You are currently viewing عسل چهل گیاه
عسل چهل گیاه

عسل چهل گیاه

عسل چهل گیاه چیست ؟ در بازار عسل های مختلفی دیده می شود از عسل وحشی گرفته یا عسل گون و عسل کنار و … تا عسل هزارگیاه !! که خودمان باشیم!

اما همه اینها به چه معناست ؟ واقعیت این است که زنبور عسل برای تولید عسل بر روی گلها می نشیند شهد آنها را می بلعد و در معده دوم خود قرار میدهد وقتی میزان شهد جمع آوری شده به حدود ۴۰ میلی گرم رسید ، از روی گل ها بلند می شود و به سمت کندو می رود و در خانه های شش ضلعی معروفش میریزد! البته این عمل بلعیدن شهد و برگرداندن آن داخل خانه های شش ضعلی چند بار دیگر در کندو انجام میشود تا فعالیت های خاصی بر روی شهر گل انجام شود و عسل تولید شود. زنبور عسل در هر پرواز فقط بر روی یک نوع گل می نشیند به عبارتی زنبور خاصیت ثابت گلی دارد ، یعنی تا وقتی که مشغول جمع آوری شهد یک گل است ، روی سایر گل ها نمی نشیند و به همین دلیل زنبور برای گرده افشانی عالی است.

عسل چهل گیاه
عسل چهل گیاه

آیا عسل چهل گیاه از ۴۰ گیاه بدست می آید؟

برای تولید هر کیلو گرم عسل ، زنبور باید دو میلیون بار روی گل ها بنشیند و شهد آن ها را جمع آوری کند . بنابراین تهیه عسل کار بسیار دشواری است و هر زنبور عسل در طول عمر شش تا هشت هفته ای خود ، تنها یک قاشق مربا خوری از آن را تولید می کند . گفتیم زنبور خاصیت ثابت گلی دارد  یعنی در هر پرواز فقط بر روی یک نوع گل مینشید و شهد جمع میکند و گرده افشانی هم انجام میدهد. اما در پروازهای بعدی یا روز بعد گل دیگری را انتخاب می کند . و اینکار را بارها انجام میدهد.

گفته میشود زنبور عسل معمولا تا فاصله ۳ کیلومتری کندو برای جمع آوری شهد و گرده حرکت میکند اما در صورت لزوم ممکن است تا ۱۲ کیلومتر هم از کندو دور شود. تمام این فاصله در اطراف کندو فضایی است که زنبور از شهر گل های آن استفاده می کند. اینبار که به کو یا دشت رفتید با دقت به زمین نگاه کنید گلهای ریز و درشت زیادی در طبیعیت هست که همه منبع غذایی زنبور هستند . و زنبور از آنها شهد تهیه میکند یا گرده جمع آوری میکند ۱۰- ۲۰ -۳۰ -۱۰۰ هزاران گل . بر این اساس هست که میگویند عسل چهل گیاه یعنی عسلی که زنبور بر روی ۴۰ نوع گل نشسته و آنرا جمع آوری کرده ! اما واقعا چه کسی میداند زنبور بر روی چند نوع گل نشسته ! تمام انواع گلهای دور و بر کنده به فاصله ۳ کیلومتر یا حتی بیشتر.

بنابراین عبارت عسل چهل گیاه یا عسل هزارگیاه یک استعاره هست به معنای گل های زیاد. البته در مقابل آن عسل هایی که با عنوان تک هستند مطرح میشوند مثلا عسل گون یا عسل کنار و … که قبلا در مطلبی تحت عنوان انواع عسل درباره اش توضیح داده ام که میتوانید آنرا مطالعه کنید.

برای خرید عسل طبیعی هزارگیاه اینجا کلیک کنید

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments