قدمت استفاده از موم زنبور عسل و موارد استفاده ان

از زمان هاي قبل از تاريخ موم زنبورعسل مورد استفاده انسان بوده است. مصر يهاي قديم در 4200 سال قبل از ميلاد مسيح، زنبورعسل را نگهداري كرده و موم آنرا براي ساختن قالب، براي نوشتن و همچنين براي موميايي كردن و محفوظ كردن اجساد مرد ه هايشان بكار ميبرد ه اند. روميان قديم از موم زنبورعسل در كوزه گري، رنگرزي و نساجي استفاده مي كرده اند. انواع عروسكهاي مومي از معابد يونانيها و روميان قديم يافت شده است. كاربرد موم زنبورعسل براي تأمين روشنائي از زما نهاي بسيار قديم خصوصاً در مصر بسيار رايج براي اولين بار شمع توسط يوناني ها با بكارگيري نخ كتاني و موم زنبورعسل ساخته شد و براي توليد و تأمين روشنائي از آن استفاده گرديد.

در قرن وسطي موم زنبورعسل كالاي بسيار با ارزشي بوده به طوري كه مجسمه هاي مومي دركليساها براي دفع بد يها و دور كردن شيطان نگهداري مي شدند زيرا عقيده بر اين بود كه اگر مجسمه مومي كسي آسيب بيند آن شخص نيز آسيب خواهد ديد. در قرن هفدهم كفپو شهاي چوبي قصرهاي فرانسه را بوسيله موم زنبورعسل صيقل داده و واكس مي زدند. در دوران رنسانس در ايتاليا از موم زنبورعسل براي قال بسازي و كشيدن تمثال به مقدار زيادي استفاده مي شده است. موم زنبورعسل در ساختن مركب براي چاپ و نوشتن، از قديم بسيار رايج بوده و هست.

كاربرد موم زنبورعسل آنقدر فراوان گرديد كه كم كم توليدات آن نتوانست جوابگوي نياز صنايع مختلف باشد به طوري كه امروزه كمترصنعتي است كه از موم به نحوي استفاده نكند. لازم به ذكر است كه چون توليد موم زنبورعسل بسيار گران مي باشد و از طرف ديگرمنابع ديگري مانند مو مهاي گياهي، حيواني و مصنوعي براي توليد ساير انواع موم وجود دارد امروزه در صنعت بيشتر از مو مهايي غير ازموم زنبورعسل استفاده مي شود. ولي آنچه كه حائز اهميت است اينست كه يكي از راه هاي عمده استفاده از موم زنبورعسل در صنعت زنبورداري است و هيچ نوع مومي كيفيت و مرغوبيت موم خالص زنبورعسل را براي اين صنعت ندارد.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
saahel tehrani
11 سال گذشته

سلام
واقعا عالی بودش ممنونم از اطلاعات مفیدتون
مر30