You are currently viewing آجیل شب یلدا
راهنمای خرید آجیل شب یلدا

آجیل شب یلدا

آجیل شب یلدا : بالاخره بلندترین شب سال نیز از راه رسید؛ شبی که خانواده های ایرانی دور هم جمع می شوند و ساعت هایی را در کنار هم می گذرانند…

در شب یلدا ، خوراکی های خاصی نیز خورده می شود؛ از انار و هندوانه گرفته تا آجیل شیرین و خام. ویژگی بارز آجیل شب یلدا ، مخلوط بودن انواع مغزهای خام و خشکباری مانند کشمش و انجیر است و همین موضوع بر ارزش تغذیه ای آن می افزاید.

این مطلب را هم بخوانید : تزیین هندوانه شب یلدا – شب یلدا –  موزیک شاد شب یلدا

اکنون ببینیم آجیل شب یلدا از چه چیزهایی تشکیل شده است. کالری و خواص هر کدام چقدر است

● توت خشک، منبع فروکتوز

توت خشک، توت سفیدی است که آن را خشک کرده اند. این ماده غذایی ویتامینی ندارد ولی منبع ارزشمند قند است. به طوری که سهم بیشتر قند موجود در آن فروکتوز است که برای جذب به انسولین نیاز ندارد بنابراین توت خشک برای دیابتی ها که همیشه با کمبود انسولین روبرو هستند، مناسب است. در این نوشته درباره خواص توت خشک کاملتر توضیح داده ام .میوه ی سفید و شیرین توت سرشار از ویتامین ث، آهن کلسیم است. وقتی میوه را خشک کنید خاصیتش بیشتر می شود. توت خشک خون ساز است و باعث چاقی می شود. کسانی که بیماری قند دارند می توانند از آن به عنوان قند گیاهی همراه با چای استفاده کنند.

You are currently viewing راهنمای خرید آجیل هندوانه انار و لبوی شب یلدا

۶۰ کیلوکالری(یک چهارم لیوان)

آجیل شب یلدا

● برگه زردآلو، منبع بتاکاروتن

برگه زردآلو از منابع بتاکاروتن محسوب می شود، ترکیبی که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به غیرفعال شدن رادیکال های آزاد کمک می کند. نکته دیگر پتاسیم فراوانی است که در این ماده غذایی یافت می شود به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۱۳۸۰ میلی گرم پتاسیم دریافت خواهد شد.زردآلو پر از ویتامین آ وب وث و قند است. زردآلو اشتها آور و مقوی است و خوردن آن برای کم خونی مفید است. کسانی که اهل مطالعه هستند وکارهای فکری می کنند خوردن آن را فراموش نکنند. زردآلو آهن زیادی دارد، پس برای استخوان بندی شما بچه ها بسیار مفید است.

۶۰ کیلوکالری(۵عدد)

● پسته، منبع آهن

یکی دیگر از مغزهای آجیل شب یلدا پسته است! پسته سرشار از آهن است و با مصرف ۱۰۰ گرم از آن، ۳ میلی گرم آهن به بدن می رسد و می تواند تاحدودی کمبودهای احتمالی گیاهخواران و کسانی که به هر دلیلی منابع حیوانی آهن را مصرف نمی کنند، تامین کند. بعد از بادام، پسته بیشترین مقدار کلسیم را دارد و برای تامین این ماده معدنی به شما توصیه می کنیم مقدار مشخصی از این مغز را نیز میل کنید.پسته سرشار از پتاسیم، فسفر، آهن و کلسیم است. هر کس که نیاز به غذای مقوی دارد می تواند پسته را پودر کند با قند وکمی هل مخلوط کند و بخورد.

۴۵ کیلوکالری(۸عدد)

آجیل شب یلدا

● کشمش، منبع پتاسیم

کشمش همان انگور خشک شده است که می توان آن را منبع پتاسیم دانست و با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۱۰۰۰ میلی گرم پتاسیم به بدن می رسد، بنابراین بهتر است فشارخونی ها آن را در رژیم غذایی شان بگنجانند تا به تنظیم فشارخون خود کمک کنند. فراموش نکنید قند این ماده غذایی در ۱۰۰ گرم کشمش، ۳۴ گرم گلوکز و ۳۴ گرم فروکتوز است.انگور سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. خاصیت انگور پس از خشک شدن (کشمش شدن) هم از بین نمی رود. اگر می خواهی حافظه ای قوی داشته باشی، صبح ناشتا کمی کشمش بخور. کشمش داروی خوبی برای کم خونی، کم اشتهایی، بیماریهای قلبی و کبدی است.

۶۰ کیلوکالری(۲ قاشق غذاخوری)

● گردو، منبع مس

گردو مس زیادی دارد و مطالعه ها نشان داده اند با خوردن ۱۰۰ گرم از این مغز، بدن ۱ میلی گرم از این ماده معدنی (بیش از نیاز روزانه خانم ها) دریافت می کند. گردو سرشار از اسید فولیک است بنابراین خانم های باردار که بیش از هر گروه دیگری به این ویتامین نیاز دارند، بهتر است که آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند.مغز گردو یکی از بهترین داروها برای درد شکم و روده است. کسانی که بیماری قند دارند خوردن گردو را فراموش نکنند. گردو بهترین دارو برای پایین آوردن کلسترول خون است. یادتان باشد کسانی که دچار حساسیت هستند و ناراحتی کلیه دارند نباید گردو بخورند. بعد از خوردن گردو حتماً دهانتان را با آب بشویید.

۴۵ کیلوکالری(۲ عدد)

● انجیر خشک، منبع آهن

انجیر خشک از چند جنبه اهمیت دارد؛ اول اینکه با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۵ میلی گرم آهن دریافت می شود، دوم کلسیم زیادی دارد (۲۵۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم) و سوم اینکه ۸۹۰ میلی گرم پتاسیم با مصرفش دریافت می شود، بنابراین افرادی که کم خونی دارند، احتمال بروز پوکی استخوان در آنها بالاست و از فشار خون رنج می برند، بهتر است انجیر خشک بخورند.انجیر سرشار از انواع ویتامین، کلسیم و فسفر است. میوه ای مقوی است؛ و خوردن آن استخوان ها را محکم می کند و بوی بد دهان و لثه را از بین می برد اگر لاغری یا می خواهی هوشت تقویت شود، خوردن انجیر خیس خورده را فراموش نکن. فقط یادت باشد اگر خیلی چاقی یا ناراحتی معده و روده داری نباید در خوردن انجیر زیاده روی کنی.

۶۰ کیلوکالری(۵عدد)

● بادام، منبع کلسیم

این مغز در مقایسه با بقیه مغزهای آجیل کلسیم و ویتامین E بیشتری دارد و با خوردن ۱۰۰ گرم از آن، بدن ۲۴۰ میلی گرم کلسیم و ۲۴ میلی گرم ویتامین E دریافت می کند بنابراین اگر لبنیات کمتر می خورید و به سلامت پوست و مویتان اهمیت می دهید، بهتر است بادام را در رژیم غذایی تان بگنجانید.بادام سرشار از ویتامین آ و ب، قند، کلسیم و فسفر است. بادام تازه و خشک را باید خوب جوید تا هضم ان آسان شود. اگر آن را کمی بو بدهید ومصرف کنید بهتر است. بادام، کلسیم زیادی دارد.

۴۵ کیلوکالری(۶عدد)

● فندق، منبع روی

می توان فندق را منبع مناسب روی و آهن دانست زیرا مصرف ۱۰۰ گرم از آن می تواند ۶ میلی گرم روی و ۶ میلی گرم آهن مورد نیاز بدن را تامین کند بنابراین کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و به دفعات سرما می خورند و به عفونت مبتلا می شوند، بهتر است فندق را در برنامه غذایی روزانه شان داشته باشند.فندق سرشار از میتامین آ و ب، کلسیم، آهن، پتاسیم، گوگرد، منیزیوم، مس و سدیم است. کسانی که بیماری قند و سنگ کلیه دارند خوردن آن را فراموش نکنند. کم خون ها می توانند هر روز صبح و ظهر، همراه با غذایشان ۵ دانه فندق بخورند.

۴۵ کیلوکالری(۷عدد)

آجیل شب یلدا

راهنمای خرید آجیل شب یلدا

راهنمای خرید آجیل شب یلدا متنی است که باید قبل از خرید آجیل شب یلدا آنرا بخوانید! در زمان خرید آجیل یک سری نکات را باید رعایت کرد :

آجیل شب یلدا یکی از خوراکی‌های اصلی در این جشن باستانی به شمار می‌رود که باید در لیست خرید شب یلدا قرار بگیرد. آجیل شب یلدا که به نوعی آجیل شیرین هم محسوب می‌شود شامل موارد اصلی از جمله پسته، گردو، بادام و فندق است. البته این آجیل امروزه با تنقلات سنتی دیگری که در شب یلدا مرسوم بوده اند ترکیب شده و تبدیل به آجیل شب یلدا شده است.

برخی از این موارد که امروزه با آجیل شب یلدا ترکیب شده اند عبارتند از برنجک، باسلوق، انجیر خشک، انواع برگه، تخمه آفتاب گردان، شاهدانه، برنجک، تخمه هندوانه، تخمه کدو، کشمش، مویز، توت خشک، گندم بوداده و بسیاری موارد دیگر. البته برای خرید آجیل شب یلدا لازم نیست همه موارد فوق را در آن بگنجانید. شما می‌توانید بر اساس ذائقه خود و خانواده تان همه یا برخی موارد را به آجیل شب یلدا اضافه کنید. در ادامه برخی راهنمایی‌های ضروری در خصوص خرید آجیل شب یلدا را برای شما آماده کرده ایم که امیدوارم به کمک آن بتوانید خرید شب یلدای بهتری داشته باشید.

طعم آجیل

مهم‌ترین نکته در رابطه با آجیل مرغوب خوش طعمی‌ و شادابی آن است. اگر می‌خواهید آجیل فله و باز تهیه کنید حتما اول آن را بچشید. اگر آجیل هرگونه بوی نا، رطوبت و یا ترشیدگی می‌داد از خرید آن اجتناب کنید. آجیل‌هایی که بسیار شور یا تند یا ترش هم باشند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند. چرا که فروشندگان با طعم بخشیدن به آجیل‌های کهنه و قدیمی‌ سعی در پنهان کردن این موضوع دارند. به علاوه ترشی اغلب آجیل‌ها به جای این که از گل پر یا آب لیمو یا امثال آن‌ها تامین شود از مواد شیمیایی و مضر تامین می‌شود که قیمت خیلی پایین تری دارند. طعم بیات آجیل هم نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. اگر آجیل طعم و بوی بیاتی بدهد باید از خرید آن اجتناب کنید.

ظاهر آجیل

بعد از این که طعم آجیل را از نظر گذراندید شروع به بررسی دقیق آن کنید. وجود هر گونه سوراخ، کپک زدگی، سیاهی و لکه بر روی آجیل نشانی از نامرغوبی آن دارد. به علاوه وجود هرگونه حشرات مرده یا زنده در آجیل هم می‌تواند نشانه دیگری از کهنه بودن آن باشد. پس بهتر است در صورت مشاهده این موارد از خرید آن اجتناب کنید.

رنگ آجیل

نکته بعدی در ارتباط با آجیل رنگ آن است. بهتر است آجیل‌هایی را تهیه کنید که با نگاه کردن به آن‌ها به خوبی تازگی و شادابی را در آن‌ها حس کنید. البته برخی فروشندگان با استفاده از رنگ‌های شیمیایی مضر سعی در جلوه دار کردن ظاهر آن‌ها دارند. اما چنین آجیل‌هایی به سبب مواد شیمیایی مضر بسیار خطرناک و در مواردی سرطان زا هستند. در خوش بینانه ترین حالت از موادی از جمله زردچوبه برای جلوه بخشیدن به آجیل استفاده می‌کنند.

اگرچه زردچوبه همانند رنگ‌های شیمیایی و مضر سلامتی شما را به خطر نمی‌اندازد، اما توجه داشته باشید که برای جلوه دادن به آجیل مانده و قدیمی‌ به آن زده شده است. پس بهتر است از خرید آن نیز اجتناب کنید. برای امتحان این موضوع کافیست کمی‌ از آجیل را کف دست خود بریزید. اگر آجیل به دست شما رنگ پس دهد بی شک از رنگ‌های شیمیایی یا غیر شیمیایی در آن استفاده شده است. راه دیگر برای دریافت این موضوع استفاده از دستمال مرطوب است. برای این منظور کافیست با یک دستمال مرطوب بر روی آجیل بکشید. اگر دستمال رنگ گرفت مطمئن باشید به آجیل رنگ اضافه شده است.

آجیل یک دست

نکته بعدی در انتخاب آجیل مرغوب یک دست و یک اندازه بودن هر یک از مواد موجود در آن است. این نکته علاوه بر این که از نظر ظاهری آجیل را مرغوب تر نشان می‌دهد می‌تواند دلیل دیگری بر مرغوب بودن آن هم باشد. آجیل‌هایی که یک دست و یک شکل نباشند در حقیقت مخلوطی از چند نوع مختلف هستند که به احتمال زیاد یکی از آن‌ها بسیار با کیفیت و دیگری بسیار بی کیفیت است و بهتر است از خرید آن پرهیز شود.

راهنمای خرید هندوانه شب یلدا

۱- برای خرید آجیل شب یلدا سعی کنید آجیل را به اندازه مصرفتان بخرید تا در خانه نماند و تا تازه هستند از آنها استفاده کنید. آجیل به دلیل روغن زیادی که دارد خیلی زود خراب و فاسد می شود. حتما قبل از خرید آجیل با خوردن چند دانه از آنها از کیفیت طعم و تازه بودنش مطمئن شوید.

۲- برخی از فروشگاه ها مستقیما آجیل را از کشاورزان می خرند بنابراین کیفیت آجیل بسیار بالاست همچنین در فروشگاه های بزرگ اغلب آجیل ها در ظرف های مخصوصی نگه داشته میشوند زیرا آجیل نباید در هر ظرفی نگه داری کرد. اما باز هم شما قبل از خرید آجیل چند دانه از آنها را تست کنید یا از فروشندگان بپرسید که این آجیل ها تازه هستند یا خیر.(البته انتظار نداشته باشید بگویند تازه نیست!!)

۳- در خرید آجیل شب یلدا آجیل هایی را که مزه ی ترش دارند و بوی نامطبوعی میدهند نخرید. حتی اگر آجیل خریدید و در منزل متوجه ترش بودن آنها شدید فورا آجیل ها را پس بدهید آجیل ترش باعث بیماری میشود.

۴- همیشه سعی کنید آجیل خام یا دست کم، کم نمک بخرید. دقت کنید زیرا گاهی اوقات برای پنهان کردن ترش بودن و بوی بد آجیل به آنها نمک میزنند پس سعی کنید همیشه ترجیحا آجیل خام بخرید. (صد البته نمک برای شما ضرر هم دارد و آجیل خام بسیار سالم تر است)

راهنمای خرید آجیل شب یلدا

۵-پس از خرید آجیل بهترین جا برای نگه داری آجیل در یخچال یا جاهای خنک است. آجیل را باید در ظروف در بسته که هوا وارد آن نشود قرار دهید و آن را در یخچال نگه داری کنید میتوانید به مدت ۳ ماه آن ها را فریزر نگهداری کنید.

۶- میتوانید آجیل خام بخرید و خودتان در خانه آجیل ها را بو بدهید. آنها را در ماهی تابه یا فر قرار دهید و با دمای پایین آنها را بو بدهید در حین بو دادن آجیل ها باید مواظب باشید تا نسوزند چون آجیل های سوخته طعم بسیار بدی دارند.

۷- به هر حال در شب یلدا آجیل های فراوانی را مصرف میکنیم پس بهتر است علاوه بر خرید آجیل در خوردن آن هم دقت کنیم. آجیل ها را با میوه های خشک مخلوط کنید تا تنقلات سالم تری داشته باشید. میتوانید از آجیل ها و دانه های روغنی در سالادها، همراه با کباب یا سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنید. آجیل ها را خرد کنید و در تهیه نان، بیسکوییت و … از آنها استفاده کنید.

راهنمای خرید هندوانه انار و لبوی شب یلدا

خرید شب یلدا یکی از دغدغه‌های این روزهای بسیاری از ما ایرانی‌هاست. جشن شب یلدا یک رسم باستانی است که هزاران سال است در بین ما ایرانیان رواج دارد. شب یلدا از غروب آفتاب روز ۳۰ آذرماه شروع می‌شود و تا سپیده صبح روز بعد ادامه دارد. شب ۳۰ آذر ماه در کشور ما به سبب واقع شدن در نیم کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین سبب طولانی ترین و تاریک ترین شب سال است. اما بعد از آن روزها دوباره به تدریج بلند و بلندتر می‌شوند و به همین سبب این شب را یلدا به معنای زایش و تولد دوباره نام گذاری کرده اند. چرا که ایرانیان بر این باور بودند که در پایان این شب خورشید یا مهر دوباره متولد می‌شود.

مراسم شب چله

ایرانیان باستان که امکانات چندانی در اختیار نداشتند در شب یلدا برای فرار از تاریکی‌ها و سرما طلوع مهر یا همان خورشید را با آتش افروزی جشن می‌گرفتند. بعدها که امکانات بیشتری در اختیار مردم قرار گرفته شد کرسی می‌افراشتند و روی آن را با انواع خوراکی‌ها و تنقلات مخصوص این شب پر می‌کردند و تا صبح در کنار هم گل می‌گفتند و گل می‌شنفتند. البته متل خوانی و روایت داستان‌های جذاب مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و خواندن غزلیاتی از حافظ را هم نباید فراموش کرد.

اما از همه این‌ها که بگذریم از سنت‌های مرسوم دیگر که در این شب رواج داشتند خوردن هندوانه و انار و آجیل شب یلدا و تنقلات دیگر بودند. انار و هندوانه و دیگر میوه‌های دانه دار نشانی از برکت و باروری داشتند و به این سبب در این شب خورده می‌شدند که سلامتی، برکت و باروری با خود به همراه بیاورند. به علاوه رنگ سرخشان هم نشانی از سرخی آفتاب و طلوع مهر داشت.

راهنمای خرید هندوانه انار و لبوی شب یلدا

امروزه ما ایرانی‌ها همچنان پس از گذشت هزاران سال هنوز به پاس این جشن باستانی ایرانی در آخرین شب آذر ماه دور هم جمع می‌شویم تا این مراسم سنتی زیبا را جشن بگیریم و طولانی ترین شب سال را در کنار هم باشیم. در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو در بخش دنیای غذا و نوشیدنی به برخی نکات ضروری در خصوص خرید شب یلدا می پردازیم که امیدوارم مفید واقع شود. با ما همراه باشید.

خرید شب یلدا

هندوانه رسیده در لیست خرید شب یلدا

هندوانه یکی از میوه‌های مخصوص جشن یلدا است که اغلب در الویت خرید شب یلدا قرار می‌گیرد. اگرچه خرید هندوانه رسیده و شیرین کمی‌ دشوار به نظر می‌رسد اما با توجه به چند نکته ساده به احتمال زیاد می‌توانید هندوانه ای قرمز و خوشمزه برای شب یلدای خود تهیه کنید. البته قبلا هم در مورد خرید هندوانه در این مطلب برای شما نوشته بودیم.

شکل ظاهری هندوانه

اولین نکته در انتخاب هندوانه رسیده شکل ظاهری آن است. در خرید هندوانه از آن‌هایی که شکل کج و معوجی دارند بپرهیزید چون احتمالا با نور ناکافی رشد کرده اند. به علاوه هندوانه رسیده بافت صاف و همواری دارد و پوست براق آن نظرتان را به خود جلب می‌کند.

صدای هندوانه

نکته بعدی در انتخاب هندوانه ضربه زدن به بدنه آن است. اگر هندوانه‌ای که انتخاب کرده‌اید با ضربه زدن صدای توخالی و پوک بدهد به احتمال زیاد شیرین و رسیده است. البته این ترفند بیشتر مخصوص افراد حرفه‌ای در خرید هندوانه است و شاید همه شما با این ترفند آشنا نباشید.

توجه به نقطه مرکزی زرد رنگ

قدم بعدی در انتخاب هندوانه رسیده توجه به بخش زردرنگ پوسته خارجی هندوانه است. هندوانه یک نقطه مرکزی دارد که توسط آن بر روی زمین قرار می‌گیرد. این نقطه به این سبب که در زیر هندوانه قرار می‌گیرد نور آفتاب را نمی‌بیند. بنابراین سبز نمی‌شود و زرد باقی می‌ماند. اما اگر این نقطه به جای رنگ زرد سفید باشد به احتمال زیاد هندوانه نارس است و خوب رشد نکرده است.

ساقه هندوانه

آخرین نکته در انتخاب هندوانه رسیده ساقه آن است. هندوانه‌هایی که به خودی خود رسیده باشند ناخودآگاه از ساقه جدا می‌شوند. بنابراین اثری از ساقه بر روی آن‌ها مشاهده نخواهید کرد. در صورتی که وجود ساقه بر پوسته خارجی هندوانه نشان دهنده آن است که هندوانه قبل از این که برسد و از ساقه جدا شود توسط فردی کنده شده است و نارس است.

اگر تمامی‌ موارد فوق را در هندوانه مشاهده کردید تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که هندوانه خوبی انتخاب کرده اید. امیدوارم هندوانه شب یلدای تک تک شما عزیزان به سرخی انار و به شیرینی عسل باشد.

 راهنمای خرید انار شب یلدا

انار در الویت خرید شب یلدا

انار یکی دیگر از میوه‌های مخصوص جشن باستانی یلدا است که جایگاه خاص خود را در خرید شب یلدا دارد. انار هم مانند هندوانه از جمله میوه‌هایی است که تا باز نشود نمی‌توان از رسیده بودن آن مطمئن شد. انارهای مرغوب و رسیده اغلب شیرین و آب دارند. اگرچه رنگ سرخ انار یکی از مزایای آن به حساب می‌آید اما دلیلی بر نرسیده بودن آن نیست. بسیاری از گونه‌های انار هم هستند که با وجود دانه‌های سفیدی که دارند بسیار شیرین و آب دار هستند.

بنابراین رنگ دانه‌های انار به جنس و گونه آن مربوط است و نه رسیدگی یا نارس بودن آن. انارهای رسیده بر خلاف هندوانه گرد و صاف نیستند. در خرید انار بهتر است توجه کنید و انارهایی را انتخاب کنید که اشکال کج و معوج دارند و از خرید انارهایی که خیلی صاف و منظم هستند بپرهیزید.

توجه به پوست انار

نکته بعدی در انتخاب انار رسیده پوست آن است. انارهایی که پوست نازکی دارند به احتمال زیاد رسیده و شیرین هستند. اما انارهای پوست کلفت هم ترش هستند و هم کم آب. اناری که کمی‌ نرم باشد و پوستی شبیه چرم داشته باشد احتمالا رسیده است. راه تشخیص انار پوست نازک هم لمس برآمدگی‌های آن است. دانه‌های انارهایی با پوست نازک را می‌توان با لمس پوسته خارجی آن حس کرد. در ضمن پوست انار باید از هر گونه لکه و سیاهی به دور باشد. انارهایی که لکه‌های سیاه بر پوست آن‌ها دیده می‌شوند انارهای نامرغوب یا به اصطلاح عامی‌ سوخته هستند که باید از خرید آن‌ها اجتناب کنید.

تاج انار

تاج انار رسیده نباید خیلی کلفت باشد. انارهایی که رسیده تر هستند تاج باریک تری دارند. اما انارهایی با تاج کلفت تر احتمالا ترش و نرسیده هستند. به علاوه انارهایی که دارای هر گونه لک یا سیاهی بر تاج خود هستند به احتمال زیاد دچار آفت شده اند. پس از خرید آن‌ها هم بپرهیزید.

وزن انار

آخرین نکته در رابطه با خرید انار وزن آن است. اگر اناری که در دست می‌گیرید سنگین باشد به این معناست که دانه‌های آن درشت و پر آب هستند و به احتمال زیاد رسیده خواهد بود.

راهنمای خرید لبوی شب یلدا

لبو در لیست خرید شب یلدا

لبو یا چغندر یکی دیگر از خوراکی‌های مفید جشن یلدا است که با وجود طرفداران بسیاری که دارد اغلب از لیست خرید شب یلدا جا نمی‌ماند. خرید چغندر چند ترفند ساده دارد که کافیست به آن‌ها توجه کنید تا بتوانید لبوی مرغوب و خوش آب و رنگی برای شب یلدا تهیه کنید. اولین نکته در خرید لبو توجه به سایز آن است. چغندرهای خوب باید سایز کوچک تری داشته باشند و سفت باشند. آن‌هایی که سایز متوسط یا کوچک تری دارند و جوان تر هستند طعم بهتری دارند. این چغندرها به دلیل این که تردتر هستند خوشمزه ترند و چه به صورت خام و چه به صورت پخته طعم خوبی پیدا می‌کنند.

به علاوه باید توجه داشته باشید که چغندر از ریشه محکمی‌ برخوردار باشد و پوست صافی هم داشته باشد. اگر بر پوست آن لکه یا سوراخ مشاهده کردید و یا بخشی از پوسته آن را نرم دیدید بهتر است از خرید آن اجتناب کنید. چنین چغندرهایی به احتمال زیاد فاسد شده اند. در ادامه روش تهیه لبوی آب پز را برای شما آورده ایم که امیدوارم مورد پسندتان باشد.

طرز تهیه لبوی شب یلدا

برای تهیه لبوی خوشمزه و خوش رنگ اول از همه باید پوست آن را کاملا بشورید و تمیز کنید. اما توجه داشته باشید که سر و ته و هیچ قسمتی از آن بریده نشود. اگر کوچک‌ترین برشی در لبو ایجاد کنید سبب بیرون رفتن قند و همچنین رنگ آن در هنگام طبخ و بی مزه شدن آن خواهید شد.

در مرحله بعدی لبوها را در قابلمه یا زودپز قرار دهید و روی آن آب و در صورت نیاز شکر بریزید. برای هر عدد لبو ۱ لیوان آب کافی خواهد بود. سپس شعله را روشن کنید تا بپزد. توجه داشته باشید که لبو از جمله خوراکی‌های دیرپز است. پس باید چند ساعت بر روی حرارت قرار گیرد تا به خوبی بپزد ( ۲ تا ۳ ساعت زمان برای پخت لبو در قابلمه مناسب است). اما اگر از زودپز استفاده می‌کنید ۱٫۵ ساعت برای پختن آن کافی خواهد بود. البته توجه داشته باشید که لبوهایی با سایز بزرگ تر به مدت زمان بیشتر و آب بیشتری برای طبخ نیاز دارند.

لازم به ذکر است آب لبویی که خوب پخته شده باشد باید به صورت شربتی غلیظ درآمده باشد وگرنه هنوز نپخته است. بهتر است دوباره آن را بر روی حرارت قرار دهید تا شربتی غلیظ به دست آورید. بعد از این که لبوها به اندازه کافی پختند آن‌ها را از قابلمه خارج کنید و پس از این که کمی‌ خنک شدند پوست آن‌ها را بکنید. حالا می‌توانید از شربت درون قابلمه روی آن‌ها ریخته و سرو کنید.

امیدوارم از مطلب راهنمای خرید آجیل هندوانه انار و لبوی شب یلدا خوشتان آمده باشد قدر لحظات دورهمی با بزرگترها را بداند. امیدوارم همه شما عزیزان یلدای بسیار خوبی پیش رو داشته باشید. یلدا مبارک.

این مطلب را هم بخوانید : تزیین هندوانه شب یلدا – شب یلدا –  موزیک شاد شب یلدا

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
camera ip
4 سال گذشته

Greetings! Very useful advice in this particular
article! It is the little changes that make
the greatest changes. Many thanks for sharing!