عسل و سلامتی

عسل باعث پايين آمدن كلسترول خون و کاهش افسردگي مي شود

استفاده از عسل در پايين آوردن كلسترول خون و درمان سردردهاي ميگرني، اختلالات قلبي و شرياني كمك مي‌كند.

مهندس زهره تابعي، كارشناس صنايع غذايي موسسه تحقيقات واكسن و سرم‌سازي رازي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه خراسان، گفت: فرآورده‌هاي زنبور عسل، يك ماده آرام بخش طبيعي است كه تشويش و افسردگي را كاهش مي‌دهد.

وي با بيان اينكه تركيبات كندوي زنبور عسل سرشار از آمينو اسيدها، پروتئين، گلبولين‌ها، پيتون‌ها است گفت: اين مواد براي ادامه حيات ضروري است و از جمله مواد اساسي براي ساختمان سلولي مي‌باشد.

اين كارشناس صنايع غذايي در توضيح مزاياي ماده تريپتونان موجود در عسل گفت: تريپتونان يك آمينو اسيد ضروري ويك مكمل غذايي مي‌باشد كه يك آرام‌بخش طبيعي بوده، تشويش و افسردگي را كاهش مي‌دهد و در پايين آوردن كلسترول خون و درمان سردردهاي ميگرني، اختلالات قلبي و شرياني كمك مي‌كند.

تابعي با اشاره به اينكه اين ماده عامل ضد تشويش و نگراني است و مانع از بروز رفتارهاي پرخاشگرانه مي‌شود اذعان داشت:اين ماده با تقليل كربوهيدارت‌ها سبب كنترل قند خون مي‌گردد و در نتيجه مانع از چاقي مي‌شود.

مهندس تابعي در ادامه با تشريح مزاياي ليزين ديگر ماده فعال در كندوي زنبور عسل گفت: ليزين از آمينو اسيدهاي ضروري است كه به فراواني در ماهيچه وجود دارد اما بدن قادر به توليد آن نيست و بايد آن را از طريق رژيم غذايي به بدن رسانيد.

وي گفت: ليزين در درمان تبخال موثر است و با تقليل رشد ويروس به وسيله اصلاح و متعادل كردن مواد مغذي بر تبخال اثر مي‌گذارد.

تابعي با بيان اينكه كمبود ليزين باعث خستگي، تورم چشم‌ها، تاخير در رشد، و مشكلات كم خوني و تناسلي مي‌شود خاطر نشان كرد: اين ماده نقش مهمي در ساختار كلاژن‌ها دارد. و جذب روده‌اي نسبت به كلسيم را افزايش داده و خروج كلسيم از ادرار را كاهش مي‌دهد.

اين كارشناس صنايع غذايي با اشاره به اينكه از ديگر مزاياي ليزين پيشگيري و درمان پوكي استخوان، التيام استخوان‌هاي صدمه ديده است افزود: كمك به قابليت ارتجاعي و سلامت پوست، ساخت ماهيچه‌ و بافت همبند، و همچنين جلوگيري يا كاهش شدت تبخالهاي تناسلي از ديگر ويژگي هاي مواد موجود در عسل مي باشند.

وي درخصوص ميتونين يكي از آمينو اسيدهاي موجود در كندوي زنبور عسل گفت: ميتونين نقش كليدي درتنظيم اسيد فوليك بدن دارد

زيرا ميتونين با شركت در واكنش‌هاي آنزيمي موجب پايين آوردن سطح هيستامين بدن مي‌شود و باعث بهبود افسردگي، آلرژي، آسم و صدمات ناشي از پرتوها مي شود.

تابعي با بيان اينکه ميتونين باعث تقليل افسردگي ناشي از اعتياد به هروئين، و داروهاي مسكن و خواب آور شود افزود: ميتونين راديكال‌هاي آزاد را غير فعال کرده و با ساخت پروتئين، بافت سلولي را تغيير مي دهد.

اين کارشناس صنايع غذايي با اشاره به اينکه اين ماده، از ريزش مو جلوگيري به رشد و سلامت آن كمك مي‌كند اظهار داشت: ميتونين، جراحات ناشي از صدمات سوختگي يا جراحي را التيام مي دهد و بدن را در برابر اثرات نامطلوب ناشي از مصرف الكل، سيگار و سيار مواد شيميايي مصون مي‌دارد.

وي خاطر با بيان اينکه ماده سيتئين موجود در عسل مي‌تواند باعث افزايش رشد، تراكم و قطر مو شود اظهار داشت: اين ماده مي تواند به عنوان يك آنتي اكسيدان عمل نمايند و بدن را برابر پرتوها،و آلودگي‌ها محافظت نمايد .

مهندس تابعي درخصوص هيستيدين موجود كندوي زنبور عسل گفت: هيستيدين داراي خواص ضد التهاب است و تنها آمينو اسيدي است كه در خون مبتلايان به ورم مفاصل كمتر وجود دارد و مي تواند باعث افزايش التيام زخم و در رشد و ترميم بافت ضروري است.

اين کارشناس صنايع غذايي افزود: اين ماده عامل مهمي در سلامت گلبول‌هاي قرمز خون است و كمبود آن باعث كاهش هموگلوبين و هموتوكريت خون و همچنين ابتلا به كم خوني مي شود.

اين كارشناس صنايع غذايي در خصوص ساير مواد موجود در كندوي زنبور عسل گفت: گلوتامين نقش كليدي در سوخت و ساز سلولي دارد، انرژي بدن را افزايش داده و باعث تقويت حافظه و تمركز مي شود، اين ماده ميزان قند خون را تثبيت كرده و رغبت به الكل را كاهش مي‌دهد.

مهندس تابعي با توضيح عملكرد و مزاياي تيروزين موجود در كندوي زنبور عسل گفت: تيروزين با تاثير بر مغز مي‌تواند با افسردگي مبارزه كرده و قادر است ميزان هورمون تيروئيد و آدرنالين را تغيير دهد.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
0 نظر خود را بنویسید
Inline Feedbacks
View all comments