید تا بتوانید بهترین چای را خریداری کنید.

بهترین چای ایرانی
بهترین چای ایرانی

خرید بهترین چای ایرانی

با توجه به صحبت ‌هایی که کردیم، می‌توانیم بگوییم که بهترین چای ایرانی، چای چین اول است که در فصل بهار برداشت می‌شود. البته این چای هم انواع مختلفی دارد که در میان این انواع، چای سرگل مرغوب‌ترین چایی است که در بازار فروش وجود دارد.

پس از چای سرگل، چای شکسته و پس از آن چای قلم وجود دارد که از نظر کیفیت، کیفیت کمتری نسبت به چای سرگل دارند و همین امر باعث کاهش قیمت آن‌ها نیز شده است. در اینجا ممکن است که خیلی از خانواده‌ها چای قلم را با توجه به قیمت مناسبی که دارد، انتخاب کنند. این چای زودتر از ۲۰ دقیقه دم می‌شود و عطر آنچنان خوبی ندارد. چای شکسته هم رنگ خوبی ندارد اما می‌توان به عنوان یک چای مرغوب مورد استفاده قرار بگیرد.

در اینجا انتخاب یا شما است! باید ابتدا ذائقه خود و خانواده‌تان را بشناسید و سپس چایی را خریداری کنید که با این ذائقه هماهنگ باشد. شما می‌توانید جهت خرید بهترین چای ایرانی با ما در تماس باشید.

بهترین برند های چای ایرانی

• چای سیلان دوغزال
• چای احمد
• چای لاهیجان مای گیلا
• چای طبیعت
• چای دبش
• چای گلستان


سخن آخر

چایی که در ایران تولید می‌شود، چایی باکیفیت و مرغوب است که نه تنها در ایران آوازه دارد بلکه در سر تا سر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است. این چای طعم خوبی دارد، بوی مطبوعی دارد و آرامش را به هر فردی منتقل می‌کند. جهت خرید بهترین چای ایرانی با ارسال رایگان به وب سایت مای گیلا (mygila.ir) مراجعه کنید. مای گیلا ارائه دهنده انواع چای درجه یک واقع در شمال ایران (گیلان) است که خیال شما را بابت خرید چای اصیل ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب راحت کرده است.

5 1 vote
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments