You are currently viewing نیترات آمونیوم چیست ؟
نیترات آمونیوم چیست ؟

نیترات آمونیوم چیست ؟

نیترات آمونیوم چیست ؟

نیترات آمونیوم یا آمونیوم نیترات (AN) یک کود شیمیایی است که فرمول شیمیایی آن NH4NO3 می باشد این ماده برای نیتراته کردن خاک کشاورزی استفاده می شود و البته یک ماده منفجره نیز هست.

امونیوم نیترات یک ماده بلوری مانند هست. و به آسانی در آب حل می‌گردد. که خاصیت دما زدایی در آب پیدا می کند. البته به شکل مایع نیز تولید می‌شود.

امونیوم نیترات به‌طور گسترده‌ای در تولید کود شیمیایی کشاورزی و مواد منفجره –در معادن- کاربرد دارد. در واقع، یک کود شیمیایی مصنوعی هست.

نیترات آمونیوم چیست
نیترات آمونیوم چیست

نیترات آمونیوم یکی از قوی‌ترین بمب‌های دست‌ساز است. ساخت آن به آسانی امکان‌پذیر بوده و استفادهٔ آن نیز راحت است. در مورد خواص این ماده می‌توان گفت که از نظر امنیت نگهداری ایمن‌ترین ماده منفجره شناخته شده‌است. بعد از انفجار سنگینی در ایالات متحده که به وسیلهٔ این ماده انجام پذیرفت به نام بمب اوکلاهاما معروف شد.

نکتهٔ جالب و قابل توجه این است که حتی اگر آمونیوم نیترات در زیر بالشتان هنگام خواب وجود داشته احتمال انفجار آن بسیار کم است. مواد اولیه برای ساخت آن آمونیاک و اسید نیتریک غلیظ است که به راحتی قابل دسترسی است. شاید سؤالی پیش آید که چرا هرکسی در صدد ساخت و استفاده از آن بر نمی‌آید. درجواب باید این نکته را توضیح داد که مواد منفجره به دو دسته کم‌انفجار و پرانفجار تقسیم می‌شوند.

سرعت انفجار و قدرت انفجار رابطه عکس دارند. ازین رو پایه‌های اصلی یک ماده منفجره را یک ماده کم انفجار با قدرت زیاد و یک پرانفجار با قدرت کم تشکیل می‌دهند. پرانفجارها همان چاشنی‌ها هستند. نیترات آمونیوم نیز که یک‌کم انفجار با قدرت بالاست فقط در کنار یک چاشنی قوی منفجر خواهد شد.

در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ انفجاری مهیب در بیروت رخ داد. نخست‌وزیر لبنان انفجار ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت را تأیید کرد.

انواع نیترات آمونیوم

تقریبا همیشه این کود با استفاده از مواد افزودنی از عناصر مختلف تولید می شود. در دسترس بودن چنین طیف گسترده ای از جغرافیای گسترده ای از استفاده از نیترات آمونیوم و تلاش برای سازگاری با نیازهای کشاورزی در مناطق مختلف آب و هوایی توضیح داده شده است.

آمونیاک ساده

این کلمه ابتدا توسعه یافته. ایده اصلی در بنیاد آن بود، که با ارائه محصولات کشاورزی با عرضه قوی نیتروژن بوده است. استفاده از نیترات آمونیوم در مجتمع های صنعتی کشورهای مختلف بارها تأیید کرده است که راندمان بالای آن به عنوان یک کود شروع بهینه، برای اغلب گیاهان کشت شده بطورمتوسط میباشد.

این نوع نیترات آمونیوم می تواند جایگزین درمعادن دیگر مواد معدنی کود اوره ، اوره آمونیاک با نام تجاری ب باشد این مواد به دو دسته مصرف تقسیم می شود: کود اوره واوره آمونیاک عالی برای استفاده و ذخیره در خانه میباشد و در فروشگاه ها فروش می شود برای پرورش گل های زینتی ، پس از تحمل در زمستان پنجره برای تغذیه اولیه گیاه، در شرایط روزهای کوتاه زمستان، نیتروژن یک عنصر حیاتی است.

آمونیاک-پتاسیم (K2NO3)

مردم آن را “نیترات هندی” نیز می نامیده اند. این عنصر مخصوصا برای باروری زودرس بهار درختان میوه مناسب است. این نیز مناسب برای جلوگیری از برنامه، و پس از آن بالا پانسمان برای یک گوجه فرنگی مناسب است، زیرا پتاسیم طعم میوه را بهبود می بخشد وشیرین میکند.

سنگ آهک آمونیوم (نمک نروژی)

این عنصر ساده و دانه ای است. حاوی کلسیم است. ترکیب این مواد شیمیایی علاوه بر ماده اصلی، شامل مواد اضافی – پتاسیم، کلسیم و منیزیم می باشد. نیترات لیمو آمونیوم با استحکام بالا از دانه ها مشخص می شود، زمانی که ذخیره می شود کیک نمی خورد. این بخش از مواد در مدت زمان بسیار طولانی در خاک زندگی می کند و باعث آسیب جدی می شود. و درمان آن بوسیله گازوئیل میباشد.

مارک لیمو آمونیوم برای تقریبا تمام کشت ها استفاده می شود. اسیدیته خاک را افزایش نمی دهد، آن را به خوبی هضم می کند. مزیت اصلی ایمنی – نیترات لیمو-آمونیوم عدم انفجار است و بنابراین میتواند با هر وسیله حمل و نقل حمل شود.

نیترات منیزیم آب (نیترات منیزیم)

فرمول این ماده به شرح زیر است: Mg (NO3) 2 – H2O. مورد استفاده برای سبزیجات و حبوبات به عنوان یک منبع اضافی منیزیم. کلسیم موجود در هر دو حالت خشک و مایع است که نیازی به رقیق شدن ندارد.

این “محلول نیترات کلسیم آمونیاک” نیترات آمونیوم متخلخل است. اما این گونه هرگز کود نداشته و نشان دهنده و مصرف آن مضرر برای خاک و محصول است در ابتدا فقط برای ایجاد مواد منفجره استفاده شد.

علیه بیماری های گیاهی چرا نیترات آمونیوم به طور گسترده ای در کشاورزی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

نیترات آمونیوم نه تنها خاک را با مواد مغذی ضروری تغذیه می کند، بلکه گیاهان را از یک توده بیماری ها محافظت می کند. تقویت ایمنی آنها به خصوص مربوط به زمانی است که زمین به شدت از یک تک محصول سالانه (عدم رعایت تناوب زراعت) بهره برداری میشود. به عنوان مثال، در زیر سیب زمینی در قطعه های کوچک ، بسیاری از باغبان در هر سال همان قطعه زمین را تخصیص می دهند.

سپس آنها تعجب می کنند که چرا غده هایی که هنوز در خاک هستند شروع به پوسیدگی می کنند. بسیاری از مردم این مسئله را می دانند .کشت مداوم کشت این فرهنگ در یک مکان منجر به انباشت قارچ های بیماریزا در مقادیر زیاد در لایه های سطح بالا می شود و برداشت کاهش می دهد. بهبود خاک آن را با مواد ضد عفونی کننده های مختلف درمان (قابل دسترسی – محلول پرمنگنات پتاسیم) و با شخم بهاره همراه با نیترات آمونیوم تا به ظاهر به تقویت ایمنی گیاه کمک میکند .

مقدار مصرف کود در هنگام کاشت به طور مستقیم بستگی به کیفیت خاک دارد. اگر لازم است که زمین کشت شده در حال زراعت را بماند، استفاده از حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم در متر مربع کافی است. اگر ما زمین های کم و کم مصرف را تغذیه کنیم، میزان مصرف به ۳۵-۵۰ گرم در مترمربع افزایش می یابد.

نیترات آمونیوم می تواند به عنوان کود برای کاشت نشاء استفاده شود. این گیاهان جوان را تقویت می کند، آنها را با مواد مغذی لازم تامین می کند و آنها را از بیماری های مختلف محافظت می کند. برای پرورش فلفل، خیار استفاده می شود. خربزه، و همچنین برای گوجه فرنگی، قبل از گلدهی، و بعد از تشکیل تورم میوه استفاده می شود.

به شیارهای کم عمق بین ردیف و ریختن دانه های نیترات آمونیوم، آنها را در زمین در ۲/۳ سانتی متر خاک میریزند. خوراک تا یک بار، ۳ هفته پس از سبزشدن.

درختان میوه – ۱۵-۲۰ گرم در متر مربع. نیترات خشک استفاده می شود برای تغذیه تنها یک بار، در اوایل فصل زمانی که برگ وجود دارد، و راه حل هستند دو تا سه بار در طول تابستان تغذیه، به ریشه. برای جذب دیگر مواد کمک میکند .

راه حل در این نسبت تهیه شده استفاده – ۲۵-۳۰ گرم است و باید در ۱۰ لیتر آب رقیق شود. بر خلاف بسیاری از کودهای معدنی، جذب نیترات آمونیوم دشوار نخواهد بود، و روند انتشار در حال حاضر در ۰ درجه سانتیگراد شروع می شود

مصارف نیترات آمونیوم در کشاورزی

آمونیوم نیترات یک کود کشاورزی بسیار مهم با NPK برابر با ۰-۰-۳۴ است (۳۴% ازت) که البته خلوص پایین تری نسبت به کود اوره دارد. مزیت کود آمونیوم نیترات نسبت به اوره، پایدارتر بودن و عدم از دست رفتن ازت در اتمسفر می باشد.

