You are currently viewing تشخیص عسل طبیعی
روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی

تشخیص عسل طبیعی

۵ روش تشخیص عسل طبیعی

تشخیص عسل طبیعی ؟ یکی از سوالاتی زیاد در سایت پرسیده شده یا حضوری از بنده پرسیده میشود روش تشخیص عسل طبیعی و تقلبی هست روش های زیادی در بین مردم برای تشخیص عسل طبیعی و تشخیص عسل تقلبی گفته میشود بنده هم قبلا در چند نوشته مختلف درباره راه های تشخیص عسل طبیعی مطالبی را نوشته ام و صد البته که مهمترین روش آزمایش عسل طبیعی هست که در پایین نوشته درباره آن توضیح دهاده ام.

عسل طبیعی یعنی عسلی که زنبور آنرا جمع آوری کرده باشد یعنی شهد گلهای مختلف را خورده و در معده هود فراوری کرده و سپس در خانه های شش ضلعی کندو ریخته باشد و عسل تقلبی یعنی اینکه یا کلا زنبور در تولید آن نقشی نداشته و در دیگ با ترکیب آب و شکر و اسانس درست شده باشد یا اینکه به عسل طبیعی شکر و سایر شیرین کننده های ارزان قیمت اضافه شده باشد.

اما در اینجا میخواهم شما را دعوت کنم تا یک ویدیو را ببینید . در این ویدیو ۵ روش برای تشخیص عسل طبیعی گفته میشود و این روشها بر روی عسل طبیعی و عسل تقلبی اجرا میشود تا شما ببینید و بهتر متوجه تفاوت عسل طبیعی و عسل تقلبی بشوید.

روش اول مشخص شدن عسل طبیعی مقایسه قیمت هست از قدیم هم گفتن هیچ ارزانی بی حکمت نیست هیچ گرانی بی علت نیست.

روش دوم تشخیص عسلِ طبیعی این است که ظرف عسل را سرو ته کنید یا با یک قاشق مقداری عسل را بردارید و در ظرف بریزید عسل طبیعی بطور پیوسته از قاشق تخلیه میشود اما عسلی که شکر یا … قاطی دارد بصورت منقطع خالی میشود.

روش دیگر برای تشخیص عسل طبیعی آن است عسل را در ظرف آب با دمای معمولی بریزیم عسل طبیعی ته نشین میشود اما عسل تقلبی در حین فرو رفتن در آب شروع به حل شدن در آب می کند.

تشخیص عسل طبیعی
تشخیص عسل طبیعی

راه دیگر برای تشخیص عسل طبیعی آن است که در ظرف در دار آب و عسل بریزیم و تکان بدهیم اگر عسل طبیعی باشد کف ریز و به هم پیوسته ای روی آن ایجاد میشود که زیاد طول میشکد تا از بین برود اما اگر عسل تقلبی باشد کف تشکیل شده حباب های درشت دارد و زودتر هم از بین میرود.

یکی از نشانه های دیگر طبیعی بودن عسل رس بستن است که قبلا در اینجا در موردش نوشته ام. رس بستن عسل و فرق آن با شکرک

نحوه تشخیص عسل طبیعی :

از راه های زیر می توان عسل طبیعی را تشخیص داد
1- عطر و طعم خاص
2- غلظت زیاد
3- رقیق شدن در گرما و غلیظ شدن در سرما
4- رسوب کردن (بویژه هنگامی که در محیط مرطوب قرار گیرد)

و شبیه شدن آن به روغن به رنگ کرم یا قهوه ای بسیار روشن .در این زمان اگر کمی از آن را در بین انگشتان لمس کنیم متوجه نرمی و لیزی آن می شوید که به راحتی با دمای دست آب می شود.رسوب کردن عسل مربوط به آنزیم دیاستاز است که زنبور عسل هنگام تغلیط شهد گل به آن اضافه نموده است.
5- معتبر ترین روش تشخیص آنالیز آزمایشگاه و اعتبار تولید کننده است

راه های تشخیص عسل طبیعی کدام است ؟

بهترین روش باری تشخیص عسل طبیعی و تقلبی چیست ؟
رضا مراکیان، کارشناس تغذیه اظهار داشت: با توجه به سفارشات زیادی که در رابطه با خوردن عسل شده و اهمیت زیاد این ماده خوراکی بسیاری از کارشناسان تأکید بر خوردن این ماده غذایی مفید دارند.

وی افزود: البته عسل زمانی تأثیر حداکثری خود را خواهد داشت که از نوع مرغوب و اصل باشد. حال راه‌های تشخیص این اصالت آن هم در بین تولیدات فراوان و بی‌کیفیت کار بسیار دشواری است و نمی‌توان این تشخیص را تنها محدود به روش‌های یاد شده در محافل عمومی دانست.

مراکیان ابراز داشت: عده‌ای بو کردن عسل، شکرک زدن، غلظت و مشخصه‌های دیگری را پیشنهاد می‌‌کنند که این روش‌ها مبانی علمی خاصی ندارند و نمی‌توان برای تشخیص عسل طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس تغذیه گفت: بهترین راه تشخیص، اندازه‌گیری میزان قند عسل توسط کارشناسان آزمایشگاهی است و بعد از ارزیابی، استاندارد کردن محصولات این چنینی است. مردم باید بتوانند به وزارت بهداشت و سازمان استاندارد اعتماد کنند و با رویت این نشانه‌ها بر محصولات از اصالت آن‌ها با خبر شوند.

وی درباره تفاوت رنگ در برخی عسل‌ها نیز ابراز داشت: تفاوت در رنگ نمی‌تواند ملاک مناسبی برای تشخیص اصالت عسل باشد. تفاوت در رنگ عسل‌ها تنها ناشی از تفاوت در منبع تغذیه آن‌هاست.

راه های تشخیص عسل طبیعی مانند ریختن عسل در آب سرد – فروشنده ی معتبر – تست قیمت – رنگ عسل – عسل انرژی زاست – رس زدن عسل ( شکرک زدگی عسل ) – مزه کردن اساسا مورد تایید نیستن.

عسل زنبور کوهستان‌های پردرخت جنگل‌های مازندران، گیلان، جنگل‌های حیران و نواحی کوهستانی اردبیل، رنگی سیاه و تیره دارند.عسل زنبوری که از باغات میوه در کوهستان‌های آذربایجان غربی، تغذیه می‌کند، اغلب «سرخ مایل به زرد» است. زنبورهایی که از نواحی «استپ» به‌ویژه از «گون» تغذیه می‌کنند، مانند کوهستان‌های طالقان، الموت، خمین، گلپایگان و… به‌رنگ «سبز مایل به یشمی» است. عسل نواحی کاشان، قمصر، نیاسر و… همانند گل‌های محمدی «سرخ» و «معطر» هستند.

راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

بـازار مناسب عسل ، سبب سودجویی عده ای در عـرضه عسل تقلبی شده است .

دکتر اورنگ عیوض زاده ، متخصص تغذیه گفت : مصرف عسل تقلبی یا غیرطبیعی که از شربت قند یا شکر تهیه می شود ، به علت داشتن قند مصنوعی برای سلامتی افراد بویژه دیابتی ها مضر است .

مدیر عامل کارخانه بسته بندی عسل در طالقان گفت: عمل کریستاله شدن یا شکرک زدن عسل نشانه خالص بودن آن است.

عباسی افزود: عسل طبیعی در دمای کمتر از منهای پنج و بیش از ۲۵ درجه سانتیگراد شکرک هایی به شکل روغن نباتی جامد می زند.

فتاح پور از زنبورداران وفروشندگان عسل در هشتگرد گفت : اگر یک قاشق عسل را در آب سرد هم بزنیم ،چنانچه حل شد عسل تقلبی و در غیر اینصورت نشانه خالص بودن عسل است.

عسل ماده غذایی با ارزش است که به سبب داشتن خواص درمانی ،از دیرباز مورد توجه بشر بوده است.

عسل حاوی انواع ویتامین ها همچون ویتامین AوC, K, B2, B4 ,B6،پروتئین،املاح و آنزیم هاست .

این ماده غذایی در درمان بسیاری از امراض مانند ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها و بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق مفید است.

رسول اکبریان فروشنده عسل در طالقان گفت/ رنگ عسل بسته به گیاهی که زنبور از شهد آن تغذیه می کند ، است .

بطور مثال عسل آویشن تیره و عسل گشنیز شفاف و بیرنگ است .

۵۰ درصد عسل تولید شده در ساوجبلاغ را عسل آویشن تشکیل می دهد.

در این شهرستان بویژه ارتفاعات طالقان ،سالیانه ۱۰۰ تن عسل از ۱۳ هزار و ۸۰۰ کلنی زنبور عسل برداشت می شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی صنعت غذای ساوجبلاغ با بیان اینکه تنها روش قطعی برای تشخیص عسل خالص و مصنوعی سنجش میزان ساکاروز موجود عسل در آزمایشگاه است ، گفت : میزان ساکاروز در عسل مصنوعی بیش از چهار درصد است.

بهترین شرایط برای نگهداری عسل ،جای خشک و دمای بین ۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.

عسل را در ظروف شیشه ای و پلاستیکی نگهدارید ، نگهداری عسل در ظروف فلزی سبب عوض شدن طعم و مزه عسل در مدت زمان کوتاهی می شود.

آیا عسل با موم طبیعی است ؟

از کجا بفهمیم عسل طبیعی است : مصرف عسل با موم بسیار لذت بخش است . ظاهر زیبای موم تازه بافته شده همراه با بوی مطبوع و القاء حس طبیعی بودن عسل به وسیلۀ حجره های زیبا ، یک دست و ظریف شان ها ، اشتهای هر بیننده ای را برمی انگیزد.

اما آیا عرضۀ عسل به این صورت نشانه طبیعی بودن آن است؟

عسل های با موم در اغلب لبنیاتی ها و سوپر مارکت ها عرضه می شوند. اما نکاتی هست که باید قبل از خرید آن بدانیم. اول آنکه عسل طبیعی تقریباً به طور کامل جذب بدن شده و چیزی از آن دفع نمی شود . این حقیقت در مورد موم برعکس است. یعنی تقریباً موم برای بدن قابل جذب نیست و به طور کامل دفع می شود.

از کجا بفهمیم عسل طبیعی است
از کجا بفهمیم عسل طبیعی است

از کجا بفهمیم عسل طبیعی است ؟ خواص عسل های طبیعی گوناگون آنقدر گسترده است که برای مطالعه آن جای خالی یک رشته تخصصی دانشگاهی حس می شود اما موم ، به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی آن و عدم جذب در مجرای گوارش خواص محدودی دارد .

از طرف دیگر زنبورعسل برای تولید یک واحد موم باید حدود دوازده واحد عسل مصرف کند در حالیکه موم فروخته شده به همراه عسل معمولاً هم قیمت با آن عرضه می شود. بنابراین بهترین و اقتصادی ترین محل استفاده موم قراردادن مجدد آن در اختیار زنبورها است تا موم کمتری را برای ساختن شان های کندو مصرف کرده و تولید عسل آنها بیشتر شود.

مومی قابل خوردن است که سفید باشد. موم های تازه بافته شده به رنگ سفید هستند. معمولاً پس از بافتن موم و آماده سازی شان ها توسط کارگرها ملکه در حجره های آن تخم ریزی می کند. تخم ها پس از مدتی به دنیا می آیند و در مراحل دگردیسی تبدیل به لارو و شفیره شده و متولد می شوند. این نوزادان زنبور عسل در مرحلۀ شفیرگی پیلۀ نازکی را به دور خود می تنند که پس از به دنیا آمدنشان در داخل سلولشان باقی می ماند.

وجود این پیله ها باعث می شود رنگ موم آرام آرام قهوه ای و مشکی شود. اگر زنبور عسل داخل این شان عسل ذخیره کند باموم آن قابل مصرف نیست زیرا در زمان خوردن پیله های زنبورها داخل دهان آمده و ضمن برهم زدن طعم خوش عسل قابل بلع نیستد.

از کجا بفهمیم عسل طبیعی است

از کجا بفهمیم عسل طبیعی است

تنها زمانی عسل با موم قابل عرضه است که موم آن پس از بافته شدن بلافاصله جهت ذخیره عسل به کارگرفته شود. این هم زمانی اتفاق می افتد که یک جریان شدید شهد به داخل کندو سرازیر باشد . در حالت طبیعی چند سال یک بار زنبوردارها به صحرایی که اینقدر وفور شهد داشته باشد برخورد می کنند. در سالهای عادی تعداد محدودی از قابهای بافته شده بلافاصله برای ذخیره عسل به کارگرفته می شود.

عسل در ویکیپدیا

متأسفانه برخی افراد سودجو با تغذیه زنبورها به وسیلۀ محلول آب و شکر این شرایط را به صورت مصنوعی برای زنبورها فراهم می آورند و از این طریق اقدام به تولید انبوه عسل با موم می کنند.

این مطلب را هم بخوانید : خواص عسل طبیعی (ویدیو) 

نکته جدیدا شنیده ام دستگاهی ساخته شده که موم عسل را شبیه سازی می کند واین یعنی دیگر به عسل داخل موم هم خیلی اطمینانی نیست هر چند در خیلی از موارد هنوز هم قابل اعتماد است. چرا که مثلا زنبور داران یا کشاورزان بعید است دنبال خرید همچین دستگاهی باشند!

روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی

در این قسمت روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی ذکر می گردد دقیق ترین روش برای تشخیص عسل طبیعی آزمایش آن در آزمایشگاه مواد غذایی است :

اندازه گیری میزان ساکاروز موجود در عسل

این روش ساده ترین روش آزمایشگاهی بوده و همانطور که ذکر شد میزان ساکاروز موجود در عسل 8-2 درصد متغیر است.

البته حد معمول این اعداد (1-2) درصد در نظر می گیرند.

در صورتی که در اثر تقلب در مناطقی که قیمت شکر ارزان است برای تقلب به عسل شکر اضافه شود ساکاروز عسل بیشتر از حد ذکر شده میگرددکه توسط ازمایش فریلینگ وتوسط دستگاه ساکرامات در آزمایشگاه می توان به میزان ساکاروز عسل پی برد.

البته افراد سودجو عسل را نیز حرارت می دهند که در متد های دیگر به ان اشاره می گردد.

تعیین نسبت بین قندهای فروکتوز و گلوکز در عسل

همانطور که در قسمت مواد متشکله عسل اشاره شد میزان فروکتوز عسل حدود 38درصد و گلوکز حدود 30درصد می باشد. جهت تشخیص خلوص عسل تعیین نسبت بین قندهای فروکتوز و گلوکز دارای اهمیت است چون این نسبت در عسل های طبیعی و عسلهای مصنوعی متفاوت است.

عسل طبیعی و خالص 100/ 119- 106= گلوکوز / فروکتوز ( لولوز) (1.06 تا 1.19)

عسل مصنوعی 100 / کمتر از 95 = گلوکوز / فروکتوز ( لولوز) (کمتر از 0.95)

در نتیجه هرگاه بعنوان تقلب قندهای مصنوعی به عسل اضافه گردد (به جای اضافه کردن ساکاروز یا شکر قندهای فروکتوز و گلوکز اضافه گردد این نسبت نیز تغییر می کند) .

نسبت بین این دو قند اثرات مهمی در پدیده رس کردن یا کاتالیزاسیون عسل نیز دارد.

برای تعیین میزان این دو قند در عسل از روشهای یدومتری یا روش نورپلاریزه استفاده می گردد که روش ازمایش مربوط به رشته صنایع غذایی است که از ذکر ان خودداری می گردد.

جستجوی دیاستاز

همانطور که ذکر شد در عسل طبیعی آنزیم های آمیلاز ، کاتالازو اینورتاز یافت می شوند وعسل حرارت دیده ویا عسل مصنوعی فاقد آنزیم می باشد بنابراین با جستجوی آنزیم در عسل می توان به تقلبی بودن یا نبودن عسل پی برد.

روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی

روش آزمایش

یک قسمت عسل را با دو قسمت آب استریل مخلوط کرده ، 10سانتی متر مکعب از این محلول را با 1سانتیمتر مکعب محلول نشاسته 1درصد مخلوط نموده ، یک ساعت در حرارت درجه سانتیگراد به حال خود میگذاریم.

پس از آن 1سانتیمتر مکعب ید محلول (gr 1ید + gr 20یدور پتاسیم + 300 سانتیمتر مکعب آب مقطر) به ان اضافه نموده و با لوله شاهد که به همین ترتیب ولی بدون حرارت دادن تهیه کرده ایم از نظر رنگ مقایسه می کنیم.

اگر عسل طبیعی باشد و یا آنرا گرم نکرده باشند ، آنزیم های موجود در آن روی محلول نشاسته اثر نموده و آنرا هضم می کنند در لوله گرم شده رنگ زیتونی یا قهوهای ظا هر می گردد، در حالیکه در لوله دوم رنگ محلول آبی سیر متمایل به قهوهای با قی می ماند یعنی آنزیم ها روی نشاسته اثر نمی کنند.

بنابراین در عسل طبیعی رنگ در لوله یکسان نیست ولی اگر عسل حرارت دیده یا تقلبی باشد رنگ دو لوله یکسان خواهد بود.

روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی

انحراف نورپلاریزه

همانطور که ذکر شد قند های عسل دارای درجه انحراف نورپلاریزه خاص خود می باشند.

در این آزمایش با استفاده از دستگاه های دقیق تر می توان خلوص عسل را تعیین کرد.

gr 20 عسل را در20 سانتیمتر مکعب آب سرد حل کرده ، 40 سانتیمتر مکعب اتر اتیلیک به آن افزوده و آنرا به آرامی بهم زده و مخلوط می کنیم.قسمت اتری را در یک بشر کوچک وارد کرده ومی گذاریم تبخیر شود.بایمانده تبخیر را در10سانتی متر مکعب اتر حل کرده و به 2 سانتیمتر مکعب از این عصاره اتری2 سانتیمتر مکعب محلول یک در صد رزورسینول در اسید کلریدریک قوی اضافه می کنیم.

هرگاه بلا فاصله رنگ صورتی در قسمت اسیدی ظاهر شود ، نتیجه مثبت بوده و دلیل وجود قند اینورت مصنوعی در نمونه است.

این رنگ صورتی پس از20 دقیقه تیره شده و تبدیل به رنگ قرمز آلبالویی در حد فاصل دو قسمت اتری و اسیدی میگردد.هرگاه قند اینورت از تاثیر آنزیم اینورتاز بر ساکاروز ایجاد شده باشد فاقد (H.M.F (هیدورکسی متیل فورفورال)) خواهد بود و نتیجه آزمایش فوق منفی خواهد بود.همچنین نتیجه این آزمایش در مورد عسل طبیعی که حرارت دیده باشد مثبت است.

(وجود H.M.F را در عسل طبیعی که 100درجه سانتیگراد حرارت دیده است با کروماتوکرافی کاغذی می توان تشخیص داد.) H.M.Fاز اثر اسیدها و حرارت بر قند های ساده خصوصا فروکتوز بوجود می آید.بدین ترتیب که فروکتوز 2مولکول آب از دست داده و تبدیل به H.M.F (هیدورکسی متیل فورفورال) می گردد.تشکیل H.M.Fاز گلوکز کاملا پیچیده تر می باشد.

روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی

روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی
روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی

سطوح H.M.F (هیدروکسی متیل فورفورال) در عسل تازه صفر می باشد وبه تدریج تحت اثر گرمای محیط و انبار افزایش می یابد و هرچه گرما بر حسب واحد/زمان بیشتر باشد مقدار H.M.F نیز بیشتر می باشد.

در مورد میزان استاندارد این عسل کشورهای مختلف بررسی های مختلفی انجام داده اند.

در آسیا کشور عربستان سعودی ودر اروپا کشور آلمان به میزان بسیار پیشرفته ای در این مورد ازمایشات وتحقیقات صورت داده اند.استاندارد جهانی نیز در سال ( 1986) جدول تازهای در این مورد انتشار داد.

به طور کلی میزان H.M.F در عسل در این استاندارد mg/kg15-80 در نظر گرفته اند.

در کشور ما این میزان mg/kg5 در نظر گرفته می شود.

روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی

در کشور های اروپایی رد کردن بسیاری از عسل های با کیفیت بخاطر پایینی تحمل H.M.F به طور غیر ضروری باعث محدود کردن بازار می شود.در مورد دیاستاز محاسبه آن به عنوان یک فاکتور اصلی در اندازه گیری کیفیت عسل بعلت تنوع بینهایت در سطوح ابتدایی آن نمی تواند به عنوان فاکتور اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین برای کنترل کیفی عسل تجزیه شیمیایی ، بررسی خواص فیزیکی نوری و معیارهای ارگانولپتیکال ضروری است.

برای پرهیز از سوء استفاده از عسل وفریب مردم و تولید عسل تقلبی دولتهای بسیاری از کشورها مایل به کنترل صحیح عسل می باشند.

خود ما (هزارگیاه) جهت اطمینان خاطر شما عزیزان عسلمان را در آزمایشگاه آسا آزمایش کرده ایم که در زیر نتیجه آزمایش را می بینید :

برگه آزمایش عسل طبیعی هزارگیاه
برگه آزمایش عسل طبیعی هزارگیاه

اگر سوال یا نظری درباره روش آزمایشگاهی تشخیص عسل طبیعی دارید در قسمت نظرات مطرح کنید .

این مطلب را هم بخوانید : تخم چیاجودوسر

سوالات متداول درباره عسل طبیعی

آیا عسل با موم طبیعی است ؟

اگر موم سر بسته باشد بله عسل طبیعی است و توسط زنبور فراوری شده است اما در عین حال میتواند تغذیه ای هم باشد یعنی آب و شکر را به زنبور داده باشند و زنبور با استفاده از آن عسل درست کرده باشد.

آیا اصلا در ایران عسل طبیعی یافت میشود؟

بله ایران اقلیم های متفاوتی دارد و در فصول مختلف همیشه گل وجود دارد و زنبور داران زیادی هم هستند که عسل طبیعی برداشت میکنند.

آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟

بله البته اسمش درستش رس بستن است همه عسل های طبیعی بعد از مدتی رس میشوند . که با شکرک زدن مربا متفاوت است. رس بستن در عسل از زیر شروع میشود و ذرات عسل نرم هستند و وقتی زیر دندان یا روی زبان میگذاریم زبری ندارد اما در شکرک زدن مربا یا عسل تقلبی دانه های عسل تقلبی یا مربا زبر هستند و مثل بلور شکر مشخص هستند.

آیا رس بستن عسل خوب است؟

رس بستن عسل نشان از طبیعی بودن و گرما ندیدن عسل هست و مشخص میکند آنزیم های عسل فعال هستند و بقول معروف عسل زنده است!

چرا در مغازه ها عسل رس بسته دیده نمیشود؟

البته در بعضی مغازه ها دیده میشود! ولی کم هست و علتش آن است که مردم فکر میکنن عسل رس بسته تقلبی است و برای همین فروشنده ها عسل رس بسته را حرارت میدهند تا رسش باز شود و این عسل حرارت دیده دیگر رس نمیشود!

آیا درست است که عسل را حرارت بدهیم؟

بهتر است این کار را نکنید چون برخی آنزیم های موجود در عسل از بین میرود . حتی برای مصرف روزانه هم بهتر است عسل را در چای یا شیر یا … وقتی که داغ هستند نریزید . میتوانید در شیر یا چای یا آب با دمای زیر 60 درجه عسل را حل کنید و میل کنید.

