You are currently viewing گرده چیست ؟
گرده گل

گرده چیست ؟

گرده چیست ؟

در فرهنگ لغات خارجی دانه گرده و گرده دارای تعاریف مختلفی می باشند.

در سال ۱۷۶۰ برای اولین بار کلمه گرده (Pollen) در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته است. گرده از یک لغت لاتین گرفته شده و به معنای پودر نرم می باشد و در فرهنگ لغت آمزیکایی به مواد پودر مانندی می‌گویند که در بساک گیاهان گلدار تولید می‌شود و به عنوان یک اندام نر در گیاهان نقش تولیدمثلی دارد و در بعضی از فرهنگ لغات به صورت هاگ‌های میکروسکپی کوچکی در گیاهان تولید کننده دانه تعریف شده است. در این نوشته پاسخ این سوال که گرده چیست را برای شما می نویسیم

 

گرده گل
گرده گل

گیاهان قدرت حرکت ندارند و مانند سایر موجودات قادر به انتخاب جفت خویش نمی‌باشند. آنها مقدار زیادی دانه گرده تولید می‌نمایند که از نظر نقش تولید مثلی در گیاهان حائز اهمیت بوده و به عنوان اندام تولید مثلی نر در آنها می‌باشد. عوامل مختلفی مانند حشرات و باد و در موارد معدودی آب و حشرات نقش انتقال دانه‌های به کلاله مادگی را ایفا می‌کنند و بدین وسیله باعث تداوم حیات و بقای گیاهان می‌شوند.

میزان پروتئین دانه‌های گرده بیش از ۴۰ درصد بوده که در گونه‌های گیاهی متفاوت است. ترکیبات اسیدهای آمینه به صورت آزاد و یا ترکیب قادر به تامین نباز غذایی لاروهای زنبور‌عسل می‌باشد. جمع‌آوری دانه‌های گرده کار بسیار دشواری است ولی زنبور‌عسل با سرعت و مهارت خاصی آنها را جمع‌آوری می‌نماید. هر زنبور عسل قادر به جمع‌آوری و حمل پنج میلیون دانه گرده می‌باشد که عمدتاً در بند اول(پنجه) پاهای سوم بسته‌بندی شده و به کندو حمل می‌شوند اما به لحاظ اینکه بدن این حشره مملو از موهای انبوه و منشعب است ، دانه‌های گرده به این موها نیز می‌چسبند و راندمان کار گرده افشانی در گیاهان به مقدار زیادی افزایش می‌یابد و بدین علت زنبورعسل نقش بسیار مهم و چشمگیری در افزایش کمی و کیفی بسیاری از محصولات کشاورزی ایفا می‌نماید.

گرده گل در ویکی پدیا

خواص شیمایی گرده گل

دامنه تغییرات شیمیایی موجود در دانه‌های گرده عبارتند از : پروتئین ۹ تا ۳۷ درصد ، مواد معدنی (براساس وزن خشک) ۳ تا ۷ درصد ، رطوبت (دانه گرده تازه) ۹ تا ۳۶ درصد که این عدد براساس رطوبت روزانه محیط متغییر است و میانگین آن ۹ درصد می‌باشد.(جدول ۱)

نوع ترکیب میانگین دامنه تغییرات
پروتئین خام ۶/۲۱ ۸۷/۲۹ – ۰۲/۷
عصاره اتری ۹۶/۴ ۴۴/۱۴ – ۹۴/۰
قندهای احیا کننده ۷۱/۲۵ ۲۱/۴۱ – ۲۸/۱۸
قندهای غیر احیا کننده ۷۱/۲ ۹- ۰
نشاسته ۵۵/۲ ۶۱/۱۰- ۰
خاکستر ۷۰/۲ ۳۶/۶ – ۹۱/۰
آب ۱۶/۱۱ ۲۳/۱۶ – ۰۱/۷
موادغیرمشخص ۵۵/۲۸ ۸۷/۳۵ – ۶۵/۲۶

برای خرید گرده گل اینجا کلیک کنید

جدول ۱- ترکیبات شیمیایی موجود در دانه گرده

کربوئیدرات

گرده شامل قندهای احیا کننده (مخلوتی از دکستروز و لولز) می‌باشد حدود ۳۰ درصد این قندها را ممکن است زنبور به گرده بیافزاید زیرا دانه‌های گرده جمع‌آوری شده توسط دست یا وسایل مکانیکی دارای مقدار کمتری قند می‌باشند. میزان کربوئیدرات در دانه گرده تازه به طور متوسط ۳۱ درصد است. مهمترین قندهای گرده سوکروز، فروکتوز، گالاکتوز، مانوز،گزیلوز و نشاسته می‌باشند.

پروتئین

میزان متوسط پروتئین گرده در حدود ۲۲ درصد و بین ۷ تا ۴۰ درصد متغییر می‌باشد. بیش از ۱۹ اسید آمینه در گرده وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد کل مقدار پروتئین و ۱۳ درصد وزن خشک آن را تشکیل می‌دهد. تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئین دانه گرده وجود دارند.(جدول ۲)

ترکیب درصد
آرژنین ۷/۴
هیستیدین ۵/۱
ایزولوسین ۷/۴
لوسین ۶/۵
لیزین ۷/۵
متیونین ۷/۱
فنیل‌آلانین ۵/۳
ترئونین ۶/۴

تریپتوفان ۶/۱
والین ۶
اسیدگلوتامیک ۱/۹

گرده گل
گرده گل

جدول ۲- اسیدهای آمینه موجود در دانه گرده

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها موادی هستند که برای رشد طبیعی موجودات زنده ضروری می‌باشند. به طورکلی ویتامین‌های مختلفی در دانه گرده شناسایی شده است. فقدان آنها در رژیم غذایی باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

ویتامین‌های موجود در دانه گرده عبارتند از :

پرو ویتامین A

ویتامین‌های گروه B

ویتامین C

ویتامین E

مواد معدنی

گرده چیست ؟

گرده گل از نظر مواد معدنی غنی بوده و دارای ۲/۹ تا ۸/۳ درصد مواد معدنی است. ۱۳ نوع ماده معدنی مختلف که برای رژیم غذایی انسان نیز ضروری هستند، در گرده گل وجود دارند که در جدول زیر مشاهده می کنید.(جدول ۳)

متداول‌ترین عناصر موجود در دانه‌های گرده به ترتیب پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن، مس، منگنز می‌باشد.

نام ترکیب مقدار
سدیم ۶۹/۱۸ – ۸۳/۵
منگنز ۹۶/۷ – ۵۳/۳
آلومینیم ۸۲/۳ – ۱۹/۰
سلنیم ۵۳/۱۴ – ۴۸/۱
فسفر ۹۳/۳۹ – ۷۶/۲۲
کلسیم ۶۸/۸ – ۴۸/۳
منیزیم ۵۱/۱ – ۲۰/۰
آهن ۷۸/۳ – ۱۱/۰

مس ۷/۹ – ۰۶/۰

جدول ۳- مواد معدنی موجود در دانه گرده(در صد گرم ماده خشک)
آنزیم‌ها

دانه‌های گرده از نظر میزان آنزیم‌ها غنی می‌باشند. برخی از آنزیم‌های موجود در دانه گرده عباتند از :

· آمیلاز

· کوزیماز

· دیسفراز

· هیدرولاز

· لاکتیک دهیدروژناز

· اکسیدوردوکتاز

· فسفاتاز

· ساکاراز

گرده چیست
گرده چیست

جمع‌آوری گرده توسط زنبور

زنبور‌عسل با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز کلنی معمولا در سن ۲۱ روز قادر به جمع‌آوری شهد، گرده و آب می‌باشد. ۲۵ درصد زنبورهای کارگر گرده و ۱۷ درصد شهد و گرده و سایر زنبوران فقط شهد جمع‌آوری می‌کنند.

هر زنبور کارگر در طول یک روز در حدود ۱ تا ۵۰۰ گل را ملاغات می‌کند و بین ۱۰ تا ۳۰ میلی‌گرم گرده به کندو حمل می‌کند. یک زنبور کارگر برای پر کردن سبد گرده در حدود ۱۰ تا ۱۵ پرواز انجام می‌دهد که با توجه به تعداد گل، فاصله کلنی از منبع غذا و میزان وفور گل در آن منطقه فرغ می‌کند. این مسئله باعث تفاوت‌های قابل توجهی بین تولید گردهدر مناطق مختلف می‌باشد. معمولاً مقدار گرده جمع‌اوری شده توسط یک کلنی در طول یک فصل ۳۵ کیلوگرم می‌باشد.

به طور کلی جمع‌آوری گرده توسط زنبور‌عسل به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

درجه حرارت: زنبورعسل بین دمای ۸ تا ۳۵ درجه سانتیگراد گرده گلها را جمع‌آوری می‌کند.

سرعت باد: چنانچه سرعت باد از ۱۷ کیلومتر در ساعت بیشتر شود از فعالیت زنبورهای گرده‌آور کاسته شده و تدریجاً متوقف می‌شود.

گرده گل از کجا بخرم

مصارف دارویی گرده

محققین برای تعیین اثرات دارویی گرده بر روی بعضی از بیماری‌ها آزمایش‌های انجام داده‌اند.

وجود هورمون‌های تحریک کننده جنسی در گرده ثابت شده است و به عنوان یک تقویت کننده عمومی برای درمان بعضی از بیماری‌ها در تعدادی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های اروپا و آسیای شرقی مورد استفاده قرار گرفته است.

بعضی از محققان معتقدند که مصرف گرده برای سلامتی غدد پروستات مؤثر است همچنین گرده در درمان بیماری‌های عصبی مؤثر می‌باشد، افرادی که به مدت یک هفته از گرده استفاده کرده‌اندکمتر عصبی شده و به زندگی خوشبین‌تر و فعال‌تر شده‌اند بطوری‌که این اشخاص علاقه زیادی به کار داشته و حالت افسردگی در آنها بهبود یافته است.

پزشکان گرده را در درمان علائم دیابت مؤثر تشخیص داده‌اند و همچنین در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که گرده دارای آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین است و قادر به جلوگیری از رشد برخی میکرو‌ارگانیسم‌ها می‌باشد.

به‌طور‌کلی در منابع و مقالات داخلی و خارجی موجود، گرده در موارد زیر مؤثر می‌باشد:

به عنوان یک محرک وسیع‌الطیف در بهبود وضعیت عمومی بدن

پیشگیری و درمان بیماری‌های پروستات

درمان ناتوانیهای جنسی

رفع حساسیت (بیماران حساس به گرده گل در صورت خوردن عسل و یا شان عسل(عسل با موم) به خاطر داشتن گرده گل در آنها، تدریجا درجه حساسیت کاهش یافته و بهبود می یابند.)

تنظیم کننده عمل روده(گرده گل فعالیت روده را عادی کرده و تنظیم کننده قابل توجهی برای آن می باشد. مخصوصا گرده هایی که توسط زنبورداران جمع آوری می شود نوعی ماده غذایی عالی برای روده محسوب می شود. گاهی اوقات آن را پلیس روده می نامند)

گرده گل
گرده چیست

کاهش فشار خون

جلوگیری از پیری زودرس

درمان ورم روده بزرگ و معده

کاهش تب

درمان بیماری‌های عصبی

درمان سندرم افسردگی

تنظیم فعالیت متابولیسمی (گرده گل اختلالات در کارایی اعمال بدن را تنظیم نموده و متابولیسم های ناقص را متعادل می سازد.)

مؤثر در نرم کردن پوست

درمان یبوست توسط گرده گل بسیار موثر است. این ماده با تخمیرهای روده ای و کولیت ها مبارزه می کند. در درمان کولی باسیلوز و باکتری های روده ای بسیار موثر است.

گرده گل به افرادی که دوران نقاهت را می گذرانند و یا به افراد خسته و ضعیف نیرو می بخشد. به افرادی که دچار بی اشتهایی هستند امکان می دهد اشتهایی خود را بازیابند.

گرده گل به طور کلی در کمبودهای مواد معدنی، تاخیر در رشد و شیر دادن تجویز می شود.

اگر هنوز هم برای شما سوال است که گرده چیست میتوانید در بخش نظرات زیر همین مطلب سوال خود را بپرسید

5 1 vote
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
9 نظر خود را بنویسید
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
شیما
9 سال گذشته

سلام دوستان.من بنا به توصیه پزشکم این گردلقاح رو تهیه کردم.از یه مغازه گیاهان دارویی.
ادرسش و براتون میذارم امیدوارم کارتون رو راه بندازه.
شهران.پایینتر از فلکه اول شهران جنب بانک مسکن.گیاهان دارویی حکمت

احمد
9 سال گذشته

سلام در مورد پیدا کردن گرد لقاح به این آدرس بروید -نارمک-سی متری-خیابان آیت -روبروی درمانگاه شبانه روزی اسرا-عطاری وجود دارد که زیر مجموعه خود درمانگاه است که دکتر عزیزخوانی طب سنتی در آنجا است-77909977

مجيد
11 سال گذشته

آيا گرده لقاح براي توليد اسپرم وزياد شدن آن هم تاثيري دارد؟ وبراي كسي كه مشكل آزواسپرمي دارد هم مفيد است؟ از كجا ميتوان تهيه كرد ( در تهران) وقيمت آن حدودا چقدر است؟؟ بزرگواري ميكنيد اگر بيشتر مرا راهنماييم كنيد** با تشكر از شما

آی گون
11 سال گذشته

خوبه.کاش منابع همزیرش مینوشتین

mahdi
13 سال گذشته

jaleb bood , movafagh bashid

anjileh
13 سال گذشته

از ما هم دیدن کنید

فريبرز
13 سال گذشته

طرز مصرف گرده گل به چه صورت است؟