آنچه عسل به شما می دهد!!

عسل شیرین كننده غلیظ و چسبناكی است كه زنبورها آن رابه طور طبیعی برای تغذیه خود می سازند. فرایند ساخت عسل زمانی آغاز می شود كه زنبورها روی گلها می نشینند و شهد آنها را در دهان خود جمع می كنند.این شهد سپس با آنزیمهای ویژه ای در بزاق دهان زنبورها مخلوط می شود،یك فرایند كیمیایی كه آن را به عسل تبدیل می كند.زنبورها عسل را به كندو می برند و آن را در سلولهای دیواره كندو ذخیره می كنند .

عسل به رنگهای سفید،كهربایی،قرمز،قهوه ای و حتی سیاه است.طعم و مزه آن بسته به نوع شهد گل متفاوت است.اكثر عسلهای موجود ازشهد گلهای شبدر،یونجه،خلنگ،گل ابریشم ساخته شده اند.عسل را می توان ازشهد گل آویشن و اسطوخودوس نیز به دست آورد.

تاریخچه

در دوران باستان عسل به عنوان غذا و دارو استفاده می شد.تاریخچه پرورش زنبوربه 700 سال قبل از میلاد می رسد.قرنها عسل به خاطر خواص شیرین فوق العاده و كیمیایی بودن،مقدس بوده.همچنین در جشنهای مذهبی به عنوان پیشكش به خدایان هدیه داده می شد.از عسل همچنین به منظور دارو و روغن پوست و مواستفاده می شد.سالها به علت قیمت گران آن از عسل فقط در آشپزی استفاده می كردند.

شهرت عسل تا قبل از كشف شكر تولید شده از نیشكرو چغندرقند ادامه داشت.پس از آن شكر مورد استقبال فراوانی قرار گرفت چون شیرین كننده ارزانی بود،به این ترتیب عسل جای خود را به شكر داد.از آن زمان به بعد از عسل به علت خواص دارویی و در قنادی ها استفاده می شود.

عسل

این مایع غنی و فوق العاده،محصولی اعجاز آمیزاز زنبورعسل است كه قندی طبیعی وخوشمزه محسوب می شود. گرچه در تمام طول سال در دسترس می باشند ولی در پاییز و تابستان تازه تراند.

فرایند ساخت عسل زمانی آغاز می شود كه زنبورها روی گلها می نشینند و شهد آنها را در دهان خود جمع می كنند.این شهد سپس با آنزیمهای ویژه ای در بزاق دهان زنبورها مخلوط شده و طی یك فرایند كیمیایی به عسل تبدیل می شوند.زنبورها عسل را به كندو می برند و آن را در سلولهای دیواره كندو ذخیره می كنند.

فواید عسل

به جز شهرت آن به عنوان شیرین كننده طبیعی مقوی،تحقیقی نشان داده است كه تركیب منحصر به فرد عسل به عنوان عامل ضد باكتری و آنتی اكسیدانت شناخته شده است.

عسل خام یك ماده ضد باكتری،ضد ویروس و ضد قارچ است.

مزایای بهداشتی عسل مانند دیگر موادغذایی به كیفیت آن بستگی دارد.اما در این مورد،وضعیت فرق می كند چون گرده ای كه روی پای زنبورها جمع می شود با جابجایی زنبور از گیاهی روی گیاه دیگر منتقل می شود.در ضمن،فرآیند ساخت عسل بسیاری از فیتونیوترنهای موجود در عسل خام كه در كندو ساخته می شود را از بین می برد.عسل خام مثلا حاوی مقدار كمی رزین یافت شده در پروپولیس است.پروپولیس یا چسب زنبوری،تركیبی پیچیده از رزین ها و دیگر مواد است كه زنبورهای عسل برای سفت كردن كندو استفاده می كنند و آن را از باكتری و دیگر میكروبها مصون نگه می دارد.رزین ها تنها بخش كوچكی از مواد مغذی گیاهی موجود در پروپولیس و عسل هستند..دیگر مواد مغذی گیاهی یافت شده در عسل و پروپولیس دارای خواص ضد سرطانی و ضد تومور هستند. این مواد شامل caffeic acid methyl caffeate,phenylethyl caffeate,phenylethyl dimethylcaffeate هستند.تحقیقات نشان داده است كه این مواد با كاهش فعالیت دو آنزیم به نام phosphatidylinositol-specific phospholipaseCوlipoxygenase از سرطان قولون در حیوانات جلوگیری می كنند.

با خوردن عسل فعالیتهای ورزشی را ارتقا داده و زخمها را التیام دهید.

عسل عمدتا به عنوان منبع انرژی مورد استفاده می گرفت،اما تحقیقات اخیر مصرف عسل به عنوان ergogenic aid (غذایی كه كمك به بهبود فعالیتهای ورزشی می كند)و التیام دهنده زخم را امتحان كرده اند.دردوران المپیك های باستانی،ورزشكاران غذاهای خاصی مثل عسل و انجیر خشك می خورند تا نیروی ورزشی خود را بالا ببرند.اخیرا گروهی ازپژوهشگران تحقیق كرده اند كه ورزشكاران از عسل به عنوان ergogenic aid استفاده می كنند.نگهداری غلظت قند خون بعد از تمرین با خوردن كربوهیدراتها قبل، طول و بعد از تمرین برای ذخیره گلیكوژن در ماهیچه ها اهمیت زیادی دارد.(گلیكوژن تركیبی است كه از قند ذخیره شده در آن برای سوختن در ماهیچه استفاده می شود)بنایراین ماهیچه انرژی لازم را داراست و ورزشكاربرای فعالیت مجدد آماده است.لازمه ذخیره گلیكوژن در ماهیچه وجود كربوهیدرات است كه عسل منبع آن است.یكی از خواص دارویی عسل،التیام و بهبود زخم است.در گذشته از آن برای درمان زخم،سوختگی و جراحت استفاده می شد.عسل از دو قند به نام گلوكز و فروكتوز تشكیل شده است كه آب را به خود جذب می كنند. عسل از داخل زخم، آب را جذب كرده و از بیرون آن را خشك میكند بنابراین مانع از رشد باكتری و قارچ می شود.(این دو میكروب در محیط مرطوب زنده می مانند).عسل خام حاوی آنزیمی به نام گلوكز اكسیداز است كه هنگام تركیب با آب، پروكسید هیدروژن،ضد عفونی كننده ملایم ،تولید می كند.

به علاوه آنزیمهای ویژه ای در عسل یافت شده است كه به التیام زخم كمك می كنند،همچنین عسل حاوی آنتی اكسیدانتها و فلاونوئیدهاست كه به عنوان عامل ضد باكتری عمل می كنند.یكی از این آنتی اكسیدانتها پینوسمبرین است كه مختص عسل می باشد و مطالعاتی روی خواص ضد باكتری آن انجام شده است.عسل پاستوریزه نشده فعالیت ضد باكتری علیه استافیلوكوك اریس دارد،یك نوع باكتری كه در محیط وجود داشته و باعث عفونت می شود، خصوصا در زخمهای باز.عسل همچنین مانع رشد Escherichia coli وcandida albicans می شود.عسلهای تیره، عسل گرفته شده از شهد گلهای گندم سیاه وتوپلو، حاوی مقادیر زیادی از آنتی اكسیدانتهاست و عسل خام و پرورده نشده حاوی مواد تقویت كننده است.

عسل برای افراد سالم و افرادی كه كلسترول بالا یا دیابت نوع 2 دارند مفید است.

عسل سالمترین شیرین كننده برای افرادی است كه دیابت نوع 2 یا كلسترول بالا دارند.عسل مصنوعی در بیماران با كلسترول بالا،میزان LDL كلسترول را افزایش می دهد اما عسل طبیعی، كلسترول كلی را 18% و LDL كلسترول 11% و پروتئین واكنش پذیرC را 75 % كاهش می دهد.

در بیماران دیابت نوع 2،عسل طبیعی باعث كاهش چشمگیر قند خون،دكستروز یا ساكروز (قند تصفیه شده)می شود.عسل همچنین حاوی ویتامین B2 و ویتامین B6 ،آهن و منگنز است.بنابراین با خوردن یك قاشق عسل در روز نیاز دارویی شما را كاهش می دهد.

چگونه انتخاب وذخیره كنیم.

عسل را به صورت فله یا در ظرفهای مخصوصی می فروشند كه معمولا پاستوریزه است.البته عسل خام را می توانید در مزارع نیز تهیه كنید،عسل خام پاستوریزه،تصفیه شده نیست.عسلی را خریداری كنید كه 100 درصد خالص باشد.عسلهای ویژه از شهد گلهایی مثل آویشن و اسطوخودوس ساخته می شوند.به یاد داشته باشید كه عسل تیره تر،طعم بیشتری دارد.

عسل را باید در ظرفی سر بسته نگهداشت تا رطوبت هوا را به خود جذب نكند.عسل را در جای خنك نگهدارید،به این دلیل كه مقدار زیاد قند و PH اسیدی در عسل مانع از رشد میكروارگانیسم ها می شوند.عسلی كه درجای سرد نگهداری می شود تمایل به ضخیم شدن دارد ولی عسلی كه درجای گرمتر نگهداری می شود تیره تر شده و مزه آن تغییر می كند.
تهیه وترجمه: گروه سلامت سیمرغ

0 0 votes
به این مطلب امتیاز بدهید
عضویت
اطلاع رسانی
6 نظر خود را بنویسید
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
New Music Videos
13 سال گذشته

Thanks so much!

Rapid Gigabitz
13 سال گذشته

i like it
آنچه عسل به شما می دهد!! » عسل طبیعی هزار گیاه
now im your rss reader

Bert Aydin
13 سال گذشته

I agree with your details , excellent post.

aparadekto
13 سال گذشته

Hey, I can’t view your site properly within Opera, I actually hope you look into fixing this.