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
17 نظر خود را بنویسید
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
آرش
4 سال گذشته

با سلام من یه نمونه عسل دارم ازمایشگاه چند میگیره درصد ساکاروز فروکتورز گلوکز و رطوبت رو بگه ؟

Admin
Reply to  آرش
4 سال گذشته

سلام برادر. قبلا حدود 100 هزار تومن بود الان رو نمیدونم از یک آزمایشگاه مواد غذایی قیمت بگیرید

رویا
6 سال گذشته

با سلام وخسته نباشید
چنانچه در جواب آزمایش عسل ساکرز بین ۲و۳ باشد وقندهای قبل وبعد از هید رولیز در رنج استاندارد باشد ولی نسبت فروکتوز به گلوکز پایین وزیر استاندارد باشد آیا باید به تغذیه زنبور شک کرد یا احتمال دارد از گلی که تغذیه شده باشد ؟

مونا
6 سال گذشته

سلام، برای تشخیص عسل واقعی به چه زمایشگاهی در تهران می تگتن رفت؟ حدود هزینه چقد خواهد شد؟

Admin
Reply to  مونا
6 سال گذشته

سلام به آزمایشگاه موادغذایی باید بروید خود من چند سال قبل به آزمایشگاه آسا دادم عسل رو برای آزمایش و اون موقع حدود ۱۰۰ تومن هزینه آزمایش شد. آزمایشگاه آسا گوگل کنید آدرس و تلفنش رو پیدا میکنید

حامد
6 سال گذشته

با سلام
یک سوال در مورد عسل های اکالیپتوس دارم که امیدوارم در حل ان کمک بفرمایید.
دلیل رس بستن عسل های اکالیپتوس چی میتونه باشه؟
در حالیکه میزان ساکارز همان عسل که رس بسته است ۲/۵ (دو و نیم) و رطوبتش ۱۴ میباشد.

Admin
Reply to  حامد
6 سال گذشته

کلا همه عسل های طبیعی رس میبندند و دلیلی نداره عسل اکالیپتوس رس نبده!

کاردر
9 سال گذشته

با سلام و عرض خسته نباشید
از یه شرکت عسل کوهستان خرید کردم و بردم آزمایشگاه نتیجه آزمایش به شکل زیر بود می خوام بدونم این عسل در چه درجه ای از مرغوبیت قرار داره باتشکر .
قندهای احیا کننده قبل از هیدرولیز 6/68
ساکارز 5/6
هیدروکسی متیل فورفورال منفی
ممنون میشم بگید قیمت این نوع عسل در بازار چند است

Admin
Reply to  کاردر
9 سال گذشته

سلام دوست عزیز عسل کوهستان بیشتر به نظر شوخی می آید! معیار های آزمایشگاهی در متن نوشته آورده ام مطالعه و مقابسه بفرمایید. در مورد قیمت هم هر کس نظر خاصی دارد. اما وقتی عسل هزارگیاه در دسترس شما هست و میتوانید تهیه کنید چرا به شرکت های مختلف مراجعه میکنید؟ پیشنهاد میکنم از جای مطمئن خرید کنید .شیرین کام باشید

مجتبی
9 سال گذشته

سلام
آزمایشگاه فقط میتواند عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهد و نمی تواند عسل مرغوب را از نا مرغوب تشخیص دهد. زنبورها چه شکر خورده باشند چه نخورده باشند میزان درصد ساکاروز عسلشان بین 2 تا 10 درصد میشود.
فقط باید به زنبور دار اعتماد کنید که نمیشه اعتماد کرد.
من خودم 50 عدد کندوی زنبور دارم و فاصله شکر دادن به زنبورام بین ده روز تا یک ماه متغیر است. ولی زنبورداران صنعتی شکر دادنشون به زنبور بین دو روز تا یک هفته است.

فاطمه
10 سال گذشته

با سلام
چه عواملی بروی نسبت فروکتوز به گلوکوز میتواند موثر باشد؟
در صورت امکان جواب را به ایمیلم ارسال کنید
با تشکر

Admin
Reply to  فاطمه
10 سال گذشته

مخلوط کردن شکر با عسل یا تغذیه زیاد زنبور میتونه این نسبت رو بهم بزنه برای همین یکی از فاکتور ها برای تشخیص تقلبی بودن عسل همین فاکتور هست

mahdi
10 سال گذشته

با سلام
آیا تغذیه زنبور با شیره شکر در رس کردن تاثیر دارد (چرا عسل رس می کند)؟
تاثیر تغذیه زنبور با شیره شکر در مزه و ظاهر عسل چیست؟
چگونه می توان در خانه آزمایش کرد و از اصل بودن عسل و تغذیه نشدن زنبور با شیره شکر مطمئن شد؟

Admin
Reply to  mahdi
10 سال گذشته

سلام آقا مهدی در حواب سوال شما باید عرض کنم رس بستن عسل کاملا به تغذیه زنبور مرتبط هست (خواه با شکر یا شهد گل) اما اینکه بگوییم اگر زود رس بست یعنی با شکر تغذیه شده یا نه نمیشود بطور دقیق اظهار نظر کرد. تغذیه با شکر هم بر روی مزه و رنگ اثر دارد اما زنگ و مزه با شهد گلها نیز تغییر میکند یعنی از روی زنک و مزه هم نمیتوان تشخیص دقیق داد مگر اینکه زنبور های یک منطقه خاص هم عسل تغذیه شده داشته باشند و هم عسل طبیعی آن وقت هر دو کنار هم ببینید تا متوجه تفاوت شوید.
در مورد سوال سوم باید عرض کنم متاسفانه آزمایش بخصوصی وجود ندارد امروزه حتی اسانس عسل در بازار موجود است که به شربت آبلیمو هم بزنید مزه عسل میدهد!!!
البته برخی عسل ها واقعا مزه آب نبات میدهند و سخت نیست تشخیص اینکه تقلبی هستند اما در تقلب های حرفه ای کار سخت میشود!
بهترین کار این است که عسل خود را از جایی که اطمینان دارید تهیه کنید
در پناه حق، شیرین کام باشید

Glen Gonzales
10 سال گذشته

آن طور که از شواهد علمی بر می آید بهتر است که عسل را به عنوان یک غذا در نظر بگیریم تا یک دارو. تمام خواصی که توضیح داده شد حداقل برای استفاده داخلی بدن، به نوعی به اثرات تغذیه ای نسبت داده می شود. بعضی از خواص درمانی در عسل طبیعی به تأیید علمی رسیده است. البته این خواص درمانی فقط مربوط به عسل نیست بلکه این خواص در ساختمان اکثریت قندهای موجود در آن است، لذا می توان آن را در دیگر مواد شیرین قند دار نیز یافت. وقتی قند برای اولین بار در اروپا وارد بازار شد به عنوان دارو برای بیماریهای متعدد تجویز گردید و با احتیاط بکار گرفته شد.

Quentin D. Obrien
10 سال گذشته

6. هر گونه تغییری در عسل مانند افزودن یک سری مواد به آن، تقلب محسوب می شود. به طور کلی عسل تقلبی به دو روش تهیه و در سطح جامعه توزیع می شود.

Ryan Walker
10 سال گذشته

غلظت از خصوصیات یا ویژگی فیزیکی طبیعی دیگری است که از اهمیت عملی برخوردار است. غلظت عسل از غلظت آب بیشتر است، اما این سنگینی به ترکیب آب موجود در آن نیز مربوط می‌شود. به دلیل تفاوت غلظت، برخی اوقات امکان مشاهده طبقه‌بندی مشخص عسل در انبارهای بزرگ وجود دارد. اگر میزان آب موجود در عسل زیاد باشد عسل در بالای عسلی که چگالی بیشتر دارد (یعنی آب کمتر دارد) جمع می‌شود. در صورتی که محلول به خوبی مخلوط گردد می‌توان از چنین جدائی نامطلوبی جلوگیری نمود.