You are currently viewing نگهداری و انبار کردن برنج

نگهداری و انبار کردن برنج

نگهداری و انبار کردن برنج :

در پست قبلی راهنمای خرید برنج ایرانی را برای شما نوشتم حال میخواهم نکاتی را برای نگهداری برنج برای شما بنویسم.

کیسه یا سطل های نگهداری برنج را حتما در جایی عاری از نم، خنک و بویژه خشک انبار کنید تا رطوبت درون دانه ها تبخیر شود.بهتر است یک وسیله چهارپایه قفسه بندی شده که حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر از زمین فاصله دارد، برای قرار دادن گونی های برنج انتخاب کنید. بهتر است قفسه های این چهارپایه مشبک باشند تا هوادهی لازم در لابه لای گونی های برنج انجام شود.

نگهداری و انبار کردن برنج

در هر کیسه برنج چند دانه سیر با پوست بیندازید، او تاکید می کند سیر بدون پوست در دور کردن حشرات کاربردی ندارد‌ . برخی از برنج فروشان نیز توصیه می کنند مقادیری نمک لابه لای برنج پاشیده شود تا شپشک نکند. افزودن مقداری نمک و چند دانه سیر همراه با سرکشی و هوادهی گاه به گاه، از آفت زدگی آن جلوگیری می کند.

از گذاشتن کیسه ها روی هم خودداری کنید. بین هر کیسه فاصله ای برای عبور هوا بگذارید. برنج باید حتما در مکان خشک و بدون رطوبت نگهداری شود.

هر چند وقت یک بار محتوای کیسه یا ظروف را زیر و رو کرده، آن را از لحاظ رخنه و حمله حشرات و آفات بررسی کنید. با این کار هوا بین آن جریان می یابد.

نگهداری و انبار کردن برنج

به هیچ وجه از قرص های شیمیایی استفاده نکنید. از قرص برنج استفاده نکنند زیرا بسیار خطرناک است در صورت شپش زدگی برنج آن را در هوای آزاد قرار دهید تا آن ها خارج شوند.

در صورت آفت زدگی، پیش از تخم گذاری بیشتر آفات و افزایش حشرات، برنج را در هوای آزاد، دور از تابش نور خورشید پهن کرده، با الک کردن برنج از لطمه و خسارت بیشتر جلوگیری کنید. هوادهی و گرمای شدید آفتاب بین ساعت ۱۲تا ۳ بعدازظهر، می تواند حشره های برنج را فراری دهد. البته برای پیشگیری از خردشدن برنج، آن را مدت زمان زیادی زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

دقت کنید نمک به جا مانده از برنج آفت زده را به سبب پرهیز از انتقال مجدد تخم آفات به ظروف یا کیسه ها مجددا استفاده نکنید.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
2 نظر خود را بنویسید
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
معقول
3 سال گذشته

سلام برای مصرف سالیانه برنج چند کیسه خریدیم میگن قرص فستوکسین‌الومینیوم از افت زدن جلوگیری میکنه درست هست؟
شما تو سایتتون نوشتین حبه سیر یا برگ‌ گردو بین کیسه ها بزاریم تا افت نزنه این کار تا چه حد از افت زدن جلوگیری میکنه؟

Admin
Reply to  معقول
3 سال گذشته

سلام فکر میکنم قرص فستوکسین‌الومینیوم سمی اعلام شده . میتونید از همون چند حبه سیر ، برگ تنباکو و برگ گردو هم میتونه کمک کنه کمی هم نمک به برنج اضافه کنید