نیترات آمونیوم همراه با اوره یک پوشش مناسب برای استفاده در فصل بهار است. در ابتدای رشد آنها، از گیاهان دریغ نکنید تا در دوزهای بیشتر مصرف نیتروژن مصرف کنند و در کنار گوگرد، این عنصر به ویژه به خوبی و به سرعت جذب می شود. این ویژگی آن در ترکیب شیمیایی Agrochemicalمیباشد.

زیرا گوگرد خود به تنهایی ماده مغذی موجود در گیاهان نیست. از لحاظ فیزیولوژیکی، نیترات آمونیوم یک کود اسیدی است که در همان زمان خاک را با یک واکنش طبیعی PH اسیدی نمی کند. اما اگر از نیترات آمونیوم روی خاک های اسیدی استفاده می کنید، به طور موازی لازم است کربنات کلسیم را در حدود ۰.۷۵ گرم در هر ۱ گرم از نیترات استفاده کنید. چراکه نیترات آمونیوم برای اشباع فعال گیاهان با نیتروژن مورد نیاز است. این وظیفه اصلی او است که کمک می کند تا علاوه بر اینکه ترکیب ترکیبات ماکرو و میکرو الکترون را نیز شامل می شود.

کود نیترات آمونیوم چیست
کود نیترات آمونیوم چیست

زمان مصرف کود نیترات آمونیوم

زمانی این کود را باید استفاده کنید که ریشه گیاه حداقل به عمق نسبی خاک رسیده باشد. (تقریباً گیاه یک ماه باشد.)

نکته دیگر، بهتر است کود در حجم کم و به‌طور دوره‌ای و منظم استفاده شود. همچنین بهتر است کود خیلی نزدیک ریشه گیاه نباشد. و یا روی ریشه‌های بیرون زده ریخته نشود. چون باعث خشک شدن گیاه می گردد.

مزایا و معایب کود نیترات آمونیوم کشاورزی

هر چیزی در کنار مزیت هایش ممکن است کاستی هایی نیز داشته باشد. اگر چه نیترات منبع غنی نیتروژن است. و به‌طور گسترده‌ای در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما معایبی نیز دارد.

مزایای آن

آمونیوم و نیترات به شکلی هستند که گیاهان می توانند به‌طور مستقیم نیتروژن را از خاک جذب کنند. همچنین آن یک کود پایدار – نسبت به کود اوره- است. و در فرایند تبخیر از بین نمی رود. (یعنی نیتروژن آن آزاد نشده و به داخل اتمسفر نمی رود.)

معایب آن

استفاده بیش از حد، باعث آلودگی آب‌ها می شود. همچنین تغذیه بیش از حد گیاه با این کود، ممکن است محصولات کشاورزی را برای سلامتی انسان زیان‌آور کند.

(از طرفی هم به خاطر ارزان بودن، به‌راحتی در بازار قابل دسترسی هست. به همین خاطر، معمولاً برای ساختن بمب دست‌ساز از آن استفاده می شود.)

نکاتی درباره نیترات آمونیوم

آمونیوم نیترات کاربرد انفجاری هم دارد. از جمله خواص این ماده، دیر انفجاری آن است. به همین خاطر در معادن روباز از آن با ترکیبات دیگر مواد، برای ایجاد انفجار استفاده می شود.

همین خاصیت انفجاری این ماده حادثه‌ساز نیز بوده است. از جمله خبرهای زیر شاید به گوش شما آشنا باشد:

حادثه انفجارامونیوم نیترات در چین
حادثه انفجار 800 تن آمونیوم نیترات
حادثه انفجار آمونیوم نیترات در ترمینال
حادثه بمب اوکلاهاما در آمریکا
حادثه انفجار بیروت در لبنان (مرداد 1399)
و…
جنبه های خبری و حوادث انفجاری موضوع بحث ما نیست. به این دلیل به این اخبار اشاره کردیم تا متوجه خطرات احتمالی انبار و نگه‌داری آن باشید.

البته از نیترات امونیوم برای تولید سوخت نیز استفاده می‌شود. برای تولید سوخت امونیوم نیترات را با نوعی روغن ترکیب می کنند.

از آنجایی که امونیوم نیترات خاصیت انفجاری دارد، به عنوان سوخت انفجاری کاربرد دارد. که در ساخت وسایل آتش‌بازی بکار می رود.

این مطالب را هم بخوانید : جو دو سر چیستدانه چیا چیستدرمان درد معده با عسل

